Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Dagens glädjeämnen och en låg värdering

Dagen började med fina siffror från både SKF och H&M. Skall bli intressant att se om de goda rapporterna håller i sig eller om dessa i efterhand ses som en parentes. Intressant i SKF:s rapport är att Q3 spås ha en ökad efterfrågan jämfört med Q2. Om detta skriver signaturen RPQ på BS. Det jag sitter och funderar på nu är om vändningen redan är här. Siffrorna i dagens rapporter var ju allt annat än dystra. Samtidigt kan jag ställa mig frågan hur mycket de är värda om det kommer krisrubriken från finanssektorn igen. En sak jag tror är säker är i alla fall att det finns sektorer/bolag som är omotiverat nedtrykta på grund av en allmän rädsla för att ha pengarna investerade just nu. Så när vändningen väl kommer och alla fattar detta så kommer det nog finnas aktier som tar rejäla skutt upp utan att det kommer anmärkningsvärt goda nyheter. Annat än generellt, ut börssynpunkt. ...

2017-05-30 11:32 · siken

BVT - uppdaterad analys 15 juli

Bonaventure Enterprises – fortfarande en potential till 1-4 CAD per aktie enbart pga K9 Bonaventure Enterprise (BVT) är ett kanadensiskt explorationsbolag inom uran i första hand, och därmed närmast definitionsmässigt förknippat med både mycket hög potential och risk. Bolaget är noterat på den mycket volatila Venture-listan i Toronto under beteckningen BVT och är i stort sett en ny skapelse sedan 2007. Aktieantalet har därför ökat kraftigt när uranexplorationsområden köpts in/apporterats in. ...

Sanningen om treöressmällare på Börsen.

Dessa aktiers funktion är rent genvägsmässigt snabbare än rena kapitalöverföringar. Och det ska poängteras att det finns många alternativ. Så många att med rätt formel kan du jaga upp andra aktiers värden genom att bara bjuda på skiten. Volymerna på dessa jämfört med mer seriösa gör att man borde kalla dem månd Ab Tis Ab Ons day dream, Torsk tagmäster ,Fritag kapital ey. Man måste minnas att samtliga aktier är ettöringar bakade till ibland mer än ettöringar. ...

Bolånekrisen

Jag såg en kort dokumentär på SVT igår kväll som handlade om Subprime-krisen i USA. Deras system för bolån skiljer sig dramatiskt på vissa punkter. Det viktigaste var att man inte är personligt ansvarig eftersom huset är i pant. Skräckexemplet var just en arbetslös kvinna som hade fått låna ca sex miljoner kronor för att köpa sitt drömhus. Lånen kunde i vissa fall vara 2-3 gånger husets värde, vilket är kanon då man kan konsumera hur mycket som helst utan att egentligen ha några pengar överhuvudtaget. Man trodde det skulle lösa sig eftersom husets värde skulle stiga på lång sikt. Lånen var konstruerade så att räntekostnaderna var mycket låga de första åren för att sedan öka successivt. När husets värde istället föll kraftigt från exempelvis två miljoner till en miljon och man inte trodde på en vändning då lämnade man helt enkelt in nycklarna till banken och sa; ni kan ta huset. Hade man inte betalat av så mycket på lånen så kom man undan med en minimal förlust och istället var det banken som fick ta smällen. Ännu en gång har stora bonuspaket lett till mer problem än ett önskvärt beteende hos sin omgivning. Alla tjänade på att ljuga, bankerna lånade ut enorma summor, mäklarna tjänade sitt och folk fick sina drömhus plus extra kapital att handla för. Man blundade tills man inte längre kunde och verkligheten slutligen knackade på. ...

Björn Borg berätta för mig vad jag har missat?

Bolaget sjunker som en sten på börsen nästan dagligen nu och det är inte för inte man börjar fundera vad som egentligen händer och vad marknaden tror om bolaget. Med dagens kurs och en nolltillväxt resterande delen av året så handlas Björn Borg till ett p/e på 8,5. Utöver detta en förvantat direktavkastning på 1,5/aktie, närmare 5%. Detta är beräknat på en nolltillväxt. Q1 växte vinsten per aktie med 12% och den totala omsättningen med 17%. Nu skall vi inte förvänta oss en kanonrapport från bolaget i august, men det verkar inte finnas något slut på marknadens negativa förväntningar på bolaget. Även om Björn Borg har många faktorer som talar emot bolaget bland annat den relativt korta historiken, prissegmentet och en mindre “hipfaktor”. ...

Oliver Velez - daytradingens messias.

Oliver Velez har utsetts till “daytradingens messias”. Oliver Velez utsågs nyligen till daytradingens messias av Dow Jones. Karismatisk, outtröttlig, och med en unik affärsidé där han har som mål att träna 3000 medarbetare som tradar med hans pengar, sätter han onekligen spår. Just nu öppnas kontor över hela världen, så att det ständigt skall vara någon som korttidshandlar utifrån den strategi han lär ut. Inom kort når den wallstreetkunnige första målsättningen, 1000 (etttusen) personer som köper och säljer aktier dygnet runt. ...

PAR (s turbowarranter) knockades plötsligt

Det var tydligen handlare via CAR och SHB som plötsligt sänkte PAR t o m under 65 kr strax före 14-tiden på måndagen. Som av en “slump” råkar just dessa firmor ha utställt turbowarranter med “knock-out”-nivå 65 kr. Dessa blev då värdelösa enligt reglerna vad jag förstår. Men det kanske är tillåtet att vägleda marknaden lite ? ;-) F ö lite löjligt pressad PAR-kurs fundamentalt sett nu.

hur ligger till börsen?

många är rädda att kunna kliva in på markanden vilket jag tro att detta är helt rätt i dags läget med detta situation. jag har ett fundering hur börsen ska ser ut i framtiden ? kommer vi framför oss ett krasch som vi har inte sett sen 2002-2003? verkligen vill jag att kunna tänka lite om detta att kunna inte tar risken att hämnas på källare med min kapital . var är verkligen börsen på väg ? ...

Spelbolag - Redbetnews

Hej Redeyeare! OM ni missat det så går det att få nyheter om spelbolagen på: http://gamingintelligencegroup.com/gig/ det är gratis att registrera sig. Efter Redbets senaste omsättningsrapport kom detta: “Redbet appears to be unaffected by the seasonal downturn in online gaming, achieving month-on-month revenue growth throughout the second quarter to post a Q2 result of SEK50.71 million (€5.37 million), a 496% increase in revenue compared to the same period last year. Jonas Sundvall, CEO of Redbet, told Gaming Intelligence Group: “June is traditionally seen as one of the toughest months of the year in online gaming, with the summer weather and events such as the Euro 2008 football championship drawing customers away. ...

Dagbok 13 juli

Börsen generellt har nu nått ungefär den nivå jag befarade som värst för något halvår sedan, dvs 10-15 % ytterligare ned. Men möjligen blir det en ännu djupare kris även börsmässigt eftersom den fundamentala vändningen ser ut att dröja länge. Kanske blir det lika ungefär utdraget som 2001-2003 ? Min egen portfölj har gått ovanligt uselt sedan senaste plustecknet 30 maj, främst pga PVE och BVT som rasat. Båda dessa har dock potential för kraftig återhämtning på sikt även om risken är fortsatt hög. ...