Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Ron Wagner - inte en missad affär på flera år

Ron Wagner - entusiastsk och outtröttlig Det första jag noterade var hans entusiasm. Till synes outröttlig presenterade han metoden, som var day- och swingtrading inspirerad. Ron Wagner är mest känd som vise president i Pristine, och utgivare av fyra dvd. Talare i otaliga aktiekonferenser. Efter att ha förlorat ohejmult mycket pengar, kom han slutligen fram till det som skulle bli hans stil och levebröd. Korttidshandeln. Det är nu flera år sedan han senast hade en förlustaffär, trots att han dagligen gör affärer. Vanligen sitter han framför sina fyra datorskärmar, ett par timmar på morgonen, amerikansk tid. ...

Dagens vinnare

Ja vad skall man säga om Prevas egentligen? Ett smått fantastiskt resultat levererar de och aktien är på studs högst upp på vinnarlistan. Det starka resultatet låg även i korten så att säga, men marknaden trodde dock att historien skulle upprepa sig, alltså att Q1 bara var ett tillfälligt lönsamhetsryck, så som det var ifjol. Men gör man sin läxa rätt så hittar man ett och annat intressant och uppenbarligen hade marknaden slarvat en hel del, därav dagens kraftiga uppgång. ...

vad är problemet?

Jo det är så att jag inbte får kontakt med administratörerna på redeye pga av något jag inte vet varför. Igår kammade jag hem 15000 tkr och tog ut alla mina aktier för att jag skulle iväg och gymma. När jag sedan kom hem så hade alla mina + ändrats till minus och jag hade -40 000 kr istället för -14000 kr. Då är frågan till er som kan åtgärda detta fel om det har drabbat några andra eller om det är jag som har brutit en oskrivenlag i portföljtävlingen. Jag är hemskt tacksam om ni berättar varför det har blivit som det har blivit så jag vet. ...

Sommarprataren

Jag är ute på en s.k laptop semester längs västkusten och alla man träffar har sin laptop med sig. Man kan koppla upp sig överallt numera. Norrmän överallt. I slutet av 1960-talet och en bra bit in på 1970-talet så var det ganska vanligt att vi från sverige åkte över till vårat kära grannland norge för att handla diverse varor som vi tycket var oerhört billiga. Mjöl, socker, smör m.m och det var stenhård ranson per person. Våran krona var stark genemot dom många valutor såsom den norska kronan och framförallt den då starka valutan tyska D-marken. Man fick en D-mark för en svensk krona ungefär i slutet av 1960-talet och en bit in på 1970-talet. En bit in på 1980-talet så fick man betala c:a 3,0-3,5 kr för en D-mark och den svenska kronan kändes allt mer värdelös. Hur kunde det bara bli så ? Då vi inte hade en fast växelkurs så passade regeringarna på att devalvera kronan, skriva ner värdet, i omgångar för att gynna exportindustrin samtidigt som gemene man blev fattigare i takt med devalveringarna. Nu kan vi ju som tur är inte göra så längre då vi har en fast växelkurs. Våra konkurentländer var inte sälllan nådiga i sin kritik när vi dopade konjunkturen för att skaffa oss kortsiktiga fördelar. I det långa loppet blev vi förlorare. Allt för att sitta kvar vid makten en tid till… ...

Eniro - blankarpanik

Eniro steg kraftigt i samband med rapporten, som mest med över tjugo procent. Bakgrunden var att var tionde aktie i Eniro var lånad. När rapporten visade sig vara stabil och aktiekursen visade tecken på att stiga, valde många som blankat att köpa tillbaka aktier. Det skapade en stigande efterfrågan, som pressade kursen uppåt. En blankares värsta scenario, är att kursen skall stiga kraftigt. Denna mardröm blev nu verklighet, och panik utbröt. I teorin kan förlusten bli hur stor som helst, för den som blankat. Det gäller följaktligen att snabbt köpa tillbaka de lånade aktierna. ...

Blanking

Borslank.se är en sida som jag inte upptäckt sedan nyligen. Den tog häromdagen upp blankning i USA. I Sverige är ju blankingen helt fri. Den går ju till på två sätt: 1) Antingen är det en blankare som “lånar” aktier från t.ex. svenska pensionfonder eller andra fonder, stiiftelser eller bolag. Det är aktier som innehavarna inte har för avsikt att sälja men vill tjäna lite pengar på. De “lånar” ut aktierna och blankaren kan sälja ut aktierna, som han inte äger, men tillfälligt har rättigheterna till. ...

snart uppgång kommer att raderas

Dagens uppgång var väntad efter många dagar nedgångar med hjälp av fall på olja och bättre rapport av en del bank del bolag men om vi skulle titta närmare på rapporter detta var inte så överaskande som drar upp så mycket börsen men eftersom börsen var översålda detta skapade att köpare kommer att minskar deras korta positioner och köper in sig . oro är inte över än för att kommer in säljare och trycker på sälj knappen men detta börsen ska ned igen snart , ...

Greg Capra - författare till den mest sålda tekniska analysboken genom tiderna

Greg Capra - seriös och saklig Systematisk. Redlig i framställningen. Möjligen något “torr” och saklig. Greg Capra har nyligen släppt sju DVD, fulla med strategier och goda råd för den som korttidshandlar med aktier. Undervisningen kan med fördel kompletteras av de 4 DVD som hans kollega Ron Wagner gett ut vid samma tidpunkt. Greg Capra har som en av grundarna axlat ansvaret för Pristine, när Oliver Velez, lämnade för att göra en nystart. Pristine, som är en av amerikas ledande undervisningsskolor, presenterar främst strategier som kan tillämpas för den som har tillgång till realtidsdiagram, och candlestick. Två till fem minutersstaplar är mycket vanligt förekommande i resonemanget. Vi talar alltså om intradaytrading. ...

Starbreeze förväntningar

Det var länge sedan jag skrev något om Starbreeze nu så jag tänkte lägga ut lite förväntningar om rapporten som kommer i slutet av augusti samt även lite andra förväntningar. Jag skulle inte bli det minsta förvånad om vi kommer se ett rally liknande det vi hade förra året i Starbreeze under hösten. Det är kanske inte så mycket nyheter på gång, men dom förväntade nyheterna som kommer kan leda till riktiga tokrusningar för aktien. Personligen kommer jag nog kliva av aktien en stund om så sker för att köpa tillbaka lite senare igen, men vi får se vad som händer. ...

Nokia.... Boomchackalack!

Eftersom min ålder i finanssammanhang gör mig till ett spädbarn ger jag mig rätten att vara naiv. Därför har jag idag vänt kappan efter vinden och gått från att för några dagar sedan vara pessimist och förespråka björnar till att idag vara optimist och sålt bort mina björnar, till och med i tid (Iaf nästan). Närmare bestämt tidigt i morse. Och tur var väl det. De rapporter som kommit hittills, har sett fina ut och jag tror nu på en ljusare framtid. Framförallt är jag idag glad över Nokia som är tungt viktad i min portfölj. Att aktien är den som en gång sådde fröet till mitt intresse för aktier och placeringar gör det ännu roligare. We go way back… ...

2017-05-30 11:32 · siken