Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

US will come back

Intressant krönika av Urban Ekelund igår och jag är en av dom som absolut tror att US will come back. Den nya produkten som nämns blir ju en vinnare om dollarn stärks samtidigt som fastighetsbranchen reser sig ur askan. För det gör dom väl ? Obligationer i botten som hängslen och rem sedan den fina kryddan med optionerna som är kopplade till just dollarn och fastighetsindexet. Maxförlusten stannar vid 11,5 % och det är att ta en liten risk som jag ser det. Den känns både defensiv och offensiv på samma gång, hur konstigt det än låter. Förutsatt att man tror på USA…USA är alltjämt världens största ekonomi och det som händer där påverkar oss i allra högsta grad, tro ingenting annat. Medel Smith&Jones har alltjämt c:a 50 % mer pengar kvar i plånboken att spendera än EU Svensson efter det att nödvändiga utgifter är betalda. På en ordinär semesterresa så spenderar Smith dubbelt upp mot EU Svensson. ...

Rayclinic

Bolaget har numera fallit in i glömskan för dom flesta, men själv har jag passat på att ökat upp i bolaget senaste tiden. Tror att vi snart kommer se Rayclinic passera 20,- strecket för gott. Även om detta inte sker före delårsrapporten presenteras till sensommaren gäller det att vara beredd när det sker. Dom signalerna jag har fått så verkar det mesta flyta på bra i bolaget och det första behandlingsrummet är mer eller mindre fullbokat dygnet runt samt att rum nummer 2 håller på att färdigställas och kommer tas i bruk under hösten. ...

Bäst just nu: Millicom

Högst upp på Sifferkolls lista över de mest attraktiva aktierna finns idag Millicom. Till grund för denna lista ligger Sifferkolls standardiserade kvantitativa analys av fundamentala och tekniska data. Millicom visar där en kurspotential på 30-50% beroende på stark tillväxt, bra lönsamhet och relativt sett låg värdering både fundamentalt och jämfört med hur marknaden tidigare värderat bolaget. Även den tekniska indikatorn är positiv. Millicoms tillväxttakt på omsättningssidan prognosticeras till 31% och på sista raden till 36%. Trots denna höga tillväxt värderas bolaget idag till relativt sett låga P/E=20. Detta ger ett 80/20 vägt (omsättning/vinst) PEG-tal på intressanta 0,67, vilket i teorin borde ge en kurspotential kring 50%. ...

Avanza+Nordnet=sant?

Jag vill nu förmedla ett rykte som en bloggare skrev på Avanzas bloggsida. Han tror att Avanza och Nordnet går samman. Genast tyckte jag det lät rimligt. Börsomsättningen är så låg för närvarande. De blir inte så stora intäkter för Avanza och Nordnet. SEB och övriga banker har nu samma låga courtage som Avanza och Nordnet och ungefär samma service. Här är citerad blogg: Stora volymer internt. Ngn instkund eller insider, Mats? Sven? som köpt på sig stora mängder i aza sista dagarna. Optionlösen för anställda som gått ut samt att många i ledningen tecknat fullt på nya optionsdealar-Är det ngt stort på gång? Nordnet sa upp 70 personer. väldigt likt turerna innan HQ.se köpte Avanza. AZA +NN sant? ...

Redeyes investerarträff

Hej Redeyevänner. Jag hade nöjet att få vara på Redeyes investerarträff igår och tänkte komma med en liten rapport. Huvudanledningen till att jag tog tåget till Stockholm i ottan var förstås att mitt supercase Redbet skulle medverka men vi tar det väl från början. Först ut var Formpipe Software som en engagerad VD presenterade. Man får 85 % av intäkterna från programvaror för ärendehantering och VD såg ingen minskad investeringsvilja. Konkurrenter finns men också en stor marknad enligt VD. Aktien handlas på p/e 12,7 på 08 vinsten enligt material vi fick från Redeye och det får väl ses som rimligt i nuvarande börsklimat. ...

RedBet Holding AB - målkurs

Kort målkurs Omsättningsiffror (ökning från månaden innan) Jan 13 277 tkr (17,2%) Feb 14 617 tkr (10,1%) Mars 15 748 tkr (7,7%) Q1 = 43 642 tkr April 16 677 tkr (5,9%) Maj 16 805 tkr (0,8%) Juni 17 255 tkr (2,7%) Q2 = 51 037 tkr Juli 17 850 tkr (3,5%) Aug 18 450 tkr (3,4%) Sep 19 150 tkr (3,8%) Q3 = 55 450 tkr Okt 20 250 tkr (4,1%) Nov 21 050 tkr (4,0%) Dev 22 000 tkr (4,5%) Q4 = 63 300 tkr ...

Bulls eye

Tidningen E24 har listat halvårsvinnarna på börsen so far, och vinnaren heter Tanganyika oil, med en uppgång på 83% vid kurs 138,50 kr.. Roligt för oss som tidigt satsade på oljan i allmänhet och Tanganyika i synnerhet. Tanganyika pumpar i nuläget upp närmare 16.500-16.800 fat/dag, and rising. Målet om 21.400-27.000 fat/dag vid årets slut kommer som jag ser det att landa i det övre intervallet. Kanske t.o.m högre. Verksamheten går klart mycket bättre än väntat. Läs gärna mina analyser på Tanganyika oil.. ...

Countermine - Upp till bevis!

Countermines båda Oracle II-maskiner finns nu på plats i Libyen. För en vecka sedan lastades de av och borde nu vara framme vid röjningsområdet för det stora minröjningsuppdrag man fick i april. Återstår ett par veckor av test och utbildning och sedan är vi igång. Nu återstår för Countermine att bevisa att deras maskiner är så bra som man säger. Är de det, vilket jag tror, så kommer detta första Libyenuppdrag att bli ett fantastiskt skyltfönster. Behovet i Landet är enormt och övriga oljebolag håller garanterat ett öga på hur det går. Egypten, som snart ska inleda storskaliga minröjningar, lär också snegla lite i ögonvrån liksom Turkiet där upphandlingarna ska börja på sensommaren. Redan i Q3-rapporten i oktober bör Countermine visa en riktigt bra vinst. Mer information finns på http://glepar.se ...

Dagbok 11 juni

Efter att ha “synat” PLEs första nyhetstillfälle med usel kursutveckling trots positiv nyhet, fick t o m jag nog och har nu sålt allt utom en bevakningspost. I farten dumpade jag även AFA utom likaså en bevakningspost. Dessa mikroposter antyder att jag inte HELT utesluter återköp i framtiden…..BVT får nog ligga kvar över labsvaren, även om den otåliga baissiga Kanadabörsen åter sänkt dem. Efter att ha haft ett lysande år i fjol på Kanadabörsen var det psykologiskt något lättare att ge upp AFA o PLE nu. Där kan aktörer blanka skiten ur projektbolag som behöver pengar då och då, och dessutom köpa tillbaka billigare i private placements som tack för “hjälpen” :-) ...

KF: Skatteverket förfrågningar 2007, tax-2008, del II

Ville bara delge andra intresserade att den skattskyldige som jag återgav i min tidigare blogg besvarade sina frågor på bästa sätt och i enlighet med vad jag ansett man skulle svara. I dag fick jag mail från honom och jag gläds med honom och med att rätts- och skattesystemet uppenbarligen fungerar: Hej igen! Lovade ju att återkomma efter kontakt med SKV. Besvarade samtliga frågor självklart sanningsenligt och bifogade kopior av begärda handlingar. ...