Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Rapportperiodens början

Inledningen på rapportperioden i Sverige har nu varit här och några tungviktare har presenterat sina rapporter. SKF rapporterade igår och levererade ett mycket bra resultat med en ljus framtid uppmålad. En orderingång för Q3 som är starkare än någonsin. Igår levererade även HM sina försäljningssiffror för juni. Även där en tillväxt jämfört med året innan. Idag kom SEB med sin rapport och även om vinsten är 23% mindre än föregående år så verkar inte många av dom farhågorna som flera har antydd om megastora nedskrivningar i Baltikum samt stora kreditförluster ha inträffat. ...

Fullständigt nipprigt om SEB

Det blev som jag skrev på blogg i går (15/7 2008). SEB minskar vinsten i jämförelse med andra kvartalet förra aret med en fjärdedel (23 procent). Det är väldigt mycket. Vad gör börsen? Så här ar första rubriken i Dagens Industri: Börsen belönar SEB. Men vad är det som har hänt. Belönar. Jo resultatet var 100 miljoner bättre än vad analytikerna hade estimerat. Det är bara för SEB att titta vad genomsnittsiffran för analytikerna beräknade vinst ligger, sedan lägger sig SEB hundra miljoner över detta. ...

Proppen ur för Precise

Jag kan i ärlighetens namn erkänna att i dagsläget pågår en fullskalig dränering i portföljen. Igår noterades Precise Biometrics högst uppe på förlorarlistan och bolagsvärdet är således nu nere på cirka 85 Mkr. Teknikvärdet för Precise bör alltså ligga kring 65 Mkr, då jag uppskattar att bolaget har cirka 20 MSEK kvar i kassan vid kommande rapport. Sett till att bolaget är marknadsledare inom nationella ID-kort och även har sina tentakler ute inom en rad andra områden anser åtminstone jag att värderingen nu är pinsamt låg. Det tyckte även styrelsemedlemmen Marc Chatel för cirka 40 öre sedan då han köpte 150 000 aktier. Men sedan dess har aktien dessvärre rasat vidare från 1,20 till gårdagens avslut på 82 öre! ...

FRA

Nu skriver Veckans Affärer om FRA, norskt näringsliv plus 25 it-direktörer protesterar. Så nu kan väl FRA också få debatteras på Redeye. Vad är problemet? Försvarets forskningsanstalt får laglig rätt att lyssna på samtal via internet, läsa mail och lösa upp krypteringen på mail. Hur har problemet uppstått? FRA har i tio år gjort just det här. Lyssnat på telefonsamtal och internet. Till Datainspektionen har det i dagarna lämnat en lista med namn på hundratals svenskar som blivit mail-lästa. Den kände pastorn Ulf Ekman, Livets ord hör dit. ...

Filbunken..

Man skulle lätt kunna tro att det är mentalt slitsamt och jobbigt att vara en daytrader i dessa mörkertider, men det går faktiskt riktigt hyfsat. Den långa portföljen går bra tack vare Tanganyika och det uppstår fina tradinglägen med kontantdelen. Efter att ha läst Tomas Otterbäcks krönika så är jag böjd att hålla med om att när Lynch säger att i slutändan så är det faktiskt hur mycket pengar som ett bolag tjänar som avgör aktiekursen och ingenting annat. Sedan är det väl en annan känd klassiker att när taxichauffören snackar aktier , ja då ska man dra öronen åt sig. Jag har aldrig lärt mig annan analys än fundamental och det fungerar alldeles utmärkt i det långa loppet. Bolagens intjäningsförmåga. När nu börserna världen över kollapsar så undrar man ju om det ska gälla alla bolag i alla brancher. Det verkar så när man tittar på skärmen. Att oljeaktierna faller med börsen är egentligen helt obegripligt men det blir ju så när man tappar kontrollen över sina sinnen och pulsen når farligt höga nivåer, ja då agerar man lite överilat och okontrollerat. Att oljebolagens vinster kommer att vara enorma den närmaste framtiden står väl ändå ställt bortom allt rimligt tvivel. Ändå följer dom med ner i den allmänna paniken. Varför undrar jag ?? Det verkar som om alla normala spelregler är satta ur funktion och alla handlingar styrs av en remote control och ingen tycks veta vem som trycker på knappen… ...

Trixande i SEB

I USA får regeringen och centralbank gå in och försöka rädda och stötta många banker. I Danmark har två banker i veckan kommit på obestånd. I Sverige då! Nej, här går det så bra. Bankerna blomstrar. Det får vi se i morgon onsdagen den 16 juli när SEB kommer med rapport. Analytikerna spår “bara” en negång med 1 miljard under andra kvartalet. Men hela världen vet ju att svenska SEB har stora förluster att vänta i Baltikum (läs Financial Times). Alla i Sverige vet snart blir det förluster även på svenska bolån. Och DI har under hösten skrivit om att SEB fått ta över en stor hedge-fond i Storbritannien som inte kunde betala sina lån. SEB står nu för driften och förlusterna (?). SEB vägrar redovisa eventuella resultat. ...

PA Resources - nya fynd i Ekvatorial-Guinea

Den pressade aktiekursen borde nu kunna tillnyktra kan man tycka. PAR är väldigt köpvärda på framtida oljeprissnitt över 100 USD/fat. “NYA FYND AV OLJA OCH GAS I EKVATORIALGUINEA 2008-07-15 Nya fynd av olja och gas-kondensat har gjorts under borrningar på Diega-prospektet i Block I offshore Ekvatorialguinea. Olje- och gas koncernen PA Resources har sex procents ägarandel i blocket. Operatören Noble Energy har idag meddelat att de under pågående prospekteringsborrning på Diega-prospektet på Block I i Ekvatorialguinea har gjort fynd av ett flertal reservoarer som innehåller olja och/eller gas-kondensat. I det primära borrområdet påträffade borriggen en nettozon med gas-kondensat på cirka 12 meter, vars geologiska egenskaper överensstämmer med tidigare gjorda fynd i regionen. I ett djupare liggande område som tidigare aldrig har testats, påträffades dessutom en nettozon på cirka nio meter med gas-kondensat och därunder cirka 11 meter med olja. När borrningarna har avslutats ska ett testprogram genomföras. Preliminära bedömningar av flödena visar dock att vätskedelen i gasfynden är högre än vad som uppmättes i det gas-kondensat fynd som Noble Energy gjort i det närliggande Block O. ...

Grahams fundamentala formel

Många upplever det arbetsamt att själv göra en fundamental analys av ett bolag, därför struntar de i det. Benjamin Graham tyckte att det var onödigt med långa och krångliga uträkningar och skapade en formel för fundamental företagsvärdering. Den lyder: P/E=8,5 + 2G P/E är det vanliga pris på aktien, dividerat med vinst. G står för tillväxttakten på vinsten. Ett exempel: Om genomsnittsvinsten under 2000 talet är 15,20 kr per aktie och tillväxten på tvåtusentalet är nere på 3,2% årligen så kommer man fram till en maximal värdering av bolaget på 226 kronor. ...

PAR - turbofri köpwarrant

PAR8H 65CBK Den starkt riskbenägne som tror att PAR vänder upp definitivt strax under 60 kr efter att en ny omgång turbowarranter har “knockats” kan t ex satsa på ovanstående köpwarrant av vanlig typ och då speka i en kort snabb eller ganska snabb uppgång de närmaste veckorna. Eftersom löptiden till 15 aug går över rapportdatumet 13 aug borde god chans finnas till extrem avkastning även om risken i börsens kortsiktiga nycker verkar skyhög nu. Men PARs kursläge nu, en bra bit under toppnivån början av 2007 när oljepriset var under halva nivån är sjukt låg enligt min uppfattning. Iofs kanske det kan bli ännu sjukare - a la januari i år… ...

Köptips?

Vi går in i den djupaste svacka sedan 1929. I över ett år är det ett budskap som förts fram mer eller mindre frekvent. I utandet (!). Jag anser att svenskarna har sämre möjligheter att göra aktieaffärer genom att de blir så missledda av analytiker i press och banker. När jag tittar på bland rekommendationerna i dag (15/7 2008) så får man förslag att köpa Investor. Ett bolag som sitter med problem-företagen SEB, Ericsson, Stora. ...