Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Paniken närmar sig!

Det har varit en del snack om blankning och just nu är trycket rekordhögt. Klipp från DI “En konsekvens av blankning är att det uppstår ett tryck nedåt på aktien när blankarna säljer aktierna de lånat.” Hur ska man tolka detta? ska man tro på fortsatt blankning eller ska man tolka detta som ett köpläge eftersom trycket på aktiekurserna nu också måste vara rekordhögt. När blankaren måste köpa tillbaka inom troligen en snar framtid kommer kurserna på stockholmsbörsen att skjuta i höjden. Nu är det bara en tidsfråga till blankarna flyttar blankarfingret till köpknappen, paniken närmar sig? ...

Kilsta Metall +58%

Ser ut som det var ett riktigt lyckokast att plocka in Kilstaaktien på 87 öre. Hittils i varje fall är bäst att tillägga. Men nu ser det onekligen ut som säljsidan börjar ebba ut. Tror dock det finns en hel del ytterligare att hämta i detta bolag. Nya avtal om skrotleveranser av betydande storlek är på gång. Verksamheten rullar på fint nu. Norrköping bidrar säkert redan till vinsten k2. Jag vidhåller min tidigare ståndpunkt om detta bolag som haft mycke motigheter under sin tid som noterat bolag att värderingen är på tok för låg. ...

Mellan hopp och förtvivlan

Läser att pessimisterna flockas kring börsen och att rekordmånga nu spekulerar i ett ras. Förvånande? Knappast! Då vi nu närmar oss slutet av sommaren så kan jag och sannolikt många andra aktieintresserade summera årets sommar som extra utmattande. Även fastän vädret varit hyggligt så har orkanerna sannerligen avlöst varandra i rask takt på börsen och ilska och förtvivlan har förmodligen varit relativt vanliga känslolägen. Och nu efter en ganska bra och positiv period på börsen då hoppet i viss mån återuppväckts så gör sig alltså marknaden sig redo för ännu ett utförsåk. Det gäller att hålla linjen, som Stig Strand brukar säga och det ligger väl en hel del sanning i det måhända? Alltså att det i placerarnas fall är viktigt att hålla sig fast vid en strategi och inte kasta sig själv för mycket mellan hopp och förtvivlan och lockas till att göra allt för många dåligt analyserade stressaffärer. ...

Odd Molly - konkurrenter

Odd Molly har konkurrenter. Vilka är de? De Svenska klädföretag som befinner sig i samma prissegment som Odd Molly, och därmed kan betraktas som direkta konkurrenter är Acne, Filippa K, Hunky Dory, J Lindeberg och Whyred. Det finns även ett antal mindre varumärken i Sverige som tex Carin Wester, Dagmar, Hope, Linnea Westerlund och Ylva Lijefors. Även de kan betecknas konkurrenter. Visserligen skiljer sig design åt, men eftersom att samma kunder köper Odd Mollys kläder som ovanstående varumärken så är de ändå att anse som konkurrenter. ...

Analys à la Peter Lynch

Marco Dolenic har i kväll bloggat om “Vad tjejer tänker på varje minut”. Det är en intresseväckande rubrik som lockade till läsning. Det mynnar ut i något seriöst när han berättade om att han utfört ockulärbesiktning (sett med egna ögon) hur kläderna såldes i butik. Det är precis som aktiegurun och författaren Peter Lynch säger att det skall gå till. Han var ofta ute i shoppingcentera och tittade på vad folk köpte. Han frågade sina döttrar och iaktog dem “var” de handlade och “vad” de handlade. Han kollade vilka restaurangkedjor de besökte för pizza och hamburgerätande och så vidare. Var klädfirmorna eller restaurangkedjorna börsnoterade så var dessa iaktagelser viktiga för analys av bolaget. Han ger i sina böcker exempel på fina aktieköp som i initialskedet blev aktuella endast genom att kolla på stan. Det är också intressant det Marco säger om kvinnor och shopping. Där finns pengar att tjäna för duktiga entreprenärer och affärsmän. Det är ofta svårt för män att förstå detta som han skriver att kvinnor i stort sett alltid har funderar kring kläder, sina egna och vad andra kvinnor har på sig och vad som finns nytt i butik, vad veckotidningarna presenterar i sina klädreportage. Att det resulterar i shopping (kvinnornas klädintresse) är en viktig iaktagelse. Det är inte bara “enkelspåriga brudar” (förlåt uttrycket) som gör så här. Jag har hört att svenska kvinnliga statsråd och verkställande direktörer karriärkvinnor på högsta nivå) oftast vid resor lägger in en ledig förmiddag för just shopping.¨ Det är ju uteslutet att en manlig dito skulle prioritera sin tid så. Kvinnor vill ha nya kläder och är beredda att lägga ner rätt så mycket pengar på detta. Det företag som får sålt mest till kvinnorna, ger också betydande avkastning till aktieägarna/investerarna. Marco Dolenic har sett något väsentligt och det är imponerande att läsa om hans undersökande om vad kvinnor tycker om Odd Mollys kläder. Jag har läst om entreprenörer som gjort det som en vana att regelbundet promenera fram och tillbaka på t.ex Kungsgatan i Stockholm. Där syns affärstrender om iaktelser görs om vilka butiker som måste slå igen och vilka butiker som kommer till. Vilka branscher som slås ut och vilka branscher som är på tillväxt. ...

Vad tjejer tänker på varje minut

Jag har en tid haft ett öga på Odd Molly som sjunkit från 200 kr när den stod på toppen ner till 50 kr per aktie, och där slog jag till. Trodde den skulle ner ytterligare men nu bromsades fallet av nyheten att deras kollektion i början av augusti hålls av supermodellen Helena Kristensson. Det är ju aktierna som pressats hårdast som har störst uppgångspotential. Men å andra sidan är risken hög att den kan svänga ner 10 kr till, alltså minus 20 %! ...

Jon Najarian - Penningdubblaren

Optionshandlare med sting och personlighet. Dubbla dina pengar två gånger i månaden, var hans senaste slogan. Och bifogar en garanti. Jon Najarian har under våren 2008 själv dubblat sina pengar 14 gånger. 206% gains in 19 days 103% gains in 2 ½ months 125% gains in 14 weeks 174% gains in 1 month 255% gains in 5 months 109% gains in 4 days 106% gains in 5 days 132% gains in 1 month 123% gains in 3 weeks 115% gains in 4 weeks 141% gains in 7 weeks 240% gains in 10 days 187% gains in 1 day 350% gains in 6 weeks ...

Probilemfritt

Probi rusar på som tåget och intäkterna för Q2 landar på 2,9 Miljoner kronor efter skatt (0,8) Resultatet per aktie blev 0,30kr (0,09) . Ett rejält vinstlyft och nettoomsättningen nästan fördubblades till 20,9 miljoner kronor (10,8) Likvida medel vid periodens utgång låg på 53 miljoner (41,6) . Rörelslekostnaderna har ökat till 18 miljoner kronor (10,6) som är hänförliga till ökade produktkostnader i samband med större varuleveranser. Resten är FoU och försäljning samt administration. ...

Formpipe- rapportkommentarer

Formpipe Software levererar en mycket stabil halvårsrapport och företagets starka position på ECM-marknaden avspeglar sej väl i tillväxten. Omsättningen ökade med 62% (jämfört med samma period i fiol) till 48.6Mkr och rörelsemarginalen uppgick till hela 30,1% (12,3%) Den höga rörelsemarginalen är ett resultat av skalbarheten i Formpipes affärsmodell. Personalkostnaderna har under året inte ökat i någon nämnvärd utsträckning samtidigt som omsättningen har ökat kraftigt. VPA uppgick för perioden till 99 öre (efter utspädning). ...

Bryt trenden någongång!

Jag är så trött på att höra att Ericsson backar när de lämnar in sina rapporter som pekar rakt upp i taket samtidigt som aktien backar vid varje möte. Jag vet inte hur den här trenden har börjat, jag har inte varit insatt så länge men unde rmina 2½ år som daytrader/amatör analytiker så kan jag fortfarande inte förstå varför ericsson aktien sjunker och atlas copco beskrivs som övervärderad. Inte konstigt för att det är vinstilla för de stora bolagen som ska transportera syre till det stora svenska hjärtat, stockholmsbörsen. Om vi hade varit lite mindre trångsynta vid alla rapporter, jag vi alla tillsammans, så skulle det sannerligen gå bättre för svensk industri och faktiskt för hela välfärdssverige. Dessutom borde sådana som Mats Odell sättas i fängelse för att få våra skattepengar att hamna i VDarnas fickor utan att vi får något tillbaka. Han gör ju ingenting för att hjälpa sverige utan han bara gör som han vill, han säljer det ena efter det andra utan att fatta att detta är engångssummor som inte gå att få ingen när man väl har använt upp pengarna. Vi måste bevara storbolagen och samtidigt stötta dem. Sverige är ett litet land med kreativa invånare som måste tänka snäppet längre! ...