Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Oljerelaterad come-back

Det var ett tag sedan jag skrev något här och detta har flera olika anledningar. Men vilka de är är väl inte så intresant egentligen så vi kan ju låta bli att gå in på det. Jag har faktiskt inte varit så frekvent besökare av forumet så nog finns det en del att uppdatera sig på… Oljepriset har varit på tapeten ser jag och det är ett kärt ämne. Som somliga kanske minns har energiaktier (såväl traditionell energi som nyenergi) varit mitt motto och så är det alltjämt trots att oljepriset har “kraschat”. Denna krasch gör att priset nu har nått nivåer som gällde väl i april/maj eller så. Usch! ...

2017-05-30 11:35 · nejab

Svenska bankers derivat

Jag skrev för två veckor sedan att Swedbank hade ett derivatåtagande på 140 miljarder. Det är flera personer och en tidning som ringt mig hem och bett att få veta mer. Jag har själv ringt Swedbank och SEB för att få ytterligare besked. Jag tror knappt själv det är sant när jag får reda på att Swedbank har derivatåtagande inte för 140 miljarder som jag skrev. Det är det bokförda värdet. ...

Oljepriset en sista gång

Är det inga fler än jag som har börjat tröttna på detta ständiga fokuserande och ältande om oljepriset?? Jag har i mina bloggar sagt att det hög oljepriset under sommaren har varit en bubbla och att priset inte har varit baserat på efterfrågan/tillgång utan på spekulation med kort riskvilligt kapital som primus motor. Att försöka gissa oljepriset under de kommande 12 månaderna är helt omöjligt och också helt ointressant. Bättre att lägga ner den tiden att leta efter undervärderade och impopulära aktier i ett globalt perspektiv. ...

Mr Clowns Dagbok - Dag 1. (Har jag investerat rätt eller fel)

Som de flesta av Er redan vet (om inte annat framgår det av min profil) är jag en helt vanlig clown, i min bästa år, av hankön som sedan ett antal år tillbaka varit en hängiven aktiesparare. Efter att ha haft en tuff torsdag var det skönt att sätta sig ned framför TVn och istället för att titta på OS börja fundera på eventuella aktieinvesteringar. Jag valde Bure. Yepp, Du hörde rätt. Bolaget Bure. ...

Oljepriset en chimär

För tio dagar sedan kostade en liter råolja på New York-börsen omräknat till svenska valut 4,60 kronor. I dag kostar den på NY-börsen 4,50 kronor (15 agusti). Nedgången i råolja ur svensk synvinkel är 10 öre på tio dagar. Ett öre per kalenderdag. Sedan tillkommer cirka 8 kronor i oljeskatt per liter för svenska bilister. Räknat på bensinpriset minus skatt och råolje-pris så synes det inte vara speciellt mycket som oljebolag verksamma i Sverige tjänar på förädling, transport och försäljning. ...

Heart of Brands "heta rykten"

Heart of Brands har stigit en hel del på börsen senaste två veckorna, men är fortfarande enligt mig undervärderat. Lite rykten har även nådd mina öron om bolaget. Källan väljer jag att inte avslöja och om det är sanning eller inte får andra avgöra, men själv tror jag på detta. Följande har jag hört: 1. Gul & Blå har sålt sin kollektion till 44 butiker och efter mässan i Köbenhamn kan orders komma från ytterligare ett 30-tal butiker. Till trots för att bolaget själva inte är helt nöjda med kollektionen så verkar intresset stort bland butiker och distrubitörer. ...

Net Entertainment: lägre marginaler

Net Ent tar idag en rejäl del av vinsten från spelen. Deras produkt är inte speciellt unik eller svår att efterlikna vilket kommer leda till ökad konkurrens. Vi har haft några år av hög tillväxt i spelbranschen och Net Ents kunder har haft fullt upp med att få ordning på verksamheten. Nu går vi dock in i en lugnare period och dom börjar titta på besparingar. Flera av deras kunder har resurser att ta fram egna spel för att få behålla pengarna själva. Detta leder till hårdare förhandlingar och minskad marginal för Net Ent. ...

Olja till vilket pris?

För en liten stund sedan körde Redeye en uppmaning på förstasidan att blogga om oljepriset - vart ska det. Jag började tänka … och det skulle jag aldrig gjort, för då hann uppmaningen försvinna. Men nu har jag tänkt klart och räknat klart, och har kommit fram till ett resultat. Min ursprungliga tanke är att oljan ofta diskuteras i väldigt subjektiva termer. Man tar på sig “peak oil”-glasögonen eller “bubbel”-glasögonen och drar sedan svepande slutsatser. ...

Odd Molly vann guldknappen igår!

Igår vann Odd Molly, Damernas världs årliga pris guldknappen. Aktien går upp lite idag. Här följer juryns motivering: ”Årets Guldknappenvinnare är mer än ett klädmärke. Det är ett begrepp, en egen tidlös stil. Ett bevis på att modesagor kan bli sanna. Vinnaren har omvandlat känslan av en lugn, skön söndagsmorgon till succékläder älskade av kvinnor i alla åldrar. Hon har sopat mattan med konkurrenterna både nationellt och internationellt. Vi hyllar Karin Jimfelt-Ghatan för Odd Molly som givit den moderna folkloren ett nytt framgångsrikt ansikte.” ...

Paradox: Bra AoC siffror

1,2 miljoner skeppade spel 800.000 sålda spel 415.000 spelare per 14:e august Det har funnits farhågor om att antalet spelare är runt 200.000, men verkligheten är alltså det dubbla. Spelet lanseras snart i östeuropa och asien, och många gamla spelare kommer tillbaka när spelet har mer innehåll senare i höst. Lägg till xbox versionen så ser det mycket bra ut för Paradox del. Läs gärna min analys om hur många spelare som motiverar en viss värdering. http://www.redeye.se/medlemsanalys/23361 ...