Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Så började jag mitt sparande i aktier

Historien om hur jag började spara i aktier är långt ifrån unik - även om jag tycker att den är det då jag är huvudrollsinnehavaren i dramat. Det var en vinterdag och jag var uppriktigt sagt ledsen på det mesta då det i princip allt såg mörkt ut och hade väl varit så ett tag då jag vill minnas att vattnet under den bro jag befann mig på såg muntrare ut än vad jag kände mig i det ögonblicket. - Av någon anledning fick jag då tanken… “Ok. Loppet må vara kört men då kan jag göra en riktig grand finale.” ...

Money talks

Stora Oljebolag som t ex Exxon, Chevron och BP tjänar enorma pengar på ett högt oljepris. Jag har inte läst bolagens affärsidéer men jag kan tänka mig att dessa är liknande de flesta av börsbolagens. dvs “vår affärsidé är att berika aktieägarna” bla bla… I dagsläget berikar de sina aktieägare som mest genom att sälja olja. MEN, den dagen exxon eller chevron eller BP kan tjäna mer pengar på alternativ (miljövänlig) energi än på olja så kommer de att överge oljan och satsa på mer lönsamma (miljövänliga) bränslen. ...

Sjunkande oljepris kostar oss mer!

Om ni blir glada av sjunkande oljepris då är ni illa ute inom 10 år. Om vi vill rädda jorden då måste oljepriset överstiga 200 $ per fat.Detta kommer att ske men frågan är när? Jag vill avstå från bilen och tänker inte köpa en ny bil som släpper massa skadliga kemiämnen. Ni måste tänka på barnens framtid. Glöm inte att du kommer att betala ett högt pris för din bekvämhet. ...

Vall mot wall. Renvall emot Engwall. Vem vinner skyttegravskriget?

Anklagelsepunkterna, från löparns (Bo Engwalls) sida är följande: * Renvall kopierar artiklar från andra utan att ange källan, * Renvall använder flera signaturer på bloggar för att haussa aktier och berömma sig själv. * Renvall är generellt är dålig på att bedöma aktier. http://www.realtid.se/ArticlePages/200805/06/20080506142734_Realtid348/20080506142734_Realtid348.dbp.asp?sAction=lk#k1 Oscar Fredrik Renvall försvarar sig med att han aldrig använder sig av andras inlägg, inte heller står han bakom de signaturer som löparn anger. Renvall betonar att han att han vann en aktietävling i fjol där juryn gillade Renvalls analyser. Så att kalla honom dålig på att bedöma aktier, är förtal. ...

Kilsta Metall övertygar

Så har ännu en vecka gått och den rättvisa uppvärderingen av detta bolag fortsätter. Rekordavtal av skrotleveranser inbärgat och mer är på väg enligt säker källa. Positiva nyheter må man säga. Med tanke på vad som tidigare åstadkommits i Norrköping och Karlskoga ( vinstgenerering) tror jag en hel del av denna omsättning hamnar på sista raden i bokföringen. Säg att Kilstas vinst i år hamnar runt 25 mkr för att nästa år landa runt 30-40 mkr vilket jag tror. Vad är då en rimlig värdering idag? ...

Tekniskt köpsignal i Pfizer

Idag vi vi en prydlig köpsignal i Pfizer. Aktien steg med över 5% i Stockholm där den också är noterad. Även i AstraZ ser vi en starkare köpsida och allt mindre säljare (och blankare). BigPharma har gått dåligt i över 4 år, nu kanske hela branschen står inför en rättvis uppvärdering. Vi får se hur det blir framöver.

Bra köpläge i Moskva ?

Ryssland är ett bra land och att ha delar av sitt kapital investerat i ryska aktier är klokt. Se hellre dagens kraftiga fall i Moskva son ett bra läge att köpa på sig mer aktier/fondandelar. Min känsla är att “kriget” blåser över ganska snabbt. Lite vapenskrammel bara. Ryssland vill ofta gärna visa övriga världen att dem numera är en supermakt. Man skall tänka sig för innan man säljer av sina tillgångar i Ryssland. Många sitter förmodligen på bra kursvinster. Att sälja utlöser en reavinst. Har du inte reaförluster att matcha mot din reavinst och om konflikten snart blåser över och Moskva börsen snabbt stiger igen så kan en försäljnng i panik snabbt bli en mycket dyrbar och extremt dålig affär för dig. ...

Ryssland i krig - Moskvabörsen faller med 7 procent

Ryssland inleder krigshandligar mot Georgien, det får Moskvabörsen att backa ordentligt. Risken är påtaglig att det kommer att pressa de aktier på den Svenska marknaden som är ryskförankrade. http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article392961.ece http://www.privataaffarer.se/aktier/200808/moskvaborsen-faller-efter-/index.xml Rådet måste bli: Gå ur känsliga innehav omedelbart! Vostok Nafta och Vostok Gas kan vara sådana aktier som påverkas. -—

Redbet tidigarelägger rapporten!

På deras hemsida, redbetholding.com framgår att man nu kommer publicera rapporten för Q2 den 14 augusti. tidigare datum var sagt 26 augusti. Bolaget gjorde samma sak i Q1, dvs tidigarelade rapporten. Vi vet alla hur Q1 såg ut… den var ju grym. med lite vilda spekulationer kan vi nu anta att även Q2:an ser bra ut och att man vill få ut rapporten så fort som möjligt till marknaden. dock endast en spekulation från min sida, men visst kittlar det lite nu inför spännande Q2 :) ...

Karo Bio - Vilseledande analys på förhoppningsbolaget ?

Karo Bio 7kr, rusar på förhoppningen om ännu högre kurs. Ett skäl är analysen från Redeye: Redeye ser 200 procent i aktie. Redeye har funnit en favorit på börsen. Många bjässar kan vara intresserade av bolagets produkter, vilket kan ge skjuts åt aktien. Riktkursen ligger 200 procent över dagens kurs. http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article391773.ece Det är dock inte alla som stämmer in i euforin: Bengt Jönsson varnar: Redeye har vilselett förr när det gäller Karo Bio. De vet inte mer än någon annan, och gör nu ett nytt försök att gissa kursen i ett förhoppningsbolag. Var försiktiga med deras råd. ...