Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

mer positiv stämning i Diamyd

Efter två tuffa månader, med hårt säljtryck efter att Avanza ändrat belåningsgraden för diamyd, så verkar det som om det på nytt är mer positiv stämmning. Kursen studsade på stödet vid 58, och även om det är låga volymer så kan kursen ta sig uppåt av egen kraft ett tag till. Vi kan bara hoppas att de som köper är mer långsiktiga och att de kortsiktiga gradvis köps ut. Det finns ju inte så många aktier lediga. Jag gissar att det högst kan röra sig om några hundratusen som trejdas idag. Det vill säga det finns till 100 nya långsiktiga ägare som vill ha 1000 stycken. Eftersom potentialen är så pass hög så är det inte helt otroligt att det skulle komma 100 stycken små investerare som är villiga att ta hand om några vilsna aktier i två år, mot en chans till 10 till 20 ggr pengarna om allt går väl. Åtminstone talas det om sådana siffror. Det finns också en god chans att aktien lyckas dubbla sitt värde till optionslösen i april. Eftersom det är viktigt att optionen löses så kommer företaget att jobba hårt för att det ska bli verklighet. Paradoxalt nog så hinner de kanske få in pengar på annat sätt före så att optionerna egentligen inte skulle behövas, men det kan säkert aldrig vara fel med pengar i kassan när företaget har ambitioner om att bli nästa stora läkemedelsbolag inom diabetesläkemedel. ...

Diamyd, ännu ett guldcase ?

Diamydaktien börjar nu reagera med positiva rörelser igen efter att ha legat i en negativ trend sedan slutet av mars i år. Vi har ännu inte de avgörande tekniska signalerna på plats men vi har troligtvis sett bottennotering för denna gång vid det historiskt starka stödområdet kring 58:-. Med tanke på aktiens historiska volatilitet kan det nu vara idé att bevaka rörelsemönstret hårt. Bolaget är komplext men kortfattat kan man säga att bolaget inriktar sig främst på att framställa diabetesläkemedel, den substans som kommit längst är mot typ 1 diabetes och befinner sig i fas III. Parallellt med denna studie görs ytterligare en av TrialNet sponsrad av NIH. Beträffande konkurrenter så finns i dag ingen konkurrent som kommit lika långt som Diamyd på marknaden. ...

2017-05-30 11:33 · krax

vetepris och oljepris

Spannmålspriset är på sjunkande. Efter att ha toppat på 2800 kronor per ton, vid årsskiftet har nivån nu gått ned till 1800 kr per ton. Orsaken uppges vara rekordskördar av spannmål. Följden blir att vi kan förvänta oss lägre matpriser. På börsen har vi matvarukedjor som Hakon Invest och Axfood. De säljer förmodligen mer om de kan sänka butikspriserna. Oljepriset är dock ett hot som lurar i busken, och kan förhindra en prisnedgång på spannmål. Spannmål används nämligen inte bara som föda. Höga oljepriser driver på efterfrågan av biobränslen. Den stigande efterfrågan på biobränslen förhindrar att priset på spannmål kan sjunka ohejdat. ...

Precise B håller stilen

Dagens rapport från Precise Biometrics andas, ja vad skall man säga egentligen? Jag har printat ut rapporten, tryckt den intill örat, dunkat det mot väggen..helt livlös..Jag har till och med med tändaren i hand försökt elda upp den men dessvärre är den inte tillräckligt syresatt för att kunna brinna. Rapporten behöver således en respirator, som även hela bolaget behöver eftersom kassan sinar i rask takt, faktiskt med cirka 10 miljoner kronor bara under det andra kvartalet. ...

Nu är oljebubblan dräpt likt St:Göran och draken

Detta kom som en förväntad nyhet för mig i går. Samtliga bensinbolag i Sverige sänkte bensinskatten väntas fortsätta det enligt analytikerna. Nu kan vi se fram emot bättre tider med lägre bensinskatt samtidigt som den första generationen av el bilar släpps ut på marknaden vilket är bra så den första generationen hinner testas för att sedan utveckla och förbättra el bilarnas prestanda tills den andra generationen el bilar kommer ut. Det har gått bra för mig förövrigt med öresaktierna och jag har fått en ganska accepterad avkastning på dem nyligen. Det som tynger mig är att jag har fått räkningar som har överskridit mina tidigare initiala kostnader vilket har orsakat problem för mig som student. Men så länge skutan går jag hoppas jag på bara allt bättre tider. Det var ju trots allt vi som köpte oljeaktier som hjälpte till att dräpa oljedraken likt IT bubblan. Ett stort tack till oss. ...

Presidentvalet och dollarn

Flera skribenter hävdar att dollarn kommer att stärkas i samband med och efter valet av en ny amerikansk president i november 2008. Tanken är att en ny president ger landet ett nytt utgångsläge, och förtroende. En dollaruppgång skulle gynna flertalet valutakänsliga verkstadsbolag på börsen. Speciellt de som säljer sina varor i dollar, men gör inköp i andra valutor. Det skulle även vara gynnsamt för gruvbolaget Boliden. Finns här på forumet någon dollarkunnig som kan kommentera sambandet mellan presidentval och dollarkurs? ...

Omsvängd vals i portföljtävlingen

Det går inte så lysande i portföljtävlingen måste jag medge. Den började ju som en katastrof då Teligent först sjönk med 50 procent och sedan hjälpte Precise Biometrics till av bara farten så att jag ankrade mig fast i botten. Det krävs således lite tur och ett och annat mirakel för att jag skall lyckas återhämta det som jag förlorat. Jag skall även medge att trots en lyckosam placering i Prevas som jag förövrigt ämnar behålla länge så har såret ännu inte koagulerat av min miss i Teligent som jag även i verkligheten spekulerade vilt i, dum som jag var. ...

omx mot 700

Detta har varit ett besvikelse över senaste rapporter. 1- inflation hög i taket 2-vinst för företag sämmre 3-räntor stigande 4-bostad pris fallande 5-olja priser är höga 6-bank kriser på väg 7-konjuktor på väg ned- börsen är dyrt

Ny i Ankdammen

Gör mitt första trevande steg på bloggen med detta inlägg. Vill först tacka redaktionen och dom som driver sidan redeye.se för ett bra jobb. Brukar surfa runt bland sidorna på nätet men tycker mig finna mycket av den information jag söker på just denna sida. Är ”återfrälst” sedan ett tag tillbaka vad det gäller handel med aktier, tycker att det utvecklats mycket och allt går betydligt fortare nu känns det som. Nivån på just redeye tycker jag är hög. Kallas farsa, sigge portfölj , frefec, yxhugg, ja det finns många som man känner har ett och annat att bidra med bland användarna med. ...

Dålig start, många erfarenheter!

För ett år sedan bestämde jag mig för att ta steget in på börsen. Jag var då blåögd och övertygad om lätta pengar eftersom börsen har haft en rak kurva uppåt ända sen jag gick ut gymnasiet. Tänkte att nu är det dax att ta igen alla förlorade pengar som jag missat genom att ha pengarna på sparkonto. Jag gissar att ni redan så här långt in i texten kan gissa hur det gått med min så väntade avkastning på mitt kapital. ...