Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Eniro

Är på semester men kan inte undvika att kommentera dagens ENIRO (från en lånedator någonstans i Sverige). Det ser ut som om alla analytikerna har sågat företaget och deras affärsidé lite för tidigt. Eniro är en av börsens mest undervärderade och köpvärda aktier alla kategorier. Nu tillbaka till semesterfirandet …

Dagen vi alla väntat på - Nu vänder det

Ja, titeln är väl lite för naivt svensk men jag börjar tro att det är den viktigaste dagen idag efter att ha läst SEB och swedbanks rapporter under morgonen. Det som oroar mig just nu är att det kommer att bli ett eftersug på banker som det var tidigare med oljebolagen PA resources mfl och den här positiva trenden vänder till något negativt redan om två veckor. Men detta är ett ypperligt tillfälle för dem som ligger i bottenslamset på aktietävlingen att höja sig några riktigt stora kliv i tävlngen, själv önskade jag att jag hade vaknat 08:50 för att kunna köpa vid öppningsklockans rungande vid 9 för att kunna få mer av denna dag och kunnat få köpa swebank aktien tidigare än vad jag gjorde (09:36). Hur som helst så vådar det gott nu för OMX ett tag i alla fall. Jag har tittat förresten på privataaffärers insider för att se vilka VDar och bolagsstyrelsemedlemmar som köpt under dygnet och jag kan bara säga att det ser bra ut för xtranet gruppen stockholm, CanArgo Energy och cloetta och slutligen IBS. En av IBS styrelsemedlemmar har köpt för över 10 miljoner i deras egna aktier den senaste månaden vilket är värt att veta. ...

Eniro - småspararna triumferar

Dagens Industri rapporterat att de senaste 3 månaderna har Eniro seglat upp som favorit bland småsparare. Antalet aktieägare har ökat med runt 35%, vilket antagligen beror på att antal stora fonder sålt ut och privata placerare snappat upp poster. Därför är det lite extra roligt att se Eniro på vinnarlistan idag, efter andra kvartalet. Själv har jag ju rekat bolaget sedan ca 40 kr (justerat för utdelning), men några placerare bör ju redan ligga på plus. För en gångs skull tycks smart money inte varit så smart. ...

Golgatas heta potatis

Är givetvis Eniro. Bolaget som med en tung skuldbörda på sina axlar under det senaste året blivit påspottad längs med börsens Golgata. Eniro som tidigare klassificerats som “safe haven” i orostider har alltså snarare utmärkt sig som de defensiva aktiernas martyr då kursen rasat i takt med ökad börsoro och aktien hör idag till en av årets absoluta förlorare. “Safe haven-stämpeln” har dock lockat investerare till sig och Eniro har blivit placerarnas nya gunstling för såväl kvinnor som män, förväntansfulla investerare som nu alltså väntar på den tredje dagen. ...

köplista - prisvärda aktier - juli 2008

Vilka aktier är värda sitt pris? Jag tror på Addtech. Skrev häromdagen en analys i samband med den starka rapporten. Även Know IT rapporterade övertygande. Hennes & Mauritz kommer att klara klädbranchens överetablering och prispress, tack vare låg belåning och fortsatt expansion. Det var länge sedan H&M hade så låg värdering i förhållande till vinsten, som nu. Scania är lågt värderat. Nyligen fick Investor 200 kronor för sina aktier. Nu, några månader senare, är marknadspriset strax över 80kr. ...

Vad jag längtar....

Att handla med aktier har flera fördelar. Den viktigaste är förstås att man kan tjäna sig en rejäl hacka om man lyckas “analysera fram” rätt företag. Den andra är att man får möjligheten att sätta sig in i och “lära känna” en lång rad företag och lära sig om nya teknologier och affärsidéer. Den tredje aspekten är att man tränar sin analytiska förmåga. Förmågan att dra rätt slutsatser utgående från en mängd parametrar och ledtrådar om företaget och dess marknad samt ekonomin i omvärlden. Den fjärde fördelen är alla nya människor man lär känna både on- som offline. ...

2017-05-30 11:32 · henk

MARKET TIMING ÄR EN DÅLIG AFFÄR!!

Det makroekonomiska läget har enligt mig försämrats den senaste tiden och utsikterna har blivit mer osäkra i den amerikanska ekonomin. Det som anses positivt ljust nu är framförallt att värderingarna i många aktier är relativt billiga och ett tydligt bevis för detta är att makrostatstiken i USA än inte gett så dåliga signaler som marknaden hela tiden signalerar. Om man jämför makrosstatistiken under den föra krisen 2000 – 2003 så är statistiken än så länge inte lika dålig som då! Men det som kan ändra denna bild är framförallt de höga inflationsutsikterna och ljust därför kan makrostatistiken bli lika dålig som i början av 2000-talet även nu. Bara för den saken behöver inte börsen fortsätta ner,för aktörerna kan ha inprisat ett allt för negativ scenario och då kommer kanske till och med något sämre konsessusprognoser i olika typer av statistik och bolagsrapporter tolkas positivt. Eftersom marknaden väntat sig än sämre siffror. Hur ska man då agera på denna typ av marknad; ...

Costanza Capital Partners

Jerry : If every instinct you have is wrong, then the opposite would have to be right. George : Yes, I will do the opposite. I used to sit here and do nothing, and regret it for the rest of the day, so now I will do the opposite, and I will do something! George : (Går fram till en vacker kvinna i baren) Excuse me, I couldn’t help but notice that you were looking in my direction. ...

Nu är det värsta över - Janne Långbens optimism

Jag lurar ofta mig själv med att tänka: “Nu är det värsta över”. Kanske har jag tittat för mycket på den tecknade julfilmen där musses husvagn, ordentligt tilltuffsad, efter att ha voltat ett antal gånger åter fastnar på dragkroken? Då ropar den helt omedvetne chauffören Jan Långben glatt till sina medresenärer, fortfarande utan att titta bakåt, att “Nu är det värsta över”. Just nu tycks det “värsta vara över”. Marknaden har stabiliserat sig något. Håller jag åter på att lura mig själv, med den tecknade seriens opimistiska fras? ...

Håll koll på Prevas United

Marknaden är nu galen, pestsmittad och fullkomligt irrationell! Idag levererar IT-konsulten Know IT en lysande rapport som fortsättningsvis andas optimism om framtiden, men se aktien, den sjunker den, även fastän vissa analytiker räknar att Know IT nu värderas med ett p/e-tal på 7!! Ytterligare presenterade ju bolaget igår ett höglönsamt, stort och lovande förvärv, som därtill sker till ett på pappret billigt pris. Vad är det som krävs för att få fart på IT-konsulterna egentligen? ...