Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

löparn - the true story

För att tacka “löparn” för hans tid på redeye.se så väljer vi att återigen publicera hans bloggserie “löparn - the true story”. Hela denna bloggserie är skriven av “löparn” själv. DEL 1 Bakgrund Jag började med aktiehandel med några enstaka små köp ca 1982-1983 och första aktieinnehavet blev Fortia (senare Pharmacia). Det var efter att ha läst SvDs börskrönikor i något år eller så, och jag planerade redan då att försöka leva på aktier i stället för arbete, näringsverksamhet eller dylikt “slit och släp”, eftersom livsstilen som löpare hade passat mig mycket bra i flera år. ...

Redbet inför Q2

Hemkommen från semestern så ser jag att Redbet har fått ytterligare lite stryk och ligger nu och skvalpar på pinsamma 114,5 kr. PRX har tydligen varit i farten igen. varför sälja något för 1 kr när man kan få 2 kr om man väntar 6-12 månader? de har säkert en bra anledning till sitt agerande. bara att ta det lugnt och vänta ut dem. vinsten kommer tala i slutändan i vilket fall som helst och uppvärderingen kommer att komma. ...

Oljans frontlöpare betackar sig och Värdepusslet på börsen.

Först noterar jag att högt pris går före prisfall och prisets och sektorn som haft allt för högt pris dess frontlöpare verkar betacka sig allt medan priset vacklar och endast nigerias icke nogräknade spelar sin roll. För det andra så är det fasligt vad bökigt finansbranschen nu målar in sig i ett hörne. Det verkar som om spelet går ut som följer. Lämna en sedel till mäklaren så klipper han sönder den i en rad tydliga pusselbitar av andra värden än de du tänkte dig stimulera. Det gör att om du mot förmodan varit så korkad att du lytt aktiespararnas råd och har en uppsjö olika aktier i lådan. Ja då är det inte dessa som dina pengar traskar runt i. Istället så sitter nog pengarna bara på en bank någonstans ihopsatta till en rak enhet som fungerar som ett centralvärde i marknaden. Räntan på dessa pengar ja det är den du ser i miljarder splittrade kristaller. ...

Ger upp Redeye nu

eftersom jag inte gillar att oskyldiga bloggar tas bort, medan fuskare som Oskar Fredrik Renvall inte vågar rensas bort av ledniongehn på Redeye, troligen av “politiska” skäl… Good riddance ;-) MVH löparn

Bort från aktier och börs

Nu tar frefec en välförtjänt semester från allt som heter börs och aktier under ett par veckor. Varmare breddgrader lockar nu när höstkylan är på väg in till moder Svea kanske. Har idag därför passat på att inhandla lite aktier i den längre portföljen samt även gjort lite rokader inför återkomsten. SCA verkar lockande för tillfället och några poster är inhandlat på 1-2 års sikt. Personligen tror jag skogsbolagens revansch snart kommer och SCA borde vara bland dom storbolagen som har störst möjlighet när det väl vänder. Bra likviditet, stark kassa och stora dolda värden. Rapporten för Q2 inledde ett ras i aktien, men SCA handlas nu till P/E tal kring 6-7 vilket är historiskt lågt. Mycket av den lägre vinsten var även till stor del beroende av kraftigt höjda energipriser vilket förmodligen kommer kompenseras på sikt. ...

Sommarblogg

Efter att ha förlustat mig med lite ledigt är jag åter vid min läst. Det här med internet på resande fot har en del nackdelar och i mitt fall så hamnade jag offline på fredagen förra veckan runt lunch och var borta från börsen resten av den dagen. Börsen däremot tar ju aldrig semester. Pengar, mat,dryck flödar under semestern och det vilar inga ledsamheter då inte. Plastkorten dras i en aldrig sinande ström. Lånade pengar tro ? Samtidigt läser jag att hushållen i sverige är mer deppiga än övriga europa och t.o.m deppigare än i USA. Hur är det möjligt ? KI:s prognoschef, Brusewitz, säger att det hela är ett mysterium. Jag kan bara hålla med honom…Är det någon börs som borde vara ner -21% i år så är det den amerikanska och inte den svenska som det är nu. ...

Aktiesparandet och döden

De gånger man är ute på olika aktie-event händer det nästan alltid att man träffar någon “aktiespararkollega” som berättar att han eller hon sparar i aktier på mycket lång sikt. - Dvs. med en tidshorisont som är närmare 20-30 år. Även om jag spelar med i samtalet, då jag verkligen tycker om att prata med likasinnande om det jag tycker bäst om… aktier och aktiesparande, så kan jag inte låta bli att skicka en liten tanke till mitt undermedvetna där jag ställer frågan: ...

BOTTEN ÄR NÅDDE?

Det finns många som undrar vart är börsen på väg? ska man gå in? jag har varit bort från börsen sen 825 vilket jag hade stängd vissa mina korta position och avvaktade på köp till nya botten men vågade inte att gå in på bull market vilket kunde hålla mig på köp eller blanka. jag aldrig fattade många som kallar sig analytiker som säger att börsen är nådd botten , när vinster är för låga . ...

Jag vet inte det exakta innehavet i min aktieportfölj...

Ja, det är faktiskt sant att jag inte vet det exakta utseendet på min nuvarande aktieportfölj - och det beror inte på att jag skulle ha tappat minnet eller något liknande - utan för att jag, likt många andra, har köpt aktier i några bolag med en relativt ny och, i mitt tycke, spännande affärside. Ja, bolagen som jag är aktieägare i är, som Ni säkert redan har sett, Aktiespridning i Sverige, Push Development och Yield. ...

NCC - värderingskommentar

Jag kan lite för lite om byggbranschen generellt och NCC specifikt för att försöka mig på en genomarbetad analys av bolaget men jag kan ju inte låta bli att titta på en aktie som idag kostar 77 kr och där vinsten för de senast rapporterade 12 månaderna var 22.20. I synnerhet som bolaget på den kursen värderas endast 14% över eget kapital och ger en mycket bra direktavkastning. Uppenbarligen ser marknaden väldigt svart på NCCs utveckling framöver. ...