Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Certifierad användare

Det är naturligtivs trevligt att få en stjärna i kanten och bli kallad “certifierad användare”. Ungefär samma känsla som när man var sju, och gick på lågstadiet, och fröken klistrade in stjärnor för att uppmuntra. Man vet inte riktigt vad man skall ha stjärnan till, men blir ändå glad. “Certifierad användare”, innebär uppenbarligen endast att det skrivits ett antal analyser. Det säger ingenting om träffsäkerheten i analysen.

Oljepriset igen - självmotsägelse ?

Vem ska man lita på, eller snarare vad ska man tro på av samma potentats utsagor ? ;-) Enligt nyhetsbyrån SIX idag : “Oljekartellen OPEC:s ordförande Chakib Khelil sade på tisdagen att oljepriset kan falla med omkring 50 dollar per fat. Ordföranden menar att om dollarn fortsätter att stärkas och den politiska situationen (avseende Iran) förbättras, skulle det långsiktiga oljepriset ligga runt 78 dollar per fat. Det rapporterar Dow Jones Newswires.” ...

Björn Borg

Den 20 augusti presenterar Björn Borg sin delårsrapport och förväntningarna från marknaden verkar inte vara direkt högt ställda. Björn Borg handlas idag till ett p/e tal kring 10 och förväntas inte uppvisa någon direkt tillväxt. Q2 2007 redovisade bolaget ett VPA på 0,56 kronor samtidigt som halvårssiffrorna var 1,50 kronor. Q1 2007 var således resultatet 0,94 kronor/aktie. Q1 visade bolaget en vinsttillväxt/VPA med 12% till 1,07 kronor. Säsongmässigt är även Q2 Björn Borgs sämsta och några förväntningar på stora vinster skall vi inte förvänta oss. ...

Bankernas derivat

SEB har 190 miljarder kronor i derivatåtagande som inte finns med i balansräkningen. Swedbank har 140 miljarder kronor i derivatåtagande varav 4 miljarder finns med i balansräkningen. Om bara värdet skulle minska med 1o procent så är bankernas “historiskt höga vinster” borta. George Sorros och Warren Buffet har länge varnat för bankernas stora derivatåtagand. Faller en bank faller alla, verkar det som. Det framkommer nu uppgifter att FED:s räddning av investmentbanken Bear Stearn berodde endast på deras stora derivatåtagande. ...

Aktieobligationer är väl egentligen inte ett så dåligt sparalternativ som alla verkar framhålla?

Måste erkänna att jag inte förstår till fullo varför det är så många aktiesparare som det de facto är som är så negativt inställda till aktieobligationer (eller AIO som jag brukar kalla denna sparform för). Visst har jag förståelse för kritiken vad gäller avgifter, begränsningarna gällande kursuppgångar m.m. - men ändå? Historiskt sett så har mina aktieobligationer inte gett någon direkt dålig avkastning - det skall erkännas att de jag talar om har hört till investeringsområdet Tillväxtmarknader där det väl mig veterligen inte finns någon aktieobligation som gått dåligt - och de som gått under noll har ändå alltid gett tillbaka det nominella värdet på det satsade kapitalet. ...

SSAB skuldsättningsgraden

SSAB A 160 kr Skuldsättningsgrad är ett nyckeltal som definieras som skulder dividerat med eget kapital. Begreppet är synonymt med soliditet. En hög skuldsättningsgrad medför en låg soliditet. Det mäter företagets finansiella risk. Visar företagets betalningsförmåga på lång sikt. Vid förvärvet av IPSCO uppgick nettoskuldsättningsgraden till 313%. Nettoskuldsättningsgraden skulle enligt pro forma 2006 års räkenskaper bli 193 %. Nettoskuldsättningsgraden kommer att reduceras genom de förväntade starka kassaflödena under de kommande åren. ...

Vad händer med bankerna?

Riksbanken har den 13 december 2007 fattat beslut om ett antal ändringar i säkerhetskraven för krediter i betalningssystemet RIX. Förändringarna innebär bland annat att Riksbanken kommer att godta säkerställda obligationer som utgivits av låntagaren själv eller av låntagaren närstående institut. Riksbanken kommer också att acceptera värdepapper utgivna av svenska eller utländska banker. Beslutet börjar gälla den 28 december 2007. Riksbanken skall tillkänna tre månader innan när man beslutar viktiga pricipiella frågor. ...

Förvirring om svenska banker!

Det är fyra månader sedan riksbankschefen Stefan Ingves skrämde upp Sveriges Nationalekonomer när han i ett tal hos Nationalekonomiska föreningen berättade att det under höstens 2007 hölls krigsspel på Riksbanken om vad som skulle kunna hända svenska banker om det kraschade i de baltiska staterna. - Det måste också gå att samordna olika åtgarder över gränserna, som eventuellt l i k v i d i t e t - s t ö d och betalningar av i n s ä t t n i n g s - g a r a n t i - m e d e l. Också de samhällsekonomiska bördorna i spåren av en gränsöverskridande kris måste kunna fördelas på ett rimligt och helst någorlunda förutsägbart sätt. ...

Glädjefnatt och hybris

E-P-I-C-E-P-T: Aktien med nio liv! Aktien som för den ettusenfemtioelfte gången varit utträknad, kravlade sig idag, som ett mirakel, åter upp och dängde till marknaden med ett sådant grundslag att aktien nästan flög ut ur småbolagsringen och landande i Large Cap! 209,66 PROCENT!! WOW!! Epicept som varit en rejäl nagelbitare ser nu ut att gå en betydligt ljusare framtid till mötes då EMEA idag alltså godkände Ceplene. Förväntningarna har ju varit stora denna ödesvecka då EMEA hade sitt efterlängtade möte. Reaktionen på den positiva nyheten lät inte heller vänta på sig på de olika aktieforumen och en minst sagt lätt bris av glädjefnatt i kombination med lättsaltad hybris spreds bland inläggen i rask takt och för en utomstående var det en rätt omtumlande, spännande samt roande resa i sig att följa dagens inlägg. Här är ett axplock från VCW. Vi börjar i morse: ...

Jag kanske skall ta tillbaka min ursäkt?

För en tid sedan kände jag mig tvungen att be om förlåt för att jag rekomenderade Epicept rätt hårt både här på redeye och även på BS. http://www.redeye.se/aktiebloggen/2175/forlat Dagens rekomendation från EMEA visar dock att mina rekomendationer inte var helt fel och det kanske är på tiden med att dra tillbaka ursäkten? Till trots för dagens positiva besked anser jag att bolagets ledning inte har gjort riktigt rätt för sig. För många av oss aktieägare verkar det som att dagens beslut egentligen borde ha kommit för 6 månader och ett antal nyemissioner sedan. Hade alla data vid föregående ansökan varit framme hade dom flesta småsparare sluppit dessa nyemissionerna på låga kurser och en kraftig utspädning som har varit i aktien sedan förra negativa besked. ...