Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Orsa Grönklitt ger aktieägarförmåner

Orsa Grönklitt ger aktieägarförmåner. Bolaget driver Orsa Björnpark som är en av Europas största djurparker för rovdjur, Grönklittsanläggningen för sommar och vinterturism samt Orsa, Rättvik och Siljan Camping. Orsa Grönklitt AB gör en nyemission för att kunna göra mer förvärv inom framförallt camping och bygga ut rovdjursparken med en isbjörnsanläggning. Alla aktieägare som vill utnyttja anläggningarna får aktieägarförmåner. Aktier kan köpas via investmentbolaget Spiltan. Så småningom kommer det att noteras mera offentligt. ...

Jag, en av Daytradingens avfällingar

Ett begrepp som mer eller mindre vi alla aktiesparare kommit i kontakt med någongång på det ena eller andra sättet är säkerligen begreppet “daytrading”. Utan att säga för mycket vill jag påstå att själva termen “daytrading” får de flesta av oss att föreställa oss en scen där en tradare sitter framför en dataskärm och fyller i köp och säljordrar på löpande band för att, när arbetsdagen är slut, kanske gjort en aktievinst på en eller flera tusenlappar. ...

Så brast oljebubblan till slut ...

Som jag misstänkte i bloggen från 08-05-23 så var det höga priset på råolja bara en spekulationsbubbla. Vi kom upp till 145 dollar/fat. Innan den brast. Nu ligger vi på strax under 120 usd/fat. Bubblan är korrigerad. Det känns bra, marknaden har en förmåga att korrigera fel prissättning över tiden. Så lång näsa till Jordanfonden och alla andra oljehaussare. Som sagt, signaler från FED om höjd styrränta räckte för att ge en starkare dollar och, per automatik, mindre riskvilligt kapital in i oljan. ...

Min forsta dag i aktiespelet

Jag har gett mig in i aktiespelet for att lara mig det psykologiska spelet kring aktieinvestering, jag ligger likvid i mina riktiga pengar och det aktie jag kollar mest på som forsta investeringsobjekt och som jag anser vara en god grund i min portfolj ar kungsleden.

En aktie är mer värd än vad man kan tro

Enligt den virtuella uppslagsboken Wikipedia beskrivs en aktie som följer (adress: http://sv.wikipedia.org/wiki/Aktie): Aktie är en ägarandel i ett aktiebolag som ger rösträtt och rätt till utdelning. Ja, det står åtskilligt mycket mer angivet i detta avsnitt men låt oss nöja med ovanstående mening som förklaring i detta sammanhang. - Den som vill ha mer information kan ju alltid besöka adressen till Wikipedia här ovan. Med andra ord kan man säga, i mitt tycke i varje fall, att en investering i ett bolags aktie ger förutom den, förhoppningsvis, kursmässiga värdestegringen och eventuell ekonomisk utdelning också en rätt att vara med att bestämma i olika frågor rörande bolagets verksamhet. ...

Karo Bio, fantastiska fas IIb resultat !

Studien i kombination med statiner har genomförts framgångsrikt. Vad man kan utläsa från bolaget så här långt är resultaten av studien helt enastående; Resultaten visar att eprotirome, på ett dosberoende sätt, signifikant sänkte LDL-kolesterol, triglycerider och lipoprotein(a) när preparatet gavs som tillägg till behandling med statiner. Tilläggseffekten är i samma storleksordning som när eprotirome givits ensamt i tidigare studier. Eprotirome visade en god säkerhet och tolererades väl. Känsliga markörer för kroppens sköldkörtelhormonbalans var opåverkade av behandlingen. ...

2017-05-30 11:34 · krax

Ceplene bjuder upp till dans

Det kostar 2,65 miljoner USD för att få dansa med Ceplene. Enligt Epicept finns det redan en friare som villigt ställt sig bredvid bruden då bolaget nu får in 2,65 miljoner USD via en riktad emission. Emissionen innebär en utspädning på 5,53 miljoner aktier samt 2,76 miljoner aktier via warrants. Då en del av kapitaltillskottet kommer att användas till återbetalning av lån ger emissionen endast ett finansiellt utrymme för bolaget cirka en månad framåt. Varför väljer då Epicept att ta in så pass lite pengar? ...

Löparn- the true story del 2

För att tacka “löparn” för hans tid på redeye.se så väljer vi att återigen publicera hans bloggserie “löparn - the true story”. Hela denna bloggserie är skriven av “löparn” själv. “Dagshandlarnas okrönte konung” - men visst var det lätt att bli fartblind år 2000… 1999 hade börsens generalindex lyft med hela 67 % mycket tack vare Ericssons kraftiga uppgång. Dessförinnan var det 1983 generalindex lyfte ännu mer. Telekom- och IT-aktier steg sammantaget över 100 % 1999 . Så det var lätt att bli rik då, dvs sett i backspegeln om man ägt sådana aktier. Men förmodligen var det inte riktigt lika lätt att efter fundamental analys välja ut ett 10-tal aktier vilka långsiktigt borde stiga kraftigt, och som tillsammans, iofs med många omviktningar, resulterade i en årsavkastning på t ex 502 %, dock kraftigt över även min egen förväntan förstås. ...

Råvaror vs Bioteknik

Är råvarurallyt, som varat några år, över? Om vi vänder mot en lågkonjunktur borde detta logiskt innebära att det blir mindre efterfrågan på råvaror. Nu har analytikerna flockats kring råvaror (enligt rubrik i DI), vilket brukar vara en säljsignal. Det var köp som gällde när analytikerna ställde fast att SSAB var fullvärderat (kring 2003?). Ett område som inga analytiker vågar ta i är bioteknik. Detta område borde vara det som minst följer råvaror. Sjukdomar blir det snarare mer av än mindre av i lågkonjunkturer. De risker som är associerade med bioteknik är de samma i hög- såväl som lågkonjunktur, förutom den risk som är knuten till finansiering; men det borde inte vara helt uppenbart att det är svårare att finansiera biotek i en lågkonjunktur, eftersom det mycket väl kan gå sämre för alternativen. Relativt sett kan bioteknik ha en fördel framför dessa. ...

Vändning i Bioteknik?

Bioteknikindex i Sverige har haft en turbulent resa om man ser tillbaka till början på 2004, med stora kast mellan plus och minus medan NASDAQ Biotechnology Index (NBI) har haft en relativt trygg resa med en stabil uppgång varje år (räknat från den 1/1 varje år). Sedan 1 januari 2004 har NBI stigit med 25% medan AFV Bioteknikindex har sjunkit med 31%. En direkt förklaring är att de två indexen är olika känsliga. I NBI ligger runt 150 företag som grund för index medan det idag för AFV motsvarighet endast ligger 12 företag. Dessa 12 är Biovitrum, Vitrolife, Active Biotech, BioGaia B, BioInvent, BioPhausia, Diamyd Medical B, EpiCept, Karo Bio, Medivir B, Oxigene, Probi. ...