Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Filosofen

Nu har man ögnat igenom tidningarna och det tävlas som sagt i vem som skriver dom bästa krigsrubrikerna. Allt verkar vara ett enda stort mörker och ingen bättring syns i horisonten. Panik ! Kris! Dom två enskilt största orsakerna till att börserna har gått så dåligt är den amerikanska bankkrisen och det rekordhöga oljepriset. Bankkrisen har i sin tur fått Usa:s bostadmarknad på fall och oljepriset har tänt på inflationsbrasan rejält. Den enorma höjningen på baslivsmedel som ris, majs, vete har också spätt på inflationen. Det här har ju hänt i stort sett samtidigt och det har fått en turboliknande effekt på det hela. ...

Goda råd är billiga

Ingen bör ha varit ovetande om vad som skulle komma på aktiemarknaden. Det började i maj förra året med Daniel Sachs i Proventus som varnade för det här. Sedan kom Sven-Olof Johansson i Fastpartner i juni och berättade att han sålt alla sina aktier utom i eget bolag. Under hösten sa Patrik Brummer att krisen kommer att bli så stor att inga centralbanker i världen har så mycket pengar att de kan klara det här. ...

börsen ska upp

från och med måndag kommer vi ser stigande börsen . olja kommer att på fall trend och tekink-bank-och mining bolag kommer att stiga mest under nästa veckan 1-oversålda börsen 2-fall på olja under kommande veckan 3-förväntingar innan repport 4-bank aktier i usa kommer att återhämtar sig på grund av överdriven säljtryk (så länge räntor ligger på 2 pont usa banker tjäner bra pengra) räknar jag omx på väg mot över900 under veckan med stigande trend på många sektor. ...

vart tog köp-knappen vägen?

Idag när jag vaknade (12:20) tänkte jag göra mitt andra köp efter att portföljtävlingen börjat. MEN när jag hade startat datorn och kollat min mail så såg jag att det inte gick..vart hade köp knappen tagit vägen? Jag visste precis vad jag skulle köpa idag och eftersom jag inget kan göra så kan jag lika gärna av slöja aktierna som jag skriver lite senare. Men det här fick mig att tänka på hur sårbar tekniken är idag, jag skyller inte på administrationen på redeye men det känns som om jag bara kan se på när min ranking sjunker från att ha legat som bäst på 14e plats till min nu vaga 62a placering precis under Herr Otterbeck som är anställd på redeye. Om detta fortsätter och ingenting görs så hoppas jag på att Kalles farsa vinner tävlingen, han verkar vara den med bäst erfarenhet av tekniksanalys och det är nog hans portfölj som man ska efterlikna omman vill komma långt. Förövrigt är det här ett ypperligt tillfälle att ändra om sina riktiga portföljer utefter hur den som ligger bäst till i tävlingen…ja nu ska jag avslöja de aktier som ni längtat efter att få veta vilka jag tänkt att köpa idag som inte gick att göra. den första var PA resources, SAAB B, Lundin petroleum och sedan ADDNODE. Jag tänkte däremot behålla redbet, nokian tyres och tanganyika oil och zodiak eftersom de har mer att ge och är fortfarande inte overvalued. Jag hoppas att detta kan ger er andra som kan köpa en chans att stiga i rank. Förövrigt så tar jag mig en tur till gymmet eller tittar på mina riktiga hedge fonder. ...

Är det verkligen så farligt?

Det är inte mycket positvt det finns att hitta i nyhetsflödet nu för tiden. Den samlade ekonomiska journalistkåren tävlar om att hitta kända profiler och investerare med negativ syn på den ekonomiska situationen i samhället. Dom verkar även tävla med varandra om dom värsta rubrikerna om kreditkris och katastrofer i den ekonomiska världen. Endast senaste dagarna har vi mötts av rubriker som “jämförbar med Kreugerkraschen”, “ericsson sjunker som en sten”, “det finns inga köpare” och många rubriker med ordern ras, stort fall och störtdyker. ...

Går det att tjäna pengar på Ericsson B?

Min vän var uppgiven, han har ägt aktierna i mer än fem år och nu kunde vi båda konstatera att kursen stod på en lägre nivå, än för fem år sedan. Sälja eller fortsätta att hoppas, det var den stora frågan. Inte heller analytikerna är helt eniga. Å ena sidan har vi de som oroar sig för marginalpress, å andra sidan de som menar att nu är det värsta redan inbakat i kursen. ...

Impact Coatings - En snöboll som satts i rullning.

Idag, fredagen den 27 Juni kom så, lite oväntat tidigt, äntligen beskedet att Maxfas som ersättning för det ineffektiva, miljöfarliga och dyra guldet skall taga plats i den nya generationens mobiltelefoner. Impact som har patent på denna fantastiska innovation tillsammans med ABB, har genom denna viktiga nyckelorder säkrat embryot till vad som brukar kallas “paradigmskifte”. Födelsen av en helt ny generation inom finelektronik. Nyckelavtalet som kan räknas som en av de absolut, om inte DET viktigaste steget som Impact C någonsin uppnått på denna otroligt omfattande marknad. Detta steg inleder nu en lavineffekt där den första, ännu sekretessbelagda mobiltelefontillverkaren ska belägga kontaktdon i ett antal mobiltelefonmodeller med Maxfas. ...

När ska detta sluta? :'(

Nu är jag så trött på att morgan stanley ska ha en sån makt han har idag. Jag menar detta kan man se på andra ställen av världen hur detta kan sluta. I sverige så tar bankerna över OMX och analyser görs till skribentens fördel för att just dennas portfölj ska växa, men hur ser det ut om alla köper samma aktie och den blir övervärderad och hela börsen faller. Precis så är det just nu idag. Jag menar titta bara på aktietävlingen på den här sidan, i princip alla har något av de större oljeraffinaderierna i sin portfölj, tillföljd av bensinkrigen, det gör ju inte att företagen sänker bensinskatten precis utan chockhöjer vid nästa tillfälle. Jag menar, hade det itne varit bättre om morgan stanley och alla de andra gurusarna kunde med sin makt se till så att även företag som black earth farming kunde vända och gå + och få sådana företagsbranscher att gå bättre. Snälla även om min portfölj inte är något gott exempel, jag menar jag vill också vinna aktietävlingen så borde det väl finnas ett sätt att få slut på de här snedvridna investingarna i fel branscher som ger fel följder. “Tänk lÅgiskt!” ...

Jag leder !

Oväntat? NOT! ;) Noterade just nu att jag leder portföljtävligen. inte helt oväntat av en guldgrävare som jag ;) Eftersom tävligen avslutas i augusti så vill jag ha volatilitet. Portföljen är utformad med aktier med hög volla och ett med låg värdering och superframtid. Samtliga aktier ser jag som långsiktigt och kortsiktigt intressanta. följande aktier ingår i portföljen: Impact - volatil. får de nya avtal drar kursen kraftigt vilket gav effekt idag. tror dessutom på bolaget även om jag inte har något större innehav i min “riktiga” portfölj. ...

Resistentia Pharmaceuticals - konsulternas eget "biotekniska" experiment ?

Även Realtid.se har nu granskat Resistentia http://www.realtid.se/ArticlePages/200807/01/20080701145445_Realtid003/20080701145445_Realtid003.dbp.asp -————————– Resistentia Pharmaceuticals - konsulternas eget “biotekniska” experiment ? Det ca ett decennium gamla uppsalabaserade forskningsbolaget Resistentia Pharmaceuticals och dess utveckling bör intressera alla branschkunniga inom bioteknik i allmänhet och de luttrade aktieägarna i synnerhet, efter en rad märkliga turer genom åren och där hundratals miljoner kronor har spenderats och hittills förlorats. Både styrelseordföranden Anders Vedin och VDn Jonas Frick i Resistentia har kopplingar till börsnoterade Medivir. Ordföranden har medan VD tidigare har haft samma post i Medivir som de har i Resistentia nu. Därför kanske detta även kan intressera aktieägare i Medivir lite extra. ...