Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Tänk att en enkel fiskare kan få ett helt bolag på fallrepet

Dagen idag har präglats av stora kursfall och extrema rörelser i flera bolag listade på Stockholmsbörsen. Ingen har väl undgått att reflektera över C2Sat’s fall på över 15% idag. Det finns även mycket som tyder på att detta ras som bolagets aktie har utsatts för idag är igångsatt av ett enkelt blogginlägg från en fiskare som har installerat antennen på sin fiskebåt. Detta tycker jag är värt att reflektera över. Om ett enkelt blogginlägg kan medföra dessa enorma konsekvenser borde man verkligen tänka efter vad man investerar i. Personligen är jag inte insatt i C2Sats produkter det minsta, utan detta är enbart en reflektion över vad som kan hända. ...

Kom inte att påstå att aktiechattar inte är underhållande

Följer nu på behörigt avstånd två riktiga Dokusåpor på nätet. Den första är Eurocinehärvan. För den som inte följt med är bolagets grundare och forskningschef åtalad för grovt insiderbrott liksom den “47-åring” han ska ha lämnat uppgifterna till. Polisens bevis mot “47-åringen” inkluderar inlägg på en aktiechatt. Nu sitter den som stor sannolikhet är “47-åringen” och skriver nattliga försvarstal på Börssnack. Samtidigt måste han ju veta att ekobrottsmyndigheten uppenbarligen följer chattarna och såklart även inkluderar hans nya inlägg i sin"portfolio". Som läsare av aktiechattar kan man på sätt och vis följa dramat på “parkettplats”. De som bara läser affärspressen får långt ifrån reda på lika mycket. ...

Privat sjukförsäkring

Jag ber att få rikta uppmärksamheten på en sak som gäller er som har privat sjukvårdsförsäkring. Jag vet att det inte hör till ämnena på Redeye. Men det är midsommar och inläggen är få. Jag hoppas att detta inlägg inte har karaktär av “rättshaverist” utan att det har allmänt intresse! Jag tecknade 2004 en privatsjukvårdsförsäkring hos Skattebetalarnas Förening. Villkoren var då att försäkringen gällde så länge premien betalas och medlemsskapet i Skattebetalarnas förening består. Försäkringen kunde tecknas till fyllda 65 år. År 2006 ändrades villkoren för nya försäkringstagare. Nu tillkom att försäkringen kunde tecknas till 64 års ålder och och upphörde vid 65 år. Vid 65 års ålder sas min försäkringen upp. Det gällde ett stopp vid 65 för alla forsäkringstagare, tecknade fore eller efter ändringen hade ingen betydelse. ...

Vi ses i höst

Jag har tagit det lite lugnare med ”börsandet” sedan bostadsköpet för några veckor sedan. Tiden efter köpet har jag mest njutit utav nuet och lagt ner en hel del tid på mitt arbete. Jag kommer ligga lågt med börsen under sommaren och ta en längre ”time out” för att ta nya tag i höst. Portföljen känns aningen avslagen för tillfället även om jag tror på den långsiktigt. H&M var dock en positiv injektion i veckan efter en dyster utveckling senaste veckorna . Björn Borg, Midway och framförallt Acap Invest ställer jag mig positiv till på sikt. Även Pearl tror jag kan få ett uppsving men tålamod krävs. När dom identifierade oljemängderna lyfts om något år kommer bolaget värderas upp rejält från dagens nivåer. ...

Portföljuppdatering

Gör följe med andra favoritskribenterna frefec och sololja och presenterar lite tankar så här på midsommarafton. Countermine Har skrivit tidigare om min åsikt om bolaget och räknar med att kommande svarta siffror i främst q3-rapporten samt ytterligare orders ska lyfta aktien till de nivåer jag räknar med i mina kalkyler. Getupdated Fick in 6 000 st på emissionskurs 10 kr och har starka funderingar på att öka ytterligare inför q2-08 rapporten. Bolaget verkar på en växande marknad och det som kanske stör mig lite är att ledningen är lite “spretiga”, men jag hoppas nya styrelseordföranden Kjell Ormegad och Bengt Nillson (IFS grundaren) styr upp det interna. En kommande börsnotering på OMX kittlar oxå. ...

Portföljuppdatering midsommarafton

Har gjort lite justeringar i portföljen senaste tiden. innehaven är nu koncentrerade till 4 tyngre innehav och lite småskvättar i övriga bolag. Har sålt några av mina andra tyngre bolag och minskat i några.(sigge: redbet är ingen krydda som jag skrev i tidigare blogg, redbet är mitt största innehav och kommer inte säljas under 400 kr ;). Nedan följer lite kommentarer om mina 4 huvudinnehav: 1. Redbet - mitt största innehav. behöver inte kommenteras närmare. de flesta vet vad jag tycker. läs mina bloggar och analys för mer info. årets aktie 2008-2010 enligt min tro. ...

Portföljuppdateringar

Först skulle jag vilja önska alla en trevlig midsommar och hoppas att alla får en trevlig dag idag med fint väder och trevlig stämning. På Västkusten verkar det som det kan bli en hyfsad dag med ett uppsprickande molntäcke just nu. Har den senaste tiden uppdaterad portföljen en hel del. Till trots för många experters tips och varningar om fortsatt nedgång på börsen under sommaren och hösten har jag senaste veckan fullinvesterad portföljen. ...

Dagbok 19 juni

Detta kan bli den sista dagboken på ett bra tag dvs under sommaren när kanske inte så mycket lär hända förutom t ex BVTs “provsvar” från K9, och långt senare delårsrapporter från PAR, PVE och F2M. Oflytet i juni för portföljindexet förstärktes i dag pga PVEs mycket olyckliga rapportkorrigering, och jag viktade alltså om ännu mer till PAR. Jag är för slö nu för att försöka hitta nya aktier, och är väl fortfarande lite för skeptisk till börsen rent allmänt. ...

Kilsta Metall

Envisas att hålla kvar detta bolag då jag tycker det ser billigt ut. Tog en sväng förbi anläggningen i Norrköping och jag kan väl lungt säga att det var aktivitet där. Fullastad tradare med fraggat material på väg ut bilar på väg in med bla skrotbilar mm. Att denna anläggning inte skulle bidra till vinsten framöver har jag svårt att tro. Senast Anders drev anläggningen 05 genererades nära tio mkr. i vinst. Gissar att vi snart är där igen. ...

Målkurser mäklarföretag prognos i kombination

Jag anser att det finns fog att förvänta sig ett moras bland mäklarföretagen. Här följer de målkurser jag anser är nödvändiga och de kapitalomställningar i aktiestocken som blir nödvändiga i några företag. Nordnet. Kurs nu 15,7 och målkursen är 8 kr. Scenario. Kursen rasar med två bear traps och aktie kursens utveckling följer i stort samma tidskonsumtion som West siberian. Vid 16,5 kr meddelas nyemission och kursen rasar till 8 kr emissionen är 2 på 1. Kursen stiger till 10 ,95 för att sedan under avsevärd tid finna en ny botten på runt 95öre. ...