Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Borde skriva en analys!

Ser äntligen med glädje på mitt innehav i Eniro, som nu krossar index varje dag och återhämtar sig starkt och nu befinner sig i en positiv trend. Aktien har dock fortfarande mycket att ta igen efter att ha fallit till rekordlåga nivåer under hela det senaste året. Det positiva med aktien är att den är hårt blankad vilket innebär att uppgång i aktien, innebär att återköp kommer närmare för blankarna. Tackvare detta kan uppgången bli fortsatt stark. ...

Oljeblogg

Oljepriset har “kollapsat” kan man läsa och det är ganska kul när man läser i AV att oljelagren var oväntat låga i USA, och råolja för leverans i september handlades “så lågt som 117 Usd/fat” innan det vände upp igen. Felmarginalen i estimaten motsvarar väl ungefär en supertanker av modell VLCC. (Very large cruise carrier) Det ger ett litet prespektiv om hur man ser på priser och hur fort vi vänjer oss vid högre priser på vissa för oss nödvändiga varor. För c:a ett år sedan så kostade oljan runt 77-78 Usd/fat och då fanns det domedagsprofeter som sa att oljan kan gå upp till det ofattbart höga 100 Usd/fat.. 100 dollar my ass, sa andra. Kraftiga svängningar i priset är något vi får leva med och det märks inte minst när en pipeline går sönder så stiger priset direkt. En pipeline …Hur många pipelines finns det tro ?? ...

Löparn- the true story del 3

För att tacka “löparn” för hans tid på redeye.se så väljer vi att återigen publicera hans bloggserie “löparn - the true story”. Hela denna bloggserie är skriven av “löparn” själv. Sista delen Det visade sig sedan att förväntningarna måste justeras ned även under år 2002. I början av året lutade prognosmakarna åt att konjunkturen skulle återhämta sig igen hösten 2002. Spänningen i Mellanöstern ökade i och med USA m fl:s ökade press på Irak och Saddam Hussein efter terrordåden 2001. Detta verkade fortsatt hämmande på ekonomierna och börserna. Den politiska osäkerheten och hot om Irakkrig, bidrog till en helt utebliven återhämtning i konjunkturen inkl IT-investeringarna under andra halvan av 2002. De bolag som jag fortsatt satsade mest på dvs Telelogic, Frango och ReadSoft - delvis pga höga skattemässiga ingångsvärden utan kvittningsmöjlighet vid en försäljning - hade redan kommit på god väg att dra ned kostnadsmassan och anpassa sig till den svagare efterfrågan. Frango tvingades bara till en mindre nedragning 2002, och gjorde sin enda förlust som noterat bolag det året. 2002 blev en lång väntan på förbättringar som aldrig kom, under fortsatta kursras. Portföljindexet utvecklades dock 14 procentenheter bättre, eller snarare mindre uselt, än det hade gjort under (katastrofåret) 2001. I kronor räknat drabbade som sagt de procentuellt sett stora kursfallen 2001-2002 portföljen betydigt mindre än t ex rekordlyftet 1999 gynnade densamma, tack vare kontantuttag under IT-haussen. Affärsvärldens IT-index rasade, och OMX-index föll med 30 % under 4-årsperioden 1999-2002, medan mtt portföljindex steg något trots den mycket utdragna IT-kraschen. ...

Bemanningsbranschen

Den svenska bemanningsbranschen är under kraftig tillväxt. De senaste 5 åren har marknaden för bemanningstjänster vuxit med över 100 %, men ändå är penetrationsgraden fortsatt låg. Under 2007 var knappt en procent av den svenska arbetskraften sysselsatta inom bemanningsbranschen. I relation till övriga Europa är detta lågt. I länder med mer mogna marknaden, som t.ex. Storbritannien och Nederländerna uppgår penetrationsgraden till 2-3 %. Den starka tillväxten beror främst på två saker. Dels är en förklaring arbetsmarknadens förändrade struktur, vilket sker i takt med globaliseringen. Den viktigaste anledningen till den ökade tillväxten är dock avregleringarna på arbetsmarknaden som möjliggör för bemanningsföretagen att agera med en större frihet. ...

Investeringsfilosofi

Min filosofi angående investeringar är under ständig förnyelse. Desto mer jag läser desto mer intryck och lärdomar får jag ta hänsyn till. Från att tidigare varit day/swingtrader som grundade mina köp resp. sälj beslut på teknisk analys har jag gått till att bli en Buffet/ Lynch inspirerad ”fundamentalist” med inslag av Kristoffer Stensrud (Mr. Skagen). När jag letar nya investeringsobjekt tittar jag främst bland bolag på de mindre listorna. Min (korta) erfarenhet samt studier visar att bolag som följs av färre analytiker och som inte fonder har tillåtelse att köpa tenderar att handlas till ett rabatterat pris (s.k. småbolagsrabatt). Och det är just att köpa bolag till ett rabattera pris som intresserar mej. ...

Inför Uniflex Q2 rapport

Snart är det dax för min portföljs största innehav - Uniflex - att visa korten för andra kvartalet. Ja, jag fortsätter att tjata om detta företag då jag tycker att det har ett mycket fördelaktigt förhållande mellan risk och reward. Jo, jag vet att lågkonjunkturen står för dörren, men jag tycker att detta faktum mer än väl är inprisat i aktiens värdering. Efter att Poolia redovisat en stabil kvartalsrapport stiger förväntningarna på Uniflex rapport, vilken publiceras om en vecka (14 aug.). Vad skall man då ha för förväntningar på Uniflex rapport? Själv räknar jag med att rapporten ligger i linje med rapporten för det första kvartalet, det vill säga en väsentligt högre vinst jämfört med motsvarande period -07. ...

2017-05-30 11:34 · henk

Aktiemarknadens olika marknadsplatser

Lite inspirerad av bloggen Orsa Grönklitt ger aktieägarförmåner vill jag med dessa rader lite spontant och kortfattat beröra några av aktiemarknadens kanske mer okända marknadsplatser. Att vi alla aktieägare känner till de vanligaste marknadsplatserna i aktievärlden - som exempelvis Large Cap, NGM och First North - är jag tämligen övertygad om. Men däremot är jag inte alls lika övertygad om att vi alla känner till att Aktietorgets aktielista i medierna i själva verket är en lista sammansatt från inte mindre än nio olika regionala marknadsplatser (dvs. aktietorg). ...

Karo VS Pfizer

En av Pfizers viktigaste produkter är Lipitor. Detta är vad jag förstår världens mest sålda läkemedel och årligen säljs Lipitor för runt 12 miljarder USD. (72 miljarder SEK) Problemet för Pfizer är att de redan nu börjar känna av konkurrensen från generika och framförallt från läkemedlet Zocor som säljs till 20% av priset mot vad Lipitor säljs. Företagen som står bakom sjukförsäkringarna har också börjat rekommendera sina kunder att gå över till Zocor, vilket lett till att Pfizer fått rabattera sitt Lipitor. ...

Spelbranschen

Än så länge är det den landbaserade spelverksamheten, sk offline spel, som står för den klart största andelen av omsättningen på den globala spelmarknaden, främst p.g.a lagstiftning och monopolverksamhet men även p.g.a tradition och folks skeptiska hållning till att hantera pengar online. Dock har den ökande andelen av befolkningen som har tillgång till internet samt yngre generationers Internet vana skapat en underliggande tillväxt för internetspel. De senaste åren har onlinespel stadigt ökat sin marknadsandel gentemot offline spel men ändå stod onlinespel endast för 4,6% av spelmarknadens totala omsättning 2007. ...

Fed håller stilen

Räntan lämnades oförändrad av den amerikanska centralbanken Federal Reserve vid gårdagens möte. Till skillnad från de stela och tjuriga centralbankscheferna i Europa vågar Ben Bernanke satsa på tillväxt. I mina ögon ett mycket klokt val. Det finns många deflationshot mot världsekonomin idag. De märks dock inte på grund av de stigande mat och oljepriserna. Fastighetspriser faller, börsen faller, konkurrensen ökar och arbetslösheten stiger. Allt detta bidrar till en kraftig prispress, men när centralbankerna i Europa tittar på inflationen räknar de med de kraftiga prishöjningarna på olja och mat. Det gör de bäst i att ignorera. ...