Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Aktielegender

Lite inspirerad av några kommentarer som jag fick på min senaste publicerade blogg har jag satt ihop följande rader som handlar om aktielegender. Hoppas den är någorlunda läsvärd. Som vi alla vet finns det aktielegender i vår värld vars namn är så kända att vi “vanliga” aktiesparare blir alldeles i trasorna när man nämner deras namn. .- Ja, nu överdriver jag en hel del men håller Ni inte med om att de flesta av oss ändå nog alltid har en viss ton av stolthet i rösten när man säger att man har byggt upp sitt aktiesparande på samma sätt som någon, vem som helst egentligen, av världens internationella aktielegender? ...

Alternativ/komplement till aktiesparandet

Även om det är aktier som man bäst trivs att fylla sin aktieportfölj med kan inte jag se något fel i att man då och då kompletterar dess innehåll också med andra investeringar som inte direkt alltid associeras med direkt aktiesparande. Om inte annat så för att, förhoppningsvis, öka stabiliteteten i portföljen. Men också, givetvis, för att även, om man så skulle vilja, ge lite mer krydda åt tillvaron. Jag antar att vi alla känner till de mest vanliga alternativen som optioner, sparande i fonder (nu inkluderar jag såväl XACT-fonder, aktieobligationer som renodlat räntesparande i denna term) och banksparande. ...

Sigge ute och reser....

Ja visst är man ute och reser med sina aktieplaceringar ibland. Som Lynch säger så gäller det ju bara att göra mer rätt än fel så blir det bra. Nej det var inte det jag menade med rubriken utan att jag nu kommit hem från USA. Mina intryck stämmer mycket med det som förmedlas av media att det är ett land på nedgång. Bostadskrisen har inte bottnat än och det lär ta ett bra tag innan det gör det. Positivt är ju att börsen alltid brukar reagera i förväg och att mycket finns i kurserna redan. Negativt är om det sprider sig för mycket i den reala ekonomin. I Sverige ska visst bönderna få bidrag för att inte odla och enligt vad jag hörde hade man när det var som värst visst fått bidrag i USA för att inte BYGGA HUS….;-) Den här husbubblan lär ta minst ett år till att ta sig igenom. ...

Fem i rad - aktieanalyser

Just nu har jag fem aktieanalyser / rapportkommentarer i rad. Användarnas analyser » Aros Quality Grp yxhuggKöpIdag 12:40**Expanda B** yxhuggKöpIgår 16:38**AcadeMedia B** YxhuggKöpIgår 13:13**Fagerhult** YxhuggKöpIgår 10:07**Trygga Hem** YxhuggKöp2008-08-11Jag ser gärna att även ni andra på formuet tar tillfället i akt. Spräck femman, och skriv om något bolag! Det ger god träning i att läsa redovisningar, och även en viss insikt om vilka bolag som är lämpligt värderade. Den kände Peter Lynch menar att det är som att söka mask när man skall meta. Ju fler stenar som lyfts på, desto större är sannolikheten att göra ett fynd. ...

Roterar in i bioteknik

Bioteknik och till viss del annan hälsovård har visat en väldigt fin trend de senaste månaderna. Både i form av enskilda aktier, som Epicept och Karo Bio, som gjort enskilda rusningar, och i stigningar i breda index för biotekfonder. Bioteknik tillhör en av de branscher som gått absolut sämst de senaste 5 åren enligt Morningstars fondindex. Till viss del beror det nog på underliggande problem, som att kostnaden för att utveckla nya läkemedel stiger samtidigt som myndigheternas krav på säkerhet ökar allt mer. Men jag tror också det har handlat om en klassisk sektorrotation, där man inte orkat vänta ut den långsamma utvecklingen i bioteknik. Nu, 5 år senare, värderas många bolag likvärdigt ller lägre än då sett till teknikvärde (börsvärde - kassa), trots att de kommit avsevärt närmare en lansering under tiden. ...

SAS

SAS planerar att be de anställda att sänka sina löner med 10-15 procent i anslutning till torsdagens resultatsiffror för det andra kvartalet. Det skriver danska Börsen, rapporterar Ritzau. “De blir inkallade till förhandlingar omedelbart efter styrelsemötet. Här kommer ledningen att kräva en lönenedgång och 10-15 procent har nämnts. Det blir i stort sett över hela linjen”, säger en källa nära ledningen till tidningen. Enligt SME Direkt väntas bolaget på torsdagen presentera en förlust före skatt på 629 miljoner kronor för det andra kvartalet. ...

Öresunds förnuftigheter - klipp från årsredovisningen

I Öresunds årsredovisning finns en del tänkvärdheter. Här är några exempel: SUB- vadå sa’ du? I korthet är ett så kallat subprimelån ett lån till personer med låg kreditvärdighet till relativt hög ränta. De beskriver att följderna av att husägarna inte klarar av att betala på sina lån är att konsumtionen i USA kommer att dämpas, och att företagen blir försiktigare och anpassar sig till tider med dyrare kapital. Min kommentar: Det är fiffigt att passa på att reda ut det begrepp som varit modeordet under hösten. Det indikerar att styrelsen i Öresund har grepp om situationen. ...

Trendig klädkedja i konkurs

Marknaden är för liten. Antalet klädfirmor för många. Nu gick en av klädfirmorna i konkurs. Nitty gritty har internationella höjdarmärken som Dries van Noten, …. Nicole Miller, Nina Ricci, Noir, Odd Molly, Oscar de la Renta … De kunde inte betala sina skulder på grund av bristande likviditet. Verksamheten kommer att drivas av konkursförvaltaren ytterligare ett tag, i hopp om att finna en köpare. Nitty Gritty har flera butiker i Stockholm och en butik i Japan stod på planeringslistan. ...

Jösses, jag är kär i en aktiepost...

Även om jag är tämligen övertygad om att Nazareth inte tänkte på aktier när de sjöng sin slagdänga Love Hurts så finns det onekligen ett samband mellan aktiesparandet och kärleken som ibland, i synnerhet i tider som dessa, kan göra riktig ont. Ja, vad jag tänker på är den här kärleken man ibland kan få till en viss aktieinvestering man har gjort. Ingen vill ju direkt tillstå att man är kär i en gjord aktieinvestering - inte ens jag - men hur skall man annars förklara att man håller hårdnackat kvar en gjord aktieinvestering trots att den bara går ner mer och mer i värde för varje dag om det inte är kärlek med i spelet? ...

Blankning

jag kan förstå att man som investerare kan vilja använda sig av blankning, men ……… Om ett bolag är bland dom högst blankade så blir det ju ett verktyg till att marknaden vill styra den neråt, vilket innebär att bolaget sänks orättvist ner just p g a investerare tjänar pengar på det. Visst är det bra att det finns sätt att tjäna pengar på en nedgång, men så fort det blir en hög andel av blankning så måste detta tvinga ner aktien oförtjänt. För att den just är blankad i stor grad, marknaden bör ju styra kursen med, valuta, branch, konjukturer mm osv. ...

2017-05-30 11:35 · decoy