Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

En ruskig sommar!

Such a slide on the worlds bourses would amount to one of the worst bear market over the last centry. Det här läser jag på den brittiska tidningen Daily Telegraphs hemsida i dag. Men när också läser Dagens Industri i dag och inlägg på Redeye och den fina och intressanta intervjun med Mikael Karlström (han är verkligen värd sin seger i Analystävlingen) så är väl alla i dag inställda på nedgång. Men skall det bli så illa som det står i The Telegraph i dag? ...

PVE - uppdaterad analys efter nyhet 19 juni

http://www.pv-enterprise.com/pv/content.asp?contentType=News&newsletterId=41 PVE reviderar ned omsättningen marginellt men säger sig omperiodisera några kostnadsposter, tyvärr i negativ riktning. PVEs “ovana” att korrigera gamla delårsrapporter i efterhand samt deras tidvis något otydliga informationsgivning, osäker kontakt med aktieägarna m m gör att jag tills vidare åsätter målkursen en extra riskrabatt på 20 %, även om man kan tolka detta som någon form av “växtvärk” efter snabb tillväxt där t ex ekonomirutinerna släpat efter. Dessutom leder dagens nyhet att man bör anta en högre kvartalsmässig övriga kostnader än efter den ursprungliga Q1-rapporten. ...

Varför uppstår inflation ?

Alla känner ju till vad inflation är för något, men varför uppstår inflation ? Vi kan ju den klassiska förklaringsmodellen med tillgång och efterfrågan. Då frågar vi oss varför det uppstår en ökning i efterfrågan alt en minskande tillgång eller bådadera som gör att priserna skjuter i höjden på dom varor , tjänster, och produkter vi alla konsumerar på ett eller annat sätt. Trycker vi mera sedlar och delar ut till folket ? Knappast. Om en detaljist höjer priset med fyra procent på en vara så beror det rimligtvis på att han försöker tjäna lite mer för han märker ju naturligtvis av den mycket goda efterfrågan på varan, och vem vill inte tjäna lite mer. Det kan ju också bero på att underleverantören/tillverkaren av varan har har höjt priset. Detaljisten kanske bara måste kompensera sig för ökade kostnader. Varför har då underleverantören / tillverkaren höjt priset på varan som han säljer till detaljhandlaren ?? Han har ju fått ökade kostnader i sin tur då råmaterialet till varan har blivit dyrare. ...

Einsteins åttonde underverk

När jag var 15 år gammal upptäckte jag sportsbetting och började spela lite på Svenska Spel. Jag såg hur höga oddsen blev när man bara la till ett par matcher som gav 2-3 gånger pengarna. Jag prövade mängder med olika ”system” som jag trodde skulle fungera, det kändes som det var nära flera gånger men genombrottet kom aldrig. Men jag visste att jag hade hittat något stort, ränta på ränta effekten. Einstein kallade denna effekt för världens åttonde underverk.. ...

Det finns en bättre marknad för den som inser sambanden

Om man utgår ifrån räntan så verkar det ibland som att man ska behöva välja mellan guldklimpar och inte tillåtas äga vilka aktier man själv vill utan vissa aktier har inte en legitim funktion! Nu vill jag inte få ett drygt svar ifrån någon korkad infiltratör som denna vägen fiskar efter blankningscase och tvärtomutvecklingar! Begriper du inte vad jag skriver så kanske det är din egen kompetens det halkar på! ...

Glada nyheter i en av börsens doldisar

En av mina favoriter, men samtidigt en av börsens doldisar har dom senaste två dagarna presenterat två mindre och till synes realtivt ointressanta nyheter. Rayclinic meddelade idag att bolaget har fått tillstånd till ytterligare ett styck rum för strålbehandling samt att bolaget igår meddelade att ett företagslån från ALMI har beviljats för färdigställande av rummet. Varför är då detta positiva nyheter. Dels att via tillståndet visar det att bolaget är seriöst och att den nuvarande anläggningen fungerar samt även att via detta tillstånd säkerställer detta att bolaget efter installationen kommer påvisa postiva resultat när rum nummer 2 tas i bruk. ...

Bioinvent visar klass.

Enligt ett pressmeddelande på morgonen har Bioinvent tillsammans med sin partner Thrombogenics ingått ett licensavtal med Roche om antikropp TB-403 som kommer inleda fas Ib-studier inom kort. Avtalet innebär att de bägge parterna får dela (40/60) på en direkt upfront betalning om EUR 50 miljoner samt chans till ytterligare EUR 450 miljoner utifrån utvecklings och kommersiella milestones. Roche kommer också stå för utvecklingskostanderna framåt. Bolagen är berättigade till royalty på framtida försäljning plus behåller rättigheterna i Norden, Baltikum och Beneluxländerna. ...

IFS tar hem ny stororder

Ny stororder till IFS från ledande europeiskt telekomföretag som valde IFS Applications. Läs även: Ett ledande europeiskt telekomföretag har tecknat avtal om att införa affärssystemet IFS Applications för att stödja sin verksamhet. Inom ramen för projektet, som har startat, kommer IFS att leverera konsulttjänster och licenser, inklusive optioner, till ett förväntat värde av 75 Mkr. Ordervärdet för licenser under 2008 överstiger 9 Mkr. Energi & telekom är en av IFS fokuserade branscher och IFS har över 150 kunder i sektorn. IFS Applications hanterar planering och prognoser, förbättrar effektiviteten och kontrollen i den dagliga verksamheten och integrerar projektstyrning och anläggningsunderhåll med kontraktshantering, personalplanering, logistik och verksamhetsstyrning. ...

Underskatta inte IFS - stor potential finns!

Nu är det några dagar kvar till midsommarsafton. Det blir härligt för oss som gillar fira midsommar med sill och nubbar och avslutningsvis jordgubbar. Förhoppningsvis bättre väder än tidigare. Vi får se vad som händer framöver! Idag kom en intressant nyhet från IFS angående Project Centric som hjälper många företag effektivisera struktur och system inom företaget för att nå bättre resultat. Här kommer en översättning från engelska till svenska. IFS preciserar Project Centric affärsmodell som nyckeln till framgång i den globala ekonomiska nedgången. ...

Avega - Imponerande

Den lilla IT-konsluten Avega som jag har tagit upp i ett par bloggar tidigare här på redeye kom idag med sitt bokslut för det brutna räkenskapsåret 2007/08. Rapporten kom i princip in exakt på mina förväntningar men både omsättningen och resultatet var aningen bättre än vad jag hade vågat hoppas. Mest överaskande var utdelningen, på en krona per aktie, som innebär en direktavkasning på ca 5,4%. När vi summerar detta år har Avega växt med över 45% årligen (organiskt) under de sju senaste åren och det är minst sagt imponerande. Att man nu också är uppe i HiQ-klass (och till och med bättre i Q4) vad gäller lönsamheten med 17% för helåret och 20% för Q4 känns näst intill osannolikt bra. Avega är en liten konsult, och det innebär självklart risker men titta lite på min senaste blogg och skumma igenom dagens rapport så tror jag att ni kommer att hålla med mig om att Avega känns som ett av de absolut mest spännande köpen i sektorn. ...