Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

En fjäder i hatten för Pilum

Fy tusan vad det luktade pyton i näsborrarna i morse. Jag vaknade nämligen upp utanför ett pappersbruk. Nu är ju detta inte så dramatiskt som det låter eftersom jag är tillbaka på jobbet på sjön och vi har under morgontimmarna anlänt till Kotka där ett stort pappersbruk spyr ut en massa illaluktande rök. Det luktar pengar säger väl UPM men skall verkligen sedlarna lukta så här illa? Pappersbruk hör för övrigt till miljöteknikbolaget Pilums potentiella kundgrupp för bolagets teknologi inom rökgaskondensering. Rökgaskondensering är en effektiv lösning som innebär att man tar vara på energiinnehållet ur röken som vanligtvis försvinner upp igenom skorsstenen. Då man med hjälp av rökgaskondensering kan öka värmeåtervinningen med 20 – 30 procent finns det mycket att spara för industrin i allmänhet och fjärr- och kraftvärmeverk i synnerhet. Två större teknikproblem har dock orsakat Pilum stora förluster och ytterligare har bolaget haft problem med projektberäkningarna och på senare tid även upplevt en bristande orderingång. Det saknas alltså än så länge en fjäder i hatten för Pilums VD Jan Törner. ...

goal.com & Redbet

Var inne på alexa.com idag och kikade lite på några av de sajter som redbet har intresse i. Eftersom fotbolls EM pågår så kanske det inte är så konstigt att goal.com nu ligger på plats 567 av alla världens mest besökta webplatser. En uppgång från plats 700 för några månader sedan. Det intressanta i kråksången är att marknadsföringen av goalwin.net nu har börjat på allvar via goal.com. det är ett fantastiskt bra tillfälle och en mycket bra tidpunkt att nu marknadsföra goalwin när en väldig massa besökare finns på sidan. ...

Grundlig småbolagsforskning

Under några dagar har jag gått igenom smålistorna för att försöka hitta något intressant att ta in i portföljen. många bolag har tagit mycket stryk, både stora och små, vilket gör att det känns som det skulle kunna gå att hitta några fynd. Heart of brands ser billiga ut. under 3 kr! Dock rosar inte bolag som är inriktade mot konsumenter marknaden precis… helt enkelt svårt att köpa klädbolag, och bolag inriktade mot konsumtion, just nu även om de börjar se billiga ut. ...

Mitt första blogginlägg

Idag finns det inte så mycket att säga. Min portfölj gick så gott som plus minus 0 idag. Fortfarande lite tvekande handel, men det ser ut att kunna lossna. USA verkade inte störas nämnvärt av dålig statistik, men OMX reagerade mer. Jag tror fortfarande att Diamyd kommer att gå bra på lite sikt. Nu slipper man oroa sig över om de kommer att passera nålsögat in i fas III, och med finansieringen avklarad (så gott som) så finns det väldigt lite orosmoment i nära tid (om det inte händer något helt oförutsett). Det finns de som säger att alla “triggers” är förbrukade om inte kursen drevs upp. Själv tror jag på att det skapas värden, som det kan ta marknaden tid att upptäcka. ...

Vietnam - världens sämsta börs

De första två veckorna i januari var jag på semester i Vietnam och det var ett minst sagt spännande land. Jag reste runt ganska mycket, så jag fick se en hel del av landet. Dels miljontals mopeder och trassliga elledningar i storstaden Ho Chi Minh City (fd Saigon), dels plåtskjul och baracker på landsbygden. Och paradisön Phu Quoc som kryllade av svenskar och ryssar. Skulle jag åka dit igen om 5 år är jag säker på att jag inte skulle känna igen mig, för överallt byggdes deti massiv skala. ...

Ont i tummen?

Biomaterialföretaget Artimplant sitter med flera triumfkort på hand. Efter att ha läst redeye:s intervju med bolagets VD blir jag mer övertygad om att bolaget förr eller senare kommer att få ett ordentligt genombrott, även om vissa frågetecken på kort sikt behöver rätas ut. Det största problemet är givetvis den minskande försäljningen av bolagets huvudprodukt; implantatet Artelon CMC Spacer, som används för behandling av artros i tummen. Enligt bolaget har licenstagaren Small Bone Innovation:s säljkår lanserat produkten för snabbt samtidigt som de slarvat med utlärningen av den rätta operationsmetoden, vilken den rätta målgruppen varit samt hur den efterföljande rehabiliteringsprocessen bör gå till. Implantatet bör i huvudsak användas för behandling av lindrigare artros upp till skadenivå 3. Operationer som tidigare skett med patienter som haft svårare artros har därför ofta misslyckats vilket för patienten inneburit svåra smärtor och därefter behov av borttagning av implantatet. ...

Intresset för Redbet

Jag ser att intresset för redbet har ökat de senaste veckorna. fler och fler börjar läsa in sig på bolaget och ser potentialen. då jag nyligen börjat ett nytt jobb har jag inte haft så mycket tid att kommentera nyheter mm. dock sköts nyhetsförmedlingen av flertalet mycket duktiga skribenter vilket är mycket kul. jag har egentligen inte mycket att tillägga då bloggarna från sigge, pechan och festis är uttömmande. jag tänkte endast flika in ett par saker som jag tycker är spännande. ...

ICT - Ett ungt fastighetsbolag

Premiär för mig på bloggsidan. Hittills har jag nöjt mig med att läsa vad ni andra skriver, men det kan ju vara kul att bidra till diskussioner själv också. Idag upptäckte jag att ett av mina innehav ICT Norden Fastigheter AB, som säkert är okänt för de allra flesta, har fått lite ytterligare uppmärksamhet av bequoted. Jag hade själv tänkt mig att göra en ordentlig sammanfattning av bolaget här på sidan, men eftersom bequoted gjort en bra sammanfattning så nöjer jag mig med att länka till den: ...

Portföljuppdatering Fredagen den 13e !

Hallo ja. Som sagt har inte haft tid att skriva så mycket den senaste tide pga att jag helt plötsligt har en liten bebis i huset. Men det har blivit en del rockeringar i portföljen. Mina innehav just nu är: Norse Energy - Mitt absolut tyngsta innehav Betsson - Lite bortglömd just nu. Då passar det fint att akkumulera lite sakta men säkert så att man inte driver upp kursen. ...

Orexo är dagens vinnare

Ser att Di.se i dag uppmärksammar en ny analys från ABG av Orexo där man satt riktkursen till 140 kr. Kul eftersom det är ett bolag som ligger mig varmt om hjärtat och dessutom är jag av samma uppfattning som ABG vad gäller värdet. Orexo är ett bolag som kommit i skymundan likt hela läkemedelssektorn, vilken inte är den hetaste branschen för tillfället. Antigen styrs ointresse för de stora läkemedelsbolagen av kommande patentutgångar och osäkerhet hur det kommer påverka intjäningen eller av de mindre forskningsbolagens tveksamma historik med otaliga emissioner. Visst finns det fog för denna typ av funderingar och kritik men det innebär inte att läget är samma för alla bolag inom sektorn. I grunden är läkemedelssektorn konjunkturokänslig och det finns bra tillväxtmöjligheter i Asien och Latinamerika kommande decennier. Det är inte en sektor som påverkas dramatiskt varken av inflation eller höga energipriser. En annan fördelaktig underliggande och ofrånkomlig trend är den snabbt stigande andelen äldre av befolkning, vilket rimligen kommer öka efterfrågan på läkemedel och hälsovårdsrelaterade tjänster. ...