Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Hennes & Mauritz i ljuset av KappAhl

Hennes & Mauritz 322 kr Kursen backar minus 1,4%. Det är ungefär som börsen som helhet. Nu på morgonen kom KappAhl in med sin rapport. Den var ordentligt bättre än vad analytikerna tänkt sig, och Kappahl stiger med 2,2% på en fallande börs. Eftersom att konjunkturen för Hennes & Mauritz borde vara likartad kan det vara tänkvärt att begrunda hur Kappahls vd, Christian Jansson bedömer framtiden. Han talar om att bolaget har vidtagit en viss försiktighet vid ingången av nästa kvartal. De kommer att vara försiktigare med inköp och hålla varulagret under kontroll. Kappahl kommer inte att ta in väsentligt mindre varor, men vara mer disciplinerade med vad de köper in. ...

Börsen och Orexo

Ser ut att bli en sur start idag. Ska inte göra någon omvälvande prognos över börsen, men personligen ser jag en nedgång som en möjlighet att köpa på och inte det omvända. Det är dock alltid viktigt att se över sina innehav och om möjligt utnyttja de stora dags svängningar som förmodligen står för dörren även idag. Min börstro på ett par dagars sikt till någon vecka framåt är att en rekyl är mer trolig än fortsatta ras och det blir så jag kommer positionera mig. Längre än så vågar jag mig inte på. ...

Morgan Stanley = Kriminella?

Så här i börsfrossetider får man ofta en del att reflektera över som aktieägare. Jag själv tex sitter framför min “Trader” ganska ofta och följer handeln i olika papper. Eftersom jag är högriskare och i princip bara sitter med högvolatila smallcap-papper så är det väldigt lätt att lägga märke till udda handelsmönster. I några veckor tex har MSI (Morgan Stanley) agerat minst sagt misstänksamt i bolaget Impact Coatings. Jag ska förklara lite närmare. ...

Mina Portföljaktier

Liten motivering av varför jag valt mina aktier i Redeyes portföljtävling: Fanns bara en aktie som var självklar för mig att ha i portföljen och det var Countermine. Aktien är extremt nedpressad samtidigt som fundamenta i bolaget aldrig sett bättre ut. Just nu håller man troligen på att inleda storskalig minröjning i Libyen, det som bolaget kämpat för i många år. Snart kommer vi också att få en del ledtrådar om hur stor den tidigare meddelade “storordern” blir i slutändan. Rapporten den 14/7 blir intressant. Sedan misstänker jag att nästa oljebolagsorder i Libyen borde droppa in snart. ...

Portföljbloggen- stategier och val

En dag har gått sedan vi startade om portföljtävlingen och vi är för tillfället uppe i 80 tävlingsdeltagare. Hurra! Starten kunde dock ha varit roligare… Sedan starten så har börsen i skrivandets stund gått ned 2 procent. Samtliga portföljer har backat förutom de tävlingsdeltagare som för tillfället ligger likvida. Vi ser även att de utan konkurrens populäraste aktierna är inom energibranschen med fokus på oljan. Vi får se om även oljeaktierna får sig en ordentligare smäll snart, då placerare väljer att ta hem vinsten. ...

Avega - Fair value 33 kr

Det snackas om att i princip alla bolag är uppköpskandidater i dagsläget, det må så vara, men var råder den största M&A-aktiviteten? Jo, i konsultsektorn. De lite större konsulterna måste själva köpa mindre konsulter för att minska risken att bli uppköpta själva. HiQ meddelar idag att de köper finska TSG test, ett bolag som är starkt inom kvalitetssäkring, omsätter ca 30 msek med god lönsamhet. Prislappen blev ca 55 msek vilket innebär en p/s värdering på 1.83. ...

HoB först negativt.........sedan positivt

Idag kom nyheten från Heart of Brands som kanske många dels har önskat, men även har sett fram emot med lite “skräck”. Affären i Sturegallerian med främst ELLÉ försäljning skall läggas ned då denna varumärkesförsäljningen inte motsvarar dom förväntningarna som fanns då märket köptes in. Detta är inte alls bra nyheter för bolaget självklart, men det finns numera mycket mer positivt i bolaget. - Heart of Brands skall nu satsa på dom egna varumärken och då framförallt Gul & Blå samt Pour. Detta är mycket positiva nyheter då det är bland dom egna märken som högre bruttomarginaler finns. ...

Hög risk!

Mitt portfölj är nog en av de med högst risk. Den har fötter i oljebranschen, IT och TV. Den största och viktigaste aktien i min portfölj är West siberian resources som är en av de största aktörerna på oljemarknaden och som har gått bäst på stockholmsbörsen eftersom det råder bensinkrig som alla vet. Jag grundar mig i den just för att jag vet att de tär hög risk och kan ge en riktigt bra avkastning om detta försätter. Innan jag var med i tävlingen så köpte jag 40k av den aktien i februari och det är en av mina större affärer jag har gjort som amatör day-trader. Men när cashen rullar in så är det jag som får den största biten av kakan! Precis som många andra analytiker på morningstar så vet jag att bensinkrisen kommer att pågå i många årtionden till likväl som nästa kris kommer – vattnet. Jag tror därför på att om Carnegie’s aktier höjdes under deras senaste skandal så ska nog oljebranschen vara den bransch som är det mest lönsammaste branschen efter skogsindustrin. Jag hoppas att ni andra kombattanter inte tar vinsten i förskott för the game is not finnished until the fat lady sing. Så därför vädjar jag till er att inte bli avundsjuka nu när jag har dragit det längsta stråt. ...

Bara å borra

Tanganyika oil hittar ännu mera olja i en av sina bassänger, nämligen Tishrine. Det är en geografisk utökning av fältet och man har dessutom loggat och testat olja på lite drygt 800 meter under havsnivå, vilket inte gjorts tidigare. Summa summarum blir att Tanganyika kommer att öka på sina redan enormt stora reserver. Det verkar som att det bara är att sätta borret i backen och oljan segar sig upp. ...

Virtual Globality

Kaos i flygbranschen öppnar dörren för virtuella mötestjänster. Att korta mognadsprocessen lär dock bli en stor kommunikativ utmaning. Vem vågar ta stafettpinnen? Det skenande oljepriset (sorry klimatfrågan) är dagens starkaste makroekonomiska drivkraft. Och oavsett om orsaken står att finna på tillgångssidan eller i upptrissade marknadsspekulationer agerar industrin som om utvecklingen kommer hålla i sig ett bra tag framöver. Den bransch som just nu får ta den hårdaste smällen är flyget. Bränslepriset har legat högt på agendan sedan uppgången tog fart runt millennieskiftet men bara under den senaste månaden har vi kunnat läsa om drastiska åtgärder från i stort sett alla branschens jättar. I USA (där dollarn inte direkt har gjort situationen lättare) har United Airlines, US Airways och Continental alla nyligen annonserat kapacitetsnerdragningar på 10-20% och uppsägningar av tusentals piloter och markpersonal. I Europa redovisade den tidigare vinstmaskinen Air France-KLM en ordentlig förlust för Q1 och vår egen galljonsfigur SAS måste spara nästan 3 miljarder kr för att kunna betala räkningarna på sikt. Världens största flygbolag American Airlines betingade nyligen ett marknadsvärde på 12 miljarder kr – som illustration är det ca 1/50 av Googles värde. ...