Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Readsoft

En av mina favoritaktier inom IT-branschen sedan IT-haussens glada dagar. Aktien har från och till varit ute ur min portföljen men alltid tagit sig in igen. Idag börjar jag att åter köpa in aktien, ungefär ett år efter den senaste försäljningen. Köpen kommer att ske i etapper. Kurshistorik Kursmässigt så har aktien en historik som liknar en berg o dalbana: ATH runt Q1 2000 på en kurs runt 75 kr, ATL under Q2 2003 runt 3,5 kr. Aktie kurs idag: 11,20 kr. ...

Varför denna skillnad mellan skribenter?

Jag vill inte säga ngt som kan tolkas som att det kommer från fel skribent , vid fel tidpunkt ,angående fel ämne. Men jag noterar distinkta skillnader mellan olika skribenter i hur deras bidrag faller på plats i sitt sammanhang. Jag tänker inte säga mer än att tiden får utvisa i kronologisk ordning huruvida det finns ett A och ett B lag även här. Och då talar jag inte om credits eller ranking. Det finns andra skillnader skribenter emellan och de är tydliga. ...

Favorit i repris - Björn Borg

För snart ett år sedan skrev jag nedanstående blogg om Björn Borgs kalsonger. Undrade lite vad som var så speciellt med dessa? Igår fick vi en del av svaret : kemikaliesammansättning :-) Idag kom också en rapport som det fanns en del glädjeämnen i. Men summa summarum var det ganska dyster läsning. Har de modemedvetna konsumenterna i Norden insett att Coop och Willys säljer samma sak (kanske från samma kinesisk fabrik till och med?) fast mycket billligare? Det gäller i så fall att alla andra (i andra länder alltså) snabbt förstår vad de hittills går miste om om inte vinsterna ska eroderas fort. Borg-ägare får väl hoppas att Coop och Willis inte tar steget in i Holland. ...

2017-05-30 11:36 · nejab

Jakob Wallenberg - goda råd

Det har kommit ut en biografi om Jakob Wallenberg. Författaren Håkan Lindgren beskriver hur Wallenbergssfären växer fram med hjälp av Stockholms Enskilda Bank. Skildringen klargör familj och släktförhållanden, och berättar hur Jakob Wallenbergs karriär stoppades på grund av affärer i Tyskland under andra världskriget. Boschaffären fick även politiska förvecklingar. Efter detta fick han inte mera någon avgörande styrelsemakt, utan ägnade sig åt att utveckla bland annat investmentbolaget Investor. I “Jakob Wallenberg 1892-1980” framkommer några enkla tumregler som Jakob använde. ...

Grattis Redeye till Klas Palin !

Har inte blivit tillfälle, men känns motiverat och passar nu på att gratulera Redeye till Klas P. Tycker Klas hör till de mest respekterade skribenterna i landet inom biotekniksektorn och tillför alltid mkt med sina genomlysande analyser och respektfulla attityd, inte bara på Redeye utan också vid sina sporada påhälsningar vid andra forum. Tycker att Rödögat gjort ett utmärkt val här och ser fram emot kommande analyser, Lycka till ! M v h ...

2017-05-30 11:36 · krax

Ständigt denna olja

Från en del kommentarer förstår jag att allt diskuterandet om olja blivit något tjatigt på sistone. På ett sätt förstår jag frustrationen - utvecklingen av den underliggande verksamheten hos bolagen har kommit i skymundan, och istället rör sig börsen i grupp i takt med oljans skvalpande. Å andra sidan: Utlägg på olja vid dom här prisnivåerna börjar utgöra en rejäl del av BNP. Försäljningen av olja hos OPEC-länderna är större än USAs samlade skatteintäkter. Oljepriset slår direkt mot konsumenters budget för diskretionära utlägg. Oljepriset påverkar kraftigt utflödet av kapital från USA, och därmed hälsan för världens reservvaluta. Oljan påverkar direkt och indirekt en hel del av “non core” inflationen, och i alla fall i Sverige också riksbankens räntesättning. Det går säkert att fylla på med fler punkter. ...

Konstiga siffror

Det bör ju inte ha varit så svårt att se att börsen skulle gå ned under tiden juni 2007 - juni 2008. Men det har blivit svårare, för att inte säga omöjligt, för var dag som gått under juli och augusti 2008 att föutse var börsen har sin gång. Fundamenta-siffrorna är inte självklara och börsen följer dem inte. Kanske beror det på att de är så helt motsägande. Viktiga siffror för fundamental börsanalys: ...

Björn Borg: Miljögifter i kalsonger, kund fick bölder - GP

08:39 (SIX) Skyhöga halter av miljögift. Det blev resultatet när GP Konsument lät analysera Björn Borg-kalsonger. Giftet är förbjudet inom EU, men tillåtet i importerade textilier. Efter duschen satte Tyrone Jansson på sig de nya Björn Borg-kalsongerna. Ett par timmar senare var han på sjukhus, täckt av kliande bölder. Efter flera månader med kortison- och allergitabletter är han till slut symtonfri, skriver Göteborgs-Posten. Mikael Östman, tel 031-350 64 88 Nyhetsbyrån SIX ...

Seger för den nya marknadens minsta prestation

I dagens DI Debatt kom glädjebeskedet. Börsposten försvinner. 1 aktie blir minsta byggsten. Det lovar gott för den som vill öka efter egen förmåga i de bolag som är centrala juveler i marknaden. Skillnaden blir att kunna säkrare fördela kapitalet på en tydligare grupp av aktier med taktiska och tongivande ingredienser i en mer klassisk handelsplattform. Detta har man kunnat göra länge på andra marknader utanför Sverige. Det borde medföra att vissa grupperingar i marknaden vad gäller investmentbolag och mäklare banker får olika grader av positiva konsekvenser. Jag anser att det borde bli fråga om början på en längre utveckling som frigör ett nu allt för tight samlat kapital till att driva en hel konjunktur betydligt längre i tid. ...

Höstnedgången hotar. Motstånd kring 900.

Tänk på att vi är på väg in i den svagaste perioden på hela året! Oktober hör till den statistiskt sett sämsta månaden på börscykeln. Aktiemarknaden har smugit uppåt i några månader nu, och därför är det lätt att slappna av och tänka sig att trenden efter tretton månaders kursnedgång slutligen har vänt. Tekniskt stöter OMXS30 på ett viktigt motståndsområde kring 890-900. Jag känner mig tveksam inför den närmaste månaden, och rekommenderar försiktighet. ...