Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Aspiro - er bunnen nådd?

Det drøjer med positive kvartalsresultater i Aspiro og vi lurer på når det skal snu. Personlig kan jeg ikke forstå at denne skal mye lengre ned nå, og har du 1 - 2 års perspektiv på denne kan denne gå både 100 og 200%. Rubberduck med mobilTV går bedre, Baltikum går bedre, besparingsprogram er iverksatt og de har bestemt seg for å starte tilbakekjøp av egene aksjer. Kort om Aspiro: ...

Navamedic - stort potensiale på Oslo Börs

Med oljepriser på 145 dollar fatet faller andre sektorer akterut på Oslo börs og det dukker opp små perler med stort potensiale i tiden som kommer. Et av disse selskapene er Navamedic! Aksjen har falt fra topper på NOK 50,- til at den nå handles på rundt NOK 10,- uten at det har kommet nyheter som tilsier et slikt fall. I tillegg kjøpte Navamedic i fjor det svenske selskapet Vitaflo for ca 90 MILL NOK. Interessant er det da at børsverdien av “nye” Navamedic nå er mellom 75 og 80 MILL NOK. Dette betyr at du får Vitaflo med 15MILL NOK i rabatt og Glucosamindelen i Navamedic helt gratis! ...

Detta 825 botten (slutar att skriva mer)

jag får inte skriva på huved forum på grund att riskerar att bli avsängd igen men detta kommer att jag förklarar ett fundamenatal analays värför jag eller ic eller inta så många är negativ på börsen inte postiv ,vill bara kunna ställa upp med motivering kanske min svenska spårket är värre än andra detta jag ber om ursäkt. nu ska jag sitte framför data och ger mig tid utan stress att förklarar: ...

Bossen är i stan

Rubriken och halva denna blogg kommer inte handla om aktier överhuvudtaget utan om det att Brucan nu återigen besöker Sveriges framsida och Göteborg med konsterter på ett fullsatt Ullevi både fredag och lördag. Alla kommer ihåg när bossen spelade på Ullevi 1985 då stämningen var på topp och hela arenan fick byggas om efter konserten. Vi skall glömma Springsteens inflytande i den amerikanska politiken och hans sammhällsengagemant. Bruce har gjort låtar och album mot USA’s vietnamkrig, 11 september och även offentligt stött demokratiska presidentkandidater. Låten No surrender blev John Kerrys kampanjsång. Hela albumet The Rising är tillängnat 11-september attacken och Springsteens stöd till lokala organisationer och affärsrörelser i New Jersey ger efterklan långt utanför USA´s gränser. Nu ser vi fram emot 2 fantastiska konsterter på Ullevi fredag och lördag där GÖteborg förhoppningsvis kommer och visar upp sig från sin bästa sida. ...

Bonnier och Vinge väljer Getupdated

Ett av mina kärninnehav är Getupdated, där jag bla fick tilldelning av aktier i NE utan företrädesrätt av TR i våras. Tyvärr har kursen gått ned som för alla andra bolag, särskilt de mindre, de sista veckorna och är nu strax över NE kursen 10 kr. Jag köade fö mitt innehav i veckan på 10,15 efter bolagets ramavtal med Bonnierkoncernen och idag fann jag nyheten att Vinge övergett Cloud Nine för Getupdated. ...

Girighet och frosseri.

Varför hamnar vi alltid i sådana här ekonomiska rävsaxar ? Björnsax kanske är ett bättre ord idag.. Det kommer med jämna mellanrum konjunkturnedgångar av megamått och varje gång verkar vi bli lika tagna på sängen. Till råga på allt så verkar inflationen denna gången otämjbar. Mycket p.g.a oljepriset och livsmedelspriset som i sin tur beror på höjd levnadsstandard i bl.a Kina, Indien och Bric länderna. Likt en blodigel har inflationen sugit sig fast i min och din plånbok…. ...

Vändningen dröjer

En kort inhopp som bloggare igen, numera så tillåter inte tiden detta lilla nöje … Börsen. Vad händer? Den så sent som för 12 månader sedan helt molnfria himlen är numera fylld av svarta moln. Vi är helt enkelt tillbaka till samma marknadsklimat som vi hade under 1970-talet. Hög inflation och ingen ekonomisk tillväxt att tala om alls. Det finns i dagsläget inget, och jag menar verkligen inget, som talar för aktier som ett instrument att få sparpengar att växa. ...

Orexo och OMX 30..

Orexo och OMX 30 Kommande veckor tror jag kan bli en besvikelse för de som sålt på dessa nivåer, nuvarande utförsäljningar ser jag som helt kopplade till det mkt dåliga börsklimatet och för den som tror på positiva rekyler eller att vi nu närmar oss bottenformation kan aktien komma att bli en av de aktier med de starkaste positiva reaktionerna. Det av flera anledningar som jag återkommer till. Beträffande OMX så befinner vi oss just nu enl min mening nära en bottenformation där den femte vågen ner sedan förra sommaren nu är på väg att fullbordas. Ser man till detta bör vi sedan få en uppgångsfas som kanske kan komma att motsvara 50% av nedgången sedan Jun 07 och det ger då en uppgång mot kanske 1050-1080 under kommande höst. ...

2017-05-30 11:30 · krax

Poolen

Då var Malka oils emission redan klar och 250 mijoner in i kassan. Det var roligt att se att norrmännen och en av våra pensionsfonder var bland aktörerna. Norrmännen har näsa för olja. Nu bör det vara början på en resa uppåt mot mer motiverade 7-8 kr . Malka oil är ett bra köp på lite sikt. I slutet av månaden får vi nya uppdateringar vad gäller reserverna . Se Malka oil är ett upstreambolag med rejäla reserver och med stora möjligheter till ytterligare reservhöjningar då området man verkar i är känt för att vara oljerikt. ...

Hoppas det går fort

Det går brant ner nu på börsen. Nedgången vi ser nu för tankarna tillbaka till 2002 när fonderna vräkte ut aktier på bottennivåer för att sedan se börsen vända efter irakkriget våren 2003. Jag är inte förvånad över nedgången. finanskris, oljekris, geopoltisk oro, inflation och recession kan man läsa om dagligen i pressen vilket i sig får en negativ effekt, dock säger jag inte att det är fel att det skrivs om detta i pressen. När börsen går upp så är artiklarna riktade åt andra hållet… ...