Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Utmaning: när vänder det? Och varför?

Har sökt runt här på redeye.se för att fånga upp stämningar och åsikter om när the bottom is nådd. Verkar som att vi alla har en uppfattning om det, men sällan ger oss in i att beskriva vad vi tror om konjunkturtendenserna som helhet och vad och när vi tror oss se en vändning, även om det oftast går att läsa mellan raderna i analyserna. Skulle tycka att det vore intressant att höra hur ni andra här ser på saken. Kommentera gärna denna blogg, med din syn, så får vi igång diskussionen. Spelar ingen roll om du är nationalekonom, tekniks analytiker eller bara har ett intresse i frågan. ...

Vad bör man göra nu?

När ska man veta vad man ska köpa när alla orakel har hela tiden egna åsikter om hur dagens världsbild ser ut? Jag menar, på al yasiras nyhetsportal på internet säger de köp oljebolagen under tiden bolagen förhandlar om inköpsprisen på råoljan medan andra säger köp när det är beslutat för att sedan ta emot effekten? Men samtidigt är det ingen granati att det kan bli den önskade avkastning man hoppats på, se bara på Sony Ericssons bolags rapporter, de ser goda ut under alla kvartal, och vad händer? ericsson aktierna sjunker som en sten och folk skyller på att ingen köper när de sj’älva bara ser på. Svenskar är vi allihoppa"!! ...

Volvo lastbilars dåliga kvalité

På min tidningsrunda kom jag i morse i kontakt med en bilreparatörskämpe. Jag såg att det lyste i garaget, och mycket riktigt så var mannen ute och försökte bringa ordning på sina verktyg i det egna garaget. Han kunde inte sova. Skiftarbetet på Volvo lastvagnar är krävande. Det tar tid att varva ned, efter fullgjort arbetspass. Vi samtalade om aktier, eftersom att jag vet att intresse finns, och sekunderna innan hade lagt Dagens Industri i hans låda. ...

Länge leve björnen

Dagens nedgång resulterade i härliga tre procents uppgång på XACT Bear och jag kan glädja mig åt att min första placering märkt med “made in Sweden” i alla fall på kort sikt ser väldigt trevlig ut. Tyvärr för de som sitter med stålarna i företag är ju inte denna utveckling helt 100 och jag tror (märk väl TROR) att detta ännu kan pågå ett tag. Utsikterna ser inte bättre ut för skutan som kallas det svenska näringslivet när utkiken spejjar ut i dimman. Allt som syns är barriärrev. Kanske styr vi till och med mot ett vattenfall. ...

2017-05-30 11:31 · siken

Proact levererar

Proact lever upp till mina förväntningar och levererar ett kanonfint resultat för Q2. Rörelsresultatet stiger till 13 miljoner (10) och nettoresultatet steg till 9,0 miljoner (7,5). Omsättningen steg till 247 miljoner (207). Resultatet per aktie blev 0,84 kr. Den Estniska verksamheten har böjat fint med en första affär i hamn och den Holländska delen har tagit hem 10 st ordrar på kort tid. Finland och Danmark visar god tillväxt och Sverige som är den största marknaden visar en tillväxt på 5,2 % för årets sex första månader. Enligt VD:n så kommer området Media att bli en storväxare för bolaget framöver. Media svarade för 4% av intäkterna för första halvåret 2007 och årets första sex månader har andelen ökat till 6 %. En tillväxttakt på 50 %. Oljesektorn är det enda området som tappar mycket p.g.a minskade satsningar från den norska oljeindustrin. ...

Jag gillar kvinnor..

Det här med att vi har så få kvinnor i näringslivet och i bolagsstyrelserna är ju ett utslag av gamla historiska strukturer och konservativt tänkande från männens sida. Konservatism har aldrig fört ett samhälle framåt. Tvärtom. Män anställer män, och män dunkar varandras ryggar i sin iver att verka kraftfulla och duktiga. Jag är inte en förespråkare av lagstiftning eller andra former av regleringar vad gäller företagande. Företag som har stor andel kvinnor på olika nivåer är mer produktiva och företagsamma än dom med enbart män. Trivseln bland medarbetarna är också högre. Att det inte skulle gå att hitta kompetenta kvinnor som kan sitta med i en styrelse är inget annat än kvalificerat skitsnack. Det geografiska avståndet är heller inget argument i dagens samhälle. En styrelse har inte allt för många möten per år och mycket av det löpande arbetet sker via telefon och internet. ...

"Inflationen skall motas med ökad konkurens"

Läser med vånda statsminister Reinfeldts uttalande om hur regeringen tänker attackera den stigande inflationsoron. Med ökad konkurens!?. Jag vet inte riktigt om Reinfeldt och hans kollegor har någon aning om vad dagens inflation till största delen beror på? I en normal situation där man lätt kan öka en produktion med antingen ökad inhemsk produktion eller import skulle regeringens syn på detta vara lite lättare att lösa och priserna pressas. Vad vi nu står inför i världen är en bristsituation på jordbruksvaror som vete, majs samt olja. Hur man nu skall möta detta i Sverige med ökad konkurens är för mig ganska obegripligt och ett tecken på hur verklighetsfrämmande staten är. Och detta satsar även regeringen kapital på via att ge konkurensverket extra anslag. ...

Tio reflektioner

Befinner mig på semester på hemmaplan. I mitt fall betyder det Lidingö utanför Stockholm. Sitter i skrivande stund så kallad hamnvakt i en båtklubb som jag just gått med i och ska tillbringa natten i denna enkla men mysiga klubbstuga. Direkt till höger när man kommer in i stugan så sitter ett anslag med tio förhållningsregler om hur man ska bete sig som hamnvakt. Regel nummer tre lyder: “du får inte arbeta med dator under ditt hamnpass”. Hoppas inte ordförande i klubben läser denna blogg. Då åker jag väl ur klubben innan jag hinner säga ”båtshake”. Lite civil olydnad är väl inte fel emellanåt. ...

Kilsta Metall

Har lagt märke till att det börjar rycka lite i kursen i Kilsta. Trevligt och väntat . Tror att vi står inför en uppvärdering av stora mått i detta företag. Har fått ett oförtjänt dåligt mottagande efter noteringen i mars. Men tittar man närmare på bolaget, vilket jag gjort, ser det minst sagt bra ut. Jag har varit på båda anläggningarna pratat med ledning o personal och en mängd människor runt grundare och huvudägare. Här har vi ingen lågkonjunktur utan tvärt om bolagets produkter är starkt efterfrågade. Bolaget tjänar bra med pengar växer kraftigt under lönsamhet och är lågt värderat. Vad mer begära! ...

Bonaventure (BVT) - första borresultaten ute idag

Resultaten, tydligen endast 15 % av de som ska komma i denna omgång, är som väntat låghaltig uran, men zon A som senare ska borras väntas innehålla högre halter. Den geologiska modellen sägs bekräftad. Hur det ser ut när bilden klarnat är alldeles för tidigt att säga något mer exakt om nu tror jag. Det kanfortfarande röra sig om lönsamma halter om det är i relativt stor volym totalt sett även om förstås inte hela K9 kan nå upp i närheten av Rössinghalt 0.03 % i snitt, men kanske en hyggligt stor volym med 0.01 - 0.02 % ?. Uppköpta Uramins Trekkopje-projekt snittade bara halva Rössingsnittet ungefär så hoppet finns. ...