Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Big-Mac-index

I veckan såg jag i ekonomimagasinet The Economist (26 juli - 1 augusti. Blanda inte ihop det med senaste numret som kom 2 augusti) Jag såg deras årliga jämförelse av valutorna i världen. De kallar det McCurrency. Alla har ju hört att de jämför vad en Big Mac kostar i olika länder uträknad med landets valuta och dollar-växelkursen i varje land och de ser sedan om valutan är över eller undervärderad. En Big Mac i USA 3,57 dollar I Sverige 6,37 dollar I Thailand 1,86 dollar ...

Brutna löften för Ceplene

Jag har dyrt och heligt lovat mig själv att aldrig mer spekulera i ett forskningsbolag. Detta grundar sig givetvis på att jag tidigare bränt fingararna och hör och häpna så brändes de redan 2004 då jag med stort mod spekulerade i Maxim, som ju Epicept hette före nödfusionen som skedde året efter. Bortsett från den blödning som FDA:s underkännande av Ceplene gav mig för fyra år sedan så har jag valt att vända de svenska forskningsbolagen ryggen, i främsta hand för att de under de senaste åren misslyckats med att få fram något nytt läkemedel och därtill har de under de senaste tjugo åren bränt upp cirka 17 miljarder kronor, varav cirka 3,5 miljarder kronor slösats(?) bort på Epicept. Genomrutten statistik alltså! Att spela på en skraplott där själva skrapningen skett vid presentation av kliniska studieresultat har alltså inte tilltalat mig men nu har jag dock åter, likt strutsen, stuckit huvudet i sanden i tron om att Epicept är en relativt riskfri placering. ...

Stora delar av min långsiktiga aktieportfölj vågar jag inte avslöja för då kommer folk tycka att jag är tråkigare än Åke Tråk

När man surfar runt på samtliga mig veterligen existerande aktie chattar på nätet så finns det - hur olika de än må vara i övrigt - en sak som de har gemensamt, nämligen att man inte talar om ett X antal börsnoterade aktiebolag. Fråga mig inte varför det är så för det vet jag inte men som rubriken antyder har jag känslan av att de här bolagen kanske helt enkelt inte är tillräckligt heta, mode-riktiga, för att omnämnas i dylika sammanhang. ...

Lyxkryssningar och utbildningsresor

Ni har säkert lagt märke till utbildningsresorna. Allt fler mäklarfirmor och tradingrådgivare lockar med flyg eller kryssningar till fjärran land. Utbildning ingår på resan, och den anses allmänt vara ett erbjudande som skall förbättra relationen mellan kund, arbetstagare och ledning. http://img300.imageshack.us/img300/403/kungsledengc7.png Bilden ovan visar båten där Oliver Velez kommer att ge sina underhuggare den kunskap de behöver för att göra goda affärer i framtiden. Avanza gör en långresa till flera länder. Deltagarna kommer att besöka några av världens tillväxtnav - Moskva, Bangalore, Shanghai och Rio de Janeiro. ...

Den enda gång då mitt aktiesparande gjorde mig rädd - riktigt rädd

Ja, som rubriken här ovan antyder så har jag faktiskt blivit skrämd, skrämd riktigt ordentligt, av mitt aktiesparande och nu talar jag inte om häftiga kursfall eller deklarationsärenden - sådant hör ju faktiskt, om man nu skall vara riktigt ärlig, till aktiesparandets tjusning. Min historia börjar, som många andra, av ett telefonsamtal en sen vardagskväll från en vän på väg ut i vuxenlivets öden och äventyr. Min vän hade blivit erbjuden att köpa aktier i ett bolag som var på väg att bli noterat. Det var ett riktigt kanon-erbjudande som min vän hade fått. Bolagets affärsidé var direkt vattentätt och kunde bara inte slå fel. Bolagets VD talade på hemsidan om en uppgång på över 100% i aktiekursen bara under första aktieåret. Att sedan en svensk nationell aktieorganisation noterat i sin tidning att bolaget var på väg ut på den svenska aktiemarknaden borgade ju också för viss säkerhet enligt min vän. ...

Ser allt lite ljusare ut för mig och mina satsningar!

Hej! Nu får vi se om detta får stå kvar el om det kanske är för få tecken för att få redationens godkännande. Löparn har varit en riktig profil här! Den veckan har äntligen PVE tagit fart och klättrar sig sakta upp över 40 kr gränsen, skall bli intressant att se om den bryter sig igenom. Det närmar ju sig bokslut för denna aktie och informationen som går att nå är väldigt knapphändig och tror att många vill ta en position innan resultatet ligger på bordet. ...

Karo Bio, handelsstoppad..

Bolaget har handelsstoppats och besked väntas under måndagen. Den troligaste orsaken till handelsstoppet är nog att studieresultaten från den avslutade studien men Eprotirome och statiner kommer presenteras samt möjligen att något om detta läckt ut i förhand vilket finns vissa mindre indikationer om i den senaste handeln, alternativt att ett bud på bolaget presenteras. Goda resultat i studien kommer få oerhört stora konsekvenser i förlängningen eftersom substansen har helt unika egenskaper samt att det finns stora medicinska behov för komplement av denna typen av läkemedel då statinerna inte täcker de uppsatta målen. Goda resultat borgar för ett partneravtal med något BP som kan komma att bli enormt stort historiskt sätt, detta av flera anledningar. ...

2017-05-30 11:34 · krax

Löp löparn löp ...

Löp Löparn löp, och den _ _ _ _ Löparn löpte. Den minnesgode minns börsnedgången 2006. Plötsligt drog sig löparn tillbaka. Inga kommentarer. Bo ”Löparn” Engwall har stängt sin hemsida. Det gjordes i samband med att börsen störtdök i mitten av maj och nu är Löparn oanträffbar. http://www.realtid.se/ArticlePages/200606/05/20060605075648_Realtid496/20060605075648_Realtid496.dbp.asp Så småningom började han åter skriva på de svenska chattsidorna igen: http://www.realtid.se/ArticlePages/200702/22/20070222114837_Realtid978/20070222114837_Realtid978.dbp.asp Löparn har även varit synlig under våren, då under signaturen asfaltlöparn: ...

Semesterforskning i Italien (konjunkturbarometer)

Ekonominörd som man är så kunde jag inte hålla mig utan “forskade” lite i den italienska ekonimin under min semester. med knackig italienska och engelska så gick det att få fram en hel del rätt rolig och ovetenskaplig information om ekonimin i italien. Här kommer några av resultaten från min konjunkturbarometer från Italien. 1.Klädhandeln är en katastrof. Pratade med flertalet anställda och butiksägare i Genova och några mindre städer i Ligurien. Rean i år har hållt på längre än vanligt och det har varit mycket svårt att bli av med kläder och skor. Mina intervjuer stöds av en artikel i en tidning i Italien där det stor att årets sommarrea har varit en katastrof för kläd- och skor affärerna. ...

Unibet och Rejlers Railroad to disaster.

Ibland kan man börja titta på bolag som troligen bara är ett expansionskärl i färd med att förvandlas till ett kloaksystem för den som litar på snygga upplägg. Jag ser en migration i marknaden som borde förvandla nuvarande utseende för Rejlers och Unibet till vrakdelar och fraktioner av sina nuvarande värden. De bolag som de själva agerar stödstrumpor till lär visa sig i nästa fas och jag låter deras roller tills vidare bli onämnda. Men varför har vi denna katten på råttan råttan på repet marknad överhuvudtaget. ...