Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Karo Bio, världens största marknad närmar sig..

I dagarna presenterades resultatet av den s k INTERHEART-studien, där hela 12000 patienter från 52 länder ingått. I studien har förhållandet mellan akut hjärtinfarkt, risken för akut hjärtinfarkt och olika kolesterol värden, kvoter av dessa respektive APO-lipoproteiner (A1 och B) och kvot av dessa undersökts. Författarna av denna studie rekommenderar att man ska byta provtagning och gå över till APO protein. Den starkaste korrelationen hade Apo B/A1 kvoten, där minskning var lika med mindre risk för hjärtinfarkt och ökning gav en ökad risk. I studien hade vidare enbart Lipoprotein A1, Lp(a), en stark korrelation, med en 33% minskning av risken för infarkt vid sänkning av denna.Beträffande Eprotirome så sänker substansen båda dessa med mycket god effekt även vid den lägre doseringen. Det finns inga andra läkemedel på marknaden med denna effekt eller med det breda spektrum som Eprotirome påvisar. ...

2017-05-30 11:32 · krax

Långa flaskhalsar och sönder bitna naglar, inget för mig

Efter att ha varit lite tjurig på resultatet av min insats i aktietävlingen så inser jag att jag inte orkar bry mig längre. Jag lägger nu in i ett sista försök in sista hoppet om att vinna genom att satsa i öre-aktierna som stiger snabbt och mycket när de väl stiger. Jag har fortfarand einte förstått varför jag sjunker men det är inget jag bryr mig om eftersom jag inte kan stoppa det. Vilket fall som så råder jag er som brukar lyssna på mina råd att köpa dessa aktier, vilka av dessa avgör ni förståss själva eftersom jag bara tipsar om de mest undervärderade öre aktierna på NGM equiety som kan ge rent ut sagt fet avkastning de närmaste veckorna. dessa är : benchmark oil & gas och hebi health care kv4. Det finns många andra med långa inköps priser som är värda att se över. För övrigt så har jag inget speciellt mer att säga eftersom det egentligen inte har hänt något speciellt idag. Läs gärna min analys om Benchmark oil & gas på min profil om ni har tid och lust. Det var allt för mig idag ha det så bra. ...

Wedins säljer skorna

Så sker då slutligen det analytiker har föreslagit år efter år. Den ständiga förlustkedjan lämnas över till någon som måhända har bättre förutsättningar att vända wedins skor till vinst. Det är ett norskt skobolag som köper. http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article384724.ece Affären drar på sig en del kostnader, i form av avskrivningar. Dessutom så kommer en översyn av den centrala organisationen att göras. Aktiekursen i Wedins stiger något lite på beskedet. Wedins är fortfarande inget självklart köp, men en stor “stenfylld ryggsäck” har tagits ifrån dess ansvarsaxlar. Förhoppningsvis ger det andrum, och möjlighet för styrelsen att koncentrera sig på att utveckla den del av Wedins som återstår. ...

Boliden ,en chansning som inte gick hem

Jag hade i portföljtävlingen atsat på att Boliden skulle lyckas med konststycket att överträffa marknadens förväntningar igen och köpt på lite aktier inför rapporten. Tyvärr gick inte detta hem och jag får vara lycklig att jag inte köpte i det verkliga i livet. Av dagens warranthandel var det rätt många som hade samma förhoppningar som undertecknade. Straks innan rapporten släpptes var ca 90% av all handel med Boliden warranter köpwarranter. ...

Aktar för banker(SE-swed bank)

Detta är största risken banker står i framtiden ,när det bullan för bostad markand spricker snart. vi har sett bank rapport vilket många tycker det var bättre men jag tycker att banker är inte ärliga att lämnar risk nivå för deras tillväxt och deras misslyckande investering i Baltikum. Varför SEB eller SED BANK säger inte hur Baltikum ser ut? visst de hade bra vinst tacka vara sista pengar som de tog av räntor men vad ska de tjäna pengar i närmare tiden? ...

night trading

Det är inte helt lätt med alla begrepp. Night trading innebär att man köper på eftermiddagen, och säljer aktien dagen därpå. Idén bygger på att kursrörelsenar ofta kan vara stora under natten, och att det går att tjäna mer pengar på detta jämfört med daytradning, där man håller aktien över dagen, och säljer innan kvällen. Daytradern kan visserligen hinna med flara affärer på dagen, men det kräver intensiv bevakning, och statisktik visar entydigt att 80 procent av de som daytradar brukar ge upp efter ett par år, i brist på intresse, eller kapital. ...

Swedbanks resultat en chock!

Citat av Swedbanks VD Jan Lidén: Swedbank presenterar sin delårsrapport för januari-juni 2008. Delårsresultatet på 6,5 miljarder kronor är det bästa någonsin och andra kvartalets resultat ökade med 24 procent, till 3 604 miljoner kronor gentemot årets första kvartal. Sett ur ett internationellt perspektiv är Swedbank och den svenska banksektorn mycket framgångsrik. Så här ser det ut: 2008:kvartal 1 vinst 2,9 miljarder 2007: kvartal 1 vinst 2,9 miljarder Vinstförbättring = 0 kronor ...

Varför så dyrt semestra i EU?

Kalles Farsa är på semester i EU och har blivit ekonomiskt filosofiskt och grunnar på svensk valuta jämförelse med europeisk dito. Det är mycket intressant det han skriver i dels blogginlägget Sommarprataren och Sommarprataren 2. Kalles Farsa har varit i högform i vår och levererat mycket trevlig läsning om sin aktiekarriär, om kvinnor som styrelseledamöter och nu ekonomisk historia under rubriken Sommarprataren. Jag vill svara på det första inlägget, Sommarprataren nummer 1. ...

Sommarprataren 2

Nu är vi inne sent 1980-tal och sveriges ekonomi är alltmer ansträngd med en statsskuld som ökar dramatiskt och låneekonomin eldar på inflationen samtidigt som räntorna är skyhöga. En kollega till mig drog en lättnadens suck när han band sina huslån på 17 % ränta. Hur många skulle klara av en ränta på 17 % idag ? Statsskulden var som högst c:a 1300 miljarder kronor mellan åren 1990-1994. I början av 1990-talet så kom då en riktig fastighetskrasch som drog med sig bankerna och det kom väl egentligen som ett brev på posten då bankernas utlåning som alltid hade varit ganska hårt reglerad, avreglerades helt i mitten av 1980-talet och pengar fanns helt plötsigt i överflöd. Vi gjorde exakt samma misstag som man nu har gjort i Usa. ...

Jag ber inte om ursäkt!

En bekant från Göteborg som följt vad jag skrivit på Redeye ringde och sa: -Skall du inte be om ursäkt för allt vad du skrivit om SEB och Swedbank De har ju gjort rekordvinster. Du har ju skrivit att de är så illa ute. Till mitt försvar till detta skall jag stödja mig på vice riksbankschefen Lars Nyberg som säger att en svensk familj med en lån på sitt hus på 1,5 miljoner kronor nu i dag betalar 1 300 kronor mer i månaden än för ett år sedan. Det kommer att bli än mer. ...