Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Peter Lynch - citat

Peter Lynch tillhör en av mina favoritförfattare. Böckerna han har skrivit kan betraktas som klassiska. Jag passar på att citera ur “Oslagbara investeringar”, del1, (Svenska Dagbladet 1990), eftersom att det passar utmärkt i vårt marknadsklimat. -——— Investeringsförberedelser Innan du köper aktier bör du fatta vissa grundläggande beslut om marknaden, hur stort förtroende du har för det amerikanska näringslivet, om du behöver investera i aktier och vad du väntar dig att få ut av det, om du är en kort- eller långsiktig investerare och om hur du kommer att reagera på plötsliga, oväntade och allvarliga kursfall. Det är bäst att formulera dina mål och klargöra dina attityder i förväg (tror jag verkligen att aktier är riskablare än obligationer?), ty om du är tveksam och saknar övertygelse är du ett potentiellt offer för marknaden, som förlorar allt hopp och förnuft i sämsta möjliga ögonblick och säljer ut med förlust. Det är i lika hög grad personliga förberedelser som kunskap som skiljer den framgångsrike aktieväljaren från den kroniske förloraren. Ytterst är det inte aktiemarknaden eller ens företagen själva som avgör en investerares öde. Det är investeraren själv. ...

Oljepriset går en väg - upp!

De som är lite äldre kommer ihåg Sheik Ahmed Yamani. Han var general-sekretare i OPEC under 70-talet. Även då hade vi som bekant en otrolig oljebrist. Det var panik i det svenska samhället. Där vi inte än år 2008. Min bloggkommentar: Då var det verkligen brist på olja i världen. Det var anledningen att priset gick upp då. Den norska oljan var ju känt redan på 60-talet. Man visste om att den låg där men det var inte lönsamt att pumpa upp den. ...

Lågt värderade kvalitetsbolag

Det finns gott om lågt värderade kvalitetsbolag på börsen för tillfället. Mina favoriter är följande: Björn Borg har idag ett p/e tal på 10,5 till trots för fortsatta fina tillväxtsiffror för bolaget. BB redovisade för 2007 en tillväxt på 64% på VPA till 4,17. Om tillväxten för 2008 stannar kring 20% får vi ett vpa för 2008 på 5 kronor. Tillväxten Q1 var 16%, vilket då bäddar för en lägre tillväxt 2008. Vid ett VPA på 5 kronor för 2008 värderas BB idag till ett p/e på 9. Med tanke på att tillväxten i länder som Belgien, Spanien och England nu börjar ta fart är detta aldeles för lågt. Ett mer motiverat p/e tal borde vara minst 15. En kurs kring 65 - 75 kring känns mer rättvist på Björn Borg idag. Att påpeka är även att insider har börjat köpa aktien igen. ...

Hängmattan

Att arbeta ute är nyttigt sägs det, så jag tar hängmattan till hjälp. Malka oil pressas idag p.g.a en kommande riktad emission, (väntad) och det är Kaupthing och SEB som vräker ut. Lätta pengar då dom köper tillbaka dom billigare vid emissionen. Jag hoppas på samma utveckling som skedde med Wsib efter emissionen. Skattelättnaderna för utländska oljebolag i Ryssland godkändes idag. Ett bra köp till billigt pris.. Tanganyika oil har gått riktigt bra sedan pressrealesen om att reserverna kommer att höjas ytterligare och att jag bestämde mig för att öka på innehavet ytterligare i förra veckan visade sig bli ett bra beslut. Nu har jag läst hela presset och VD:n Gary Guidry säger att dom första utvärderingarna av testborrningarna är “mycket lovande”.. Under Juli månad kommer en uppdatering av läget och hur produktionen fortlöper. Lite vinsthemtagning i aktien idag men sedan ska vi vidare uppåt. Aktien är alltjämt billig… Köp vid dippar som idag… ...

White Shark rusar på "ickenyhet"

På morgonen rusar White Shark 30 procent på ett meddelande där den amerikanska delägaren och samarbetspartnern Alec Soklow via Nyhetsbyrån Direkt informerar om läget. Självklart får man se rusningen i aktien som ganska osund, men då får man också komma ihåg att den tidigare hade fallit med dryga 80 procent på några månader. Det finns dock ett antal intressanta saker som sägs i ”nyheten”. Alec Sokolow flaggar för att man har fört samtal med de större filmbolagen Fox, Dreamworks, Pixar, Sony och Stars och att ”de är mycket intresserade av vad vi gör”. Enligt Sokolow är det samarbeten med filmindustrins bjässar som är den verkliga affären i White Shark, inte den ena eller andra filmen. Han menar även att White Shark kan hjälpa filmbolagsbjässarna med att producera film på ett väsentligt mer kostnadseffektivt sätt. Han medger även att filmen ”Gnomes and Trolls” var mycket svår att sälja in i Cannes om man arbetar med att göra om filmen. ...

Blankarna drar sig tillbaka

Aktielånen minskar, det kan man utläsa av den statistik som finns tillgänglig. Genom att regelbundet följa statistiken på blankade aktier kan man bilda sig en uppfattning om huruvida botten i nedgången kan vara nådd. Den som lånar aktier, orsakar prispress genom att de lånade aktierna säljs på marknaden. Försäljningarna sänker kursen, då antalet sålda aktier oftast är stort och övergår efterfrågan . Avsikten med aktielån är att blankaren skall kunna köpa tillbaka de lånade aktierna till en lägre kurs. ...

Resistentia totalsågas i lång artikel idag

Denna artikel bör läsas av de som läst mina bloggar om Resistentia Pharmaceuticals. Nu börjar media upptäcka de besynnerliga affärerna i bolaget. Många borde börja svettas nu - och det inte pga värmen :-) http://www.realtid.se/ArticlePages/200807/01/20080701145445_Realtid003/20080701145445_Realtid003.dbp.asp Oj, oj vilken bra artikel faktiskt. Den koncenterar sig till den viktigaste aspekten dvs sparkandet av den mest kompentente själv och vad det medförde forskningsmässigt. Att enbart Vedin uttalar sig, och inte VD eller storägaren Industrifonden tyder på att detta är enormt känsligt… ...

Mitt inträde i warrantvärlden...

…började med affär 1 och en rapportspek inför H&M rapporten i juni och hade jag följt upplagd strategi hade den givit + 150 tkr, men jag fegade ur dagen innan och den gav + 10 tkr. Med blodad tand gav jag mig på affär 2 och affär 3 och bröt så klart mot alla strategier…dvs jag hade ingen strategi…snabbt in i ny affär…innan långhelg (midsommar)…påläst bara till hälften…hyfsat stort kapital….i negativ marknadstrend med köpwarrant. ...

Portföljstrategi

Tävlingsportföljen går minsann inte så lysande just nu för en nuvarande sista plats är ju inte direkt något som man vill skryta med. Med innehav som Teligent, Precise Biometrics och Pilum så är det ju enkelt att förstå att det rasar då aktierna är illikvida samt då bolagen kännetecknas som förhoppningsbolag. Vem vill köpa dessa då det går att få kvalitetsbolag hur billigt som helst? Det som jag frågar mig är vem det är som säljer på dessa nivåer? ...

Oljepriset och saudiske kungen

Enligt ett publicerat Direkt-telegram tror “den saudiske kungen Abdullah bin Abdul Aziz Al Saud” att oljepriset inte kommer att sjunka även om produktionen ökar. Men Direkt citerar Arab times som i sin tur citerar Bloombergs :-) Vidare sägs kungen påstå att han är övertygad om att prisuppgången beror på spekulationer och energiskatter. -—————– Mycket “bullshit” där… ! För att börja med den sista angivna faktorn är det givetvis galet. Om man lägger på konsumtionsskatter minskar förbrukningen allt annat lika och därmed råoljepriset. Det är ju därför jag m fl oljeaktieplacerare tittar extra noga på om “loken” Kina och Indien fortsätter ha oförändrade (“negativa” ) energiskatter på oljan dvs subventioner efter den senaste minskningen av subventionerna, och vilka riskerar vända utvecklingen om subventionerna minskar ännu mer eller försvinner helt. ...