Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Vill du ha en marknad?

Jag säger bara en sak! Ska marknad skapas så handla i det som din kund intresserar sig för och sluta att jamsa i parallella placeringar. För om man lägger vissa papper parallellt så tacka tusan för att vissa sektorer som branschens företrädare hela tiden skrikit om att man ska stimulera då ser man att den lidande branschen blivit blåst av aktier av typen som skogshuggare pratat sig varma över. Går man sedan in och läser på en chattsida så dyker kombinationer av vital information som ger dig ledtråden över vilken aktie ska du peta på för att få nästa att hoppa som ett tramsigt loppspel! ...

Är dagens tecken framtiden?

Det är flera tum-regler som det går att hålla sig till när aktiemarknaden skall analyseras. Det viktigaste är väl talesättet från (Benjamin Graham?): - Marknaden är aldrig så dålig som det ser ut när det är som mörkast och aldrig så bra som man tror när det är som ljusast. Så pessimistiska som aktieägare, press, analytiker m.fl. är i dag är det väl länge sedan vi upplevt. En annan tumregler är att kurserna på börsen är sex månader före konjunkturen ute i affärslivet. Aktieägarna ligger före och reagerar halvårsvis före utfallet. ...

Björn Borgs ras är äntligen över

De senaste veckorna har Björn Borg nått sin lågpunkt och sakta klättrat uppåt. Den har bara i ytterst korta tidpunkter varit nere i 42 kr för att sedan snabbt röra sig mot 45 kronors nivån. Sedan den stod i 70 kr har den bara fallit utan att hitta ett stöd. Detta är första gången den stannar till och går upp. Den var som högst uppe i 47,70 idag och volymen var betydligt högre än vanligt på 120 000 aktier. Insiders har köpt på sig lite och vi vet alla att den är billig. Det var den vid 55 kr också men då såg man inga tendenser till att fallet bromsades upp. Jag tror inte på någon fantastisk uppgång innan rapporten och det är mycket osäkert att det blir en kursdrivande rapport. Men 55 kr är inom räckhåll! ...

Oljan (ta en titt och bli bestört!)

Uppgången i oljepriset är inget mysterium Idag är vi bevisligen inne i en period där utbudet av olja inte riktigt matchar efterfrågan, men att oljan i världen håller på att ta slut den närmaste framtiden är inte sannolikt. Prisuppgången beror på att oljeproducenterna i många år, till och med decennium, har fått för dåligt betalt för oljan och därför eftersatt nyinvesteringar och prospektering. Man kan helt klart se att det är ett helt annat ljud i skällan runt om i världen nu när priset stegrar och oljeproducenterna täljer guld ur befintliga oljefält. Nu ska varenda jordplätt provborras och alla bolag har enorma prospekteringsprogram som utförs löpande för att öka de egna oljereserverna. Man undrar just hur provborrningen såg ut i slutet av 90-talet när oljan bottnade kring 10 dollar per fat ? Mest troligt så var prospekteringen obefintlig och oljeproducenterna klagade högljutt över priset och hot om att “dra åt” kranarna kom med jämna mellanrum. ...

Olja på fritt fall(hade fel botten 825)

Efterfrågan på olja kommer att minska på grund av detta är för dyrt och redan många länder är överens om detta att spekulanter som driver upp priser på grund av alltid hitta många negativ saker som vi har inte sett än. Låt mig att förklarar för er enkel om Iran -israel-Nigeria saker som markanden gillar att dra upp olja priser. Varför israel ska blandar sig om ett krig? Varför USA ska attackerar Iran?Varför man ska inte tänka positiv för ett fred lösning ?Hur blev resultat för ett krig mellan USA och Iran? Hur stor del av chassina-japan behöver iranska olja och gas? ...

Undrar vilken strategi som skall väljas?

Tänk om man hade vetat vilken väg man skall gå. Skall jag sälja eller köpa eller en kombination av båda. Är börsen och företagens vinster på väg nedåt. Är hela vårt ekonomiska system på fallrepet eller finns det en gnutta hopp någonstans där ute?. Kommer kinesarna att äta upp all våran mat och därmed bidra till att ekonomin fallerar i världen? Är tillväxten i ekonominen på vär att dör ut för gått eller kommer vändningen någon gång? Är oljan slut om 10 år eller kommer världen ur även denna oljekris. Kommer all världens vete och majsproduktion att gå åt till att produsera biobränslen? Kommer alla amerikanska banker att gå i konkurs och med sig i fallet dra med samtliga europeiska storbanker? Kommer inflationen att sänka hela världekonomien? ...

Råvarupriset ger ledtråd till börsutveckling

Kinas råvaruhunger har ett antal år drivit priserna uppåt. Nu har en förändring inträffat. De kinesiska myndigheterna minskar utrymmet för bankernas utlåning. Syftet är att bromsa in tillväxten något. Börserna i Shenzhen- och Shanghaibörserna har svarat med att falla hastigt. Nedgången motiveras av oro för att tillväxttakten i den kinesiska ekonomin skall avta. Råvarupriset ligger fortfarande högt, men spekulativa kursuppgångar brukar följas av hastiga vinsthemtagningar. När råvarucykeln toppar så visar det sig sannolikt först i mindre råvaror. De har ökat i pris på grund av inflationsoron. ...

Den hemliga rapporten..

Världsbanken ska enligt tidningen The Guardian ha gjort en rapport som visar den verkliga orsaken till att livsmedelspriserna har gått “rocket high”. Biobränslen är orsaken till att lagren av baslivsmedel som majs, vete, och ris har sjunkit dramatiskt på relativt kort tid. Rapporten har ännu inte publicerats p.g.a att man inte vill genera Usa:s president som gått ut hårt med att det är Kinas och Indiens starka ekonomiska utveckling som är orsaken till dom enorma prishöjningarna. Inte att vi gör bränsle av maten. Man har ju försökt att skylla prisrusningen på torka i Australien och dåligt väder i andra länder som vanligtvis är stora exportörer av vete och majs. Detta är tydligen inte sant om man ska tro på Världsbankens rapport. Världsbankens ordförande utses alltid av Usa . Jag hoppas att rapporten släpps så vi kan få läsa den i sin helhet. ...

Minerat område

Nu skall jag ge mig in på ett område där jag redan från början vet att det blir tråkigheter. TV8 har i veckan i en debatt diskuterat kvinnliga styrelse-medlemmar. Anledningen är ju Norge där det nu är lagstadgat att det måste vara hälften kvinnor i styrelserna. I Norge är det ordentliga styrelse-arvoden i de stora bolagen. Det rör sig om miljon-belopp. Den engelska tidskriften Economist skrev i våras att den nya lagen håller på att ta en ända med förskräckelse och det kommer att skada tilltron till norskt näringsliv. Anledningarna enligt The Economist var: ...

Halvårs-kontroll

Jag har skrivit blogg i Redeye sedan i december 2007, ett halvt år. Hela tiden har jag “bäsat”. Mitt första inlägg innehöll rekommendation om försäljning av alla aktier och köp av fond-aktien XACT Bear i stället och som enda innehav i portföljen.(december 2007) Uppgången har varit 30 procent sedan mitt inlägg. För egen del köpte jag XACT Bear redan i juni 2007. Uppgången har varit 60 procent. Jag har fått kritik för att jag varit så “bäsande”. Det har stått i någon kommentar “mycket snack och liten verkstad”. Eftersom jag inte rekommenderat annat än XACT Bear. ...