Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Varje saga har sitt slut

För ett års sedan var jag som de flesta andra positiv till börsen. Mitt enda innehav var i Borg vilket hade renderat i en avkastning runt 40% på endast någon månad, för mig var detta en helt ok utveckling. Nu ett år senare kan jag titta tillbaka på en katastrofal utveckling för både aktien och min egen personliga portföljutveckling. Jag sålde visserligen mitt innehav i borg runt 155kr men köpte sedan återigen aktier i bolaget när det var sk rea runt 130, 120, 115, 110. Således var jag med tåget ner i avgrunden och sålde först av mitt innehav av Borg vid 65,5kr. ...

2017-05-30 11:30 · jara

Ett år sedan det började

För ett år sedan låg OMX-indexet för de 30 största bolagen vid Stockholms-börsen på 1311. I dag och i denna stund (30/6 2008) ligger indexet på 844. Det är en nedgång med en tredje del på ett år. OMX BEAR har under denna tid gått upp med 2/3 av vad de låg på då, alltså över 60 %. Det har alltså gått att tjäna pengar i denna nedgång. Ja, det började för ett år sedan i slutet av juli 2007. Vid hade haft en all-time-high i mitten av juli. ...

PA Resources expanderar utanför Storbritannien och får oljeindikationer i Ipswich-brunnen

Dessa är ingen större nyheter i nuläget men förtjänar väl en blogg ändå. Den rekyl ned under 68 kr nyligen kan ge ett fint avstamp mot nya ATH när marknaden lugnat sig något. Oljepriset nu om det vore evigt konstant motiverar avsevärt högre kursnivåer. En kurs på 80-90 kr inom några veckor vore allt annat än överraskande. “09:28 Olje- och gas koncernen PA Resources har förvärvat bolaget REAP 29/25 Ltd, som har en 100 procents ägarandel i prospekteringslicensen P1318 i Nordsjön utanför Storbritannien. Samtidigt har PA Resources tilldelat 50 procent i licensen till företaget Dove Energy. Förvärvskostnaden uppgår netto till cirka 1,4 miljoner SEK. ...

Ryska aktier på den svenska börsen

Det finns några trevliga aktier och investmentbolag noterade på den svenska börsen som torde vara priseffektiva alternativ till Rysslandsfonderna. Jag listar upp några. 1. Vostok Nafta 132kr Investmentbolag med fokus på Ryssland med omnejd. Bolaget ligger tungt i råvaror och energi. Största innehavet är Black Earth Farming. Substansvärde på 131,02 kr per aktie 30 maj. Vostok Nafta har tillsammans med Kinnevik lagt ett uppköpsbud på Kontakt East Holdin AB. 2. Vostok Gas 562kr Investmentbolag som enbart placerar i ryska gasjätten Gazprom. Substansvärde på 565,56 kr per aktie den 13 juni. ...

Resistentia i DI i lördags - något vilseledande

Läs min min förra (reviderade o utvidgade) Resistentia-blogg http://www.redeye.se/aktiebloggen/2446/resistentia-pharmaceuticals-konsulternas-eget-biotekniska-experiment- Av någon anledning tog DI upp fallet Resistentia just i lördags. Bolagets ordförande påstår : “Det är egentligen en konvertering av ett lån till aktier,ett lån som våra storägare gett oss tidigare. Rent formellt handlar det dock om en emission, men det är inte meningen att någon ska teckna aktier”, säger Anders Vedin." Men det står uttryckligt i nyemissions-“informationsmemorandumet” att pengarna ska användas för att återställa egna kapitalet och fortsätta forsnings- och utvecklingsaktivitet. Faktum är att det är en vanlig företrädesemission och nyemission men av konvertibler (med konverteringskurs 4.62 kr) + lite “gratis” teckningsoptioner. Man kan konvertera till preferensaktier serie 5, dvs “P5”. ...

Då var det dags igen då...

“Tja, jag vet inte riktigt hur man ska beskriva Wall Street-folket just nu. Alla vill gå på semester och slippa plågorna. Alla talar om att ‘slutet är nära’.”, så skriver Bengt Göransson på di.se nu på morgonen. Han fortsätter även längre in på artikeln att peka på att ECB:s förmodade räntehöjning kommer att driva upp oljepriset till rymden och dollarn ned i källaren. Vad ska man säga? Personligen hakar jag på Kim:s idé i hans blogg (tidigare idag) att det mesta förmodligen är bara “påhittat”. En enda stor konspiration för någon annans vinning. Vi ser kanske inte det just för tillfället, men det kommer att klarna (förhoppningsvis) när vi tittar tillbaka på detta århundradets värsta krasch. ...

Tänk om allt bara är en bluff?

Tänk om allting bara är en bluff? Jag menar givetvis kreditkrisen, det skenande oljepriset och börsfrossan. Tänk om allting bara är ett politiskt spel, iscensatt av republikanerna i USA för att få behålla makten? Tänk om allt är optimalt planerat, att republikanerna först släppt ut djävulen i form av finanskris och oljeprisbubbla, för att sedan listigt iscensätta en exorcistisk räddningsplan som gör att de kan hjälteförklara sig själva och vinna presidentvalet? ...

Röster i Redeye

En skribents första plikt och även nöje är ju att bli läst. När det kommer kommentarer och motargument då har ju någon läst vad man skriver. Personligen har jag haft mycket glädje av de historieskrivningar som Kalles Farsa, Löparn och Sigge Portfölj med flera skrivit under våren. Det har varit lärorikt, nostalgiskt och inspirerande. Det är uppenbart att Peter Lynch och Warren Buffett betytt mycket för de flesta skribenterna. Inte minst Sigge Portfölj citerar dessa giganter. Det har han gjort även i ett inlägg idag. ...

Acap Invest - långsiktig godbit!

Jag tänkte avbryta semestern för ett ögonblick och dela med mig av mina tankar kring rådande börsoro. För den långsiktiga investeraren är detta sannolikt en invit man ska ta till vara på inför den kommande stora börsfesten. Ligger man likvid är det bara att ta för sig av billiga börsposter som nu säljs ut i diverse bolag i ren panik, i många fall rasar det allt för kraftigt på ogrundad fakta. I den här bloggen tänkte jag lyfta fram riskkapitalbolaget Acap Invest som måste vara en av dom mest köpvärda investeringarna du kan göra på sikt. I skrivande stund kostar en aktie 95 kr till ett p/e tal kring 8 på fjolårets vinst. Under Q1 meddelade man att tidigare nämnda förväntningar om ökad vinst per aktie för helåret kvarstår. Man beskriver koncernens orderingång som “fortsatt god” samtidigt som man inte har några indikationer på vikande konjuktur under det här året, skulle det dock ske är man “förberedda”. ...

Gott om goda råd / Svar till baissaren Staffan

Hej Staffan Kjellin! Mitt svar på din blogg blev så långt så jag lägger in det i en egen blogg istället. Domedagsprofetior har det stått i pressen till och från ända sedan jag började med aktier på 70-talet så det är inget nytt. Det är nu många som väldigt länge har ropat att vargen kommer och därmed missat mycket av uppgången. Nu verkar det som vargen är här och det börjar kännas som 70-talet igen med oljekris och lågkonjunktur. Jag väljer punkt 3 av dina råd men tror inte det på långa vägar dröjer till 2015 innan börsen vänder upp igen. Jag väljer som Lynch och Buffet att investera i företag och inte i marknaden men får ge dig rätt om vargen nu och har gjort mig lite likvid. Problemet är väl sedan att många pessimister tror att marknaden hela tiden ska falla mer och därmed kommer att missa när det vänder som det alltid gör förr eller senare. Ett “kul” Buffetcitat som väl passar nu är: Den som inte tål en nedgång på 50 % har inget på börsen att göra…;-) ...