Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Hire this man!

Elaine : Do you know what’s going on here? Can’t you see what’s happened? I’ve become George. Jerry : Don’t say that. Elaine : It’s true. I’m George! I’m George! Tillbaka efter lite välbehövlig semester, om än inte välförtjänt, och dags att damma av bloggandet igen. De närmaste dagarna tänkte jag ägna åt att utvärdera mina rekommendationer och följa upp vad som hänt sedan dom skrevs. Först och främst tänkte jag dock följa upp i tävlingen mot mig själv som jag utlyste i “Costanza Capital Partners” ...

Vart e priset på väg ?

På tio poäng: Det är svart och finns i underjorden eller under havsbotten och alldeles nödvändigt inom en överskådlig tid och kostar realtivt mycket ? Opaler ? På åtta poäng: Den mera lättflytande är dyrare medans den tjockare, mera trögflytande, är billigare, mest p.g.a högre svavelhalt som gör det dyrare att “förädla”. På sex poäng: Man måste raffinera den i ett raffinaderi för att det ska bli en för oss vanliga människor en mycket användbar produkt . Bensin, diesel och…. Jag drar nu ! OLJA !! Handtaget gick visst av, sorry… ...

Teknisk analys på oljepriset

Kan inte undanhålla er TA-gurun Ingemar Carlsson’s färska TA på oljepriset: “Oljepriset noterade sitt senaste rekord vid 147,5 dollar i början av juli. På den nivån avslutades en nästan 10-årig uppgång som inleddes i december 1998 från 10 dollar/fat. Uppgången på nästan 138 dollar ska nu korrigeras och vi har under juli sett den första fasen nedåt, där en säljsignal utlöstes första dagarna i augusti. vid den lägre toppen 128 dollar. ...

Något som jag inte tycker om

Tyvärr så händer det ibland att jag råkar ut för folk som anser sig vara bättre än mig avseende i princip allt inom aktiesparandet trots att de i själva verket helt uppenbart är mer osäkra på sin sak än någonsin. - Här är det viktigt att framhålla att jag inte talar om någon på någon virtuell sk. chattplats som denna site - utan mer i kontakter med människor som har ekonomi och den finansiella marknaden till sin profession/utbildning. (Ok. det har hänt att sk. “självutnämnda experter” i mitt “dagliga liv” ibland har varit långt ifrån trevliga vid olika diskussioner avseende det finansiella området men, faktiskt, mer eller mindre aldrig när jag gömmer mig under signatur här på webben.) - ...

Broströms - fraktmarknad för råoljetankers

Broströms 50,25 kr Rederiet fraktar upparbetade, raffinerade, oljeprodukter. Tendensen går emot att allt fler raffinaderier byggs vid slutstationen, istället som nu i Europa. Fördelen med att frakta råolja direkt till Asien är att man inte behöver någon omlastning. Nu tranporteras oljan två gånger. Först som råolja till raffinaderiet i Europa och sedan som färdig produkt till slutstationen. Fördelen med att bara behöva lasta oljan en enda gång är uppenbar. Det innebär på sikt att allt mer råolja kommer att fraktas till Asien. Oljefartygen kan betraktas som ett lager, på väg mot sin destination. ...

Boliden - känslighetsanalys

Känslighetsanalys Boliden är ett av börsens lägst värderade bolag. Om zinkpriset eller dollarkursen skulle börja stiga, så får det direkt effekt på vinsten i företaget. Förändring av zinkpriset med plus 10 procent ger en effekt på resultatet med 360 miljoner svenska kronor. Förändring av USA dollarn med plus tio procent ger en effekt på 570 miljoner svenska kronor. Källa: Se sidan 21 i halvårsrapporten, 2008. Boliden kostar 37 kr, när detta skrivs. ...

Diamyd - Framgångar inom Diabetes

Diamyd Medical AB kom idag med en pressrelease med anledning av sina 5 års studier inom Diabetesspåret LADA. Traditionellt pratar man ofta om Diabetes Typ 1 och Typ 2 där Typ 1 är den minst förekommande och oftast drabbar barn. Typ 2 drabbar äldre och oftast beror detta på vårt sätt att leva och äta. Cirka 10% av samtliga Diabetesfall i världen är LADA-Diabetes och denna misstas många gånger som en Typ 2, men den är alltså en tredje form av Diabetes. ...

Heta listan uppföljning nr 2

Finns tre väldigt heta aktier just nu och dom är Hob,Epi och Kungsleden. Tänkte berätta lite min vision om dessa aktier - Heart of brands är just nu inne i sitt livs viktigaste månad, just nu är all fokus på modemässan i köpenhamn en av europas största modemässor och där har POUR, Gul och blå och Zetterberg visning av sina kollektioner. Det gick väldigt bra förra gången bolaget var på mässan så bara vänta och se tror dom kommer kunna sälja in sina kollektioner bra. Sedan kommer delårsrapporten och jag har en känsla av att den kommer vara väldigt bra och då har dom något å bygga på. Jag tror det här kan bli årets raket ...

Odd Molly lanserar en "Global kampanj online!"

Odd Molly gör en global kampanj över nätet inför lanseringen av vår och sommarkollektionen 2009 vilket jag tolkar som mycket possitivt. Varumärket finns idag representerat i cirka 1600 butiker i 38 länder och antalet växer hela tiden, även produktbreddningen kommer att bidra med den ökande tillväxten. Jag hade köp på Molly när kursen var uppe på 137 kr vilket visade sig helt feltimat. Sigge Portfölj hade köp på Molly när kursen hade dalat ner till 90 kr med motiveringen att Odd Molly har fått för mycket stryk. Nu har aktien dalat ner till som lägst 45 kr och i skrivande stund står den i 58 kr och botten kan vara passerad. Personligen har jag tagit in Molly igen efter att ha sålt ut allt på mellan 90-100 kr med stor förlust, nu är genomsnittet 53,50 kr och jag ser med stor tillförsikt fram emot rapporten som kommer den 22 aug. I oktober kommer ordervärdet för vår och sommar kollektionen 2009 och vi kan börja att räkna på 2009… ...

Romaner i finansmiljö

Somligt beskrivs bäst i romanform tex aktiepsykologi och ekonomiska samband. Nyligen erhöll Stockpickers kunder “Tjuvarnas marknad” av Jan Guillou. Där skildras girigheten bland de människor vars enda mål är pengar och kändisskap. Sverige är landet där den som stjäl lite, får fängelse medan den som stjäl mycket går fri. Kunderna erhöll även DVD filmen “EXIT” av Peter Lindmark handlar om en man som avser att sälja sina andelar i it-bolaget Cataegis när aktien står som högst. Affären är nästan klar när de ryska köparna säger sig ha fått tag på känsliga uppgifter, sådana som bara kan komma från “andra sidan graven”… ...