Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Rayclinic uppdatering

Jag är nog en av väldigt få människor som har intresserat mig i detta “tråkbolag” på börsen. Ingen omsättning och knappt några rörelser i bolaget trots nyheter. Ja, det var kanske att formulera sig lite fel för bolaget har följt med övriga börsen ned över 20% sedan årsskiftet. Rayclinic anser jag idag vara en av börsens med lågvärderade bolag sett till risken det är att investera i aktien idag. All utrustning och behandlingsrum är finansierat och behandlingsrum nummer två är nu under konstruktion och beräknas färdigställas under hösten. Vad som också är fakta är att beläggningen på behandlingsrum nummer 1 är hög och bolaget räknar även med att rum nummer två skall ha full beläggning direkt efter färdigställandet. ...

Nya förmögenhetsöverföringar

Den omskrivne Maths Sundqvist har nu sålt 6,5 miljoner aktier i Investmentbolag Öresund. Aktierna ägde han personligen. Nu har och fört över dem till eget bolag i stället. (Anmält som insider-affär den 9/7 2008). Man får förmoda det är hans bolag som har de stora skulderna och inte Sundqvist. Men nu får han ta av egen förmögenhet och för över eget bolag och sedan användas för amortering av bolagets lån. ...

Stor uppsida i Orexo..

Har ökat de senaste dagarna kring stödnivån 50:-, trodde inte i min vildaste fantasi att aktien skulle mot dessa nivåer, men den allmänna oron har slagit extra hårt mot segmentet och trots att bolaget levererat nyheter av högsta dignitet har o inte varit undantaget detta. Får man tro flera större analysfirmor så motsvarar nuvarande kurs en värdering av enbart Rapinyl och tar man i beaktning den övriga portföljen med två ytterligare produkter på marknad, fem i klinisk fas samt en i registrering så blir det hela nästan löjligt. ...

2017-05-30 11:31 · krax

Upptäcker den svenska marknaden

Min första blogg här på Redeye efter min registrering för ett tag sen. Har hittils legat lågt och insupit atmosfären här tills nu. Det är som så att undertecknad kommer från Åland och har hittils bara placerat i finska aktier. Men så, den första i nuvarande månad öppnades en dörr till att vidga vyerna då min bank och näthandelssida sänkte avgifterna för utrikeshandel till samma nivå som handel med finska VP. Tidigare skulle det ha varit väldigt dyrt. ...

2017-05-30 11:31 · siken

Är du en molnspanare?

Är du en molnspanare? Det finns bibelord som passar bra på nuvarande marknadsklimat. Ett sådant är: “Den som vaktar på vinden får ingenting sått, den som blickar mot molnen får ingenting skördat”. Risken är stor att man blir tvehågsen och handlingsförlamad. Är det dags att köpa aktier, eller skall man invänta ett bättre läge? Kommer det att mojna framåt sensommaren, eller tar vinden nya tag? Regnet, är det på väg att förstöra skörden? Borde man kanhända invänta till dess att molnen skingras och aktierna stiger på nytt, innan man säljer? ...

Saliga är De skalliga ty De äro renhåriga

Jag måste skylla på mig själv idag, jag satte väckarklockan på halv nio för att kunna vakna i tid för att kunna köpa aspiro aktien i tid. Jag vaknade av singalen men somnade om. Jag vaknade tio över 11 och insåg att jag hade försovit mig. Jag kastade mig över datorn och knappade in redeye.se då hade aktien redan gått upp i taket till hela 27%. Ännu en aktie affär åt Helv*** tänkte jag men så såg jag att om jag skyfflar in mer pengar i astraZ och köper in mig i Meda så skulle dagen vara räddad , jag kom på däremot att jag måste tänka på att jag får endast göra 30 köp och jag är redan i 11st och det är mer än en månad kvar och det nu stämmer att det är den 31 augusti den här tävlingen avslutas och en vinnare koras. Jag hoppas att ni ser det här med att ge ut heta aktietips under tävling mellan fingrarna, eftersom jag ger er heta tips så borde ni kunna ge mig tips i utbyte. Jag menar analyser är ju inte direkt tips utan det är ju för att få sina egna aktier att stiga precis som alla börs orakler säger att de inte gör. Dessutom så verkar det som om många har fått upp nosen för att plocka credits på den här sidan ihopp om att bli kända som Sigge & Co. ...

PA Resources - kraftigt ökande vinst i juni i årstakt

Det är en slutsats man kan dra av produktions- och försäljningspris-rapporten idag. Didon 7-brunnen som tagits i drift en bit in i juni ökade medelproduktionen till 16540 fat/dag. Beaktat snittpriset för hela Q2, som var knappt 120 USD/fat blir snittpriset under juni ytterligare högre låt säga 125 USD/fat. Men tillämpat 125 USD/fat, 6 kr/dollar och normal vinstmarginal efter skatt 35 % (dvs försiktigtvis antaget utan positiv hävstång på oljepriset) fördelat på ca 150 M aktier efter full utspädning fås vinstkapacitet i juni i årstakt på över ...

Mina tankar om Redbet

Jag köpte igår in ett knippe Redbet för 115 kr, vilket känns gott idag. Likviditeten i min portfölj är nu 50% vilket jag känner mig ganska bekväm med för tillfället. Likviditeten ska dock succesivt minskas under året till förmån för aktier (och kanske en warrant eller två om jag vågar mig på det efter att ha läst på). Det var efter många om och men som jag tog in Redbet i portföljen, för jag har haft en magkänsla som har sagt nej. Jag tror att magkänslan kommer från att jag har brännt mig en del på småbolag det senaste året. Å ena sidan innebär det att jag har blivit en försiktig investerare och är mer nogrann i mina analyser. Å andra sidan har jag kanske blivit lite för rädd för att ta risker. Men nu är det upp i sadeln igen som gäller. ...

Debuterar i portföljtävlingen

Idag klev jag in i portföljtävlingen med tre positioner. Mina två oljefavoriter kortsiktigt stavas Tanganyika Oil och PA Resources då min tro är att oljepriset bara rekylerat nedåt tillfälligt. Att köpa aktier när OMX stiger kraftigt är i vanliga fall inte “min melodi” men oljeaktier går som bekant sin egen väg i dessa dagar. Redbet är mitt tredje innehav och jag kan bara stämma in i “hyllningskören” gällande detta “case”. Det har funnits bättre lägen att gå in i bolaget sedan portföljtävlingen påbörjades men uppsidan talar sitt tydliga språk både kortsiktigt och långsiktigt. ...

Ryska risken låg, om den beräknas med sharpe-kvot

Ryska risken kan anses vara låg om man beräknar den med hjälp av sharpe-kvot. Riskbegreppet kan vara aningen flummigt för den som är oinsatt. Den vanlige bankspararen, talar om risk som “risken att förlora pengar”. Aktieanalytikern betecknar risk, som “volatilitet”. Det vill säga risken för stora kurssvängningar, eller överraskande kurskast. Aktier som visar stora prisvariationer betecknas som riskfulla. Nobelpristagaren William Sharpe, sätter riskbegreppet i förhållande till avkastningsmöjligheten, med hjälp av Sharpekvoten. ...