Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Karo Bio, marknadspotentialen stärks..

Har nu kollat igenom presentationen som kommer göras på en rad internationella konferenser framöver med start i dag i Stockholm, och kan konstatera att det är helt fantastiska resultat som bolaget levererar även i denna studie, Eprotiromes marknadspotential växer nu kraftigt. Jag känner mig nu helt trygg med att ett av de störta samarbetsavtalen i historien inom området kommer tecknas. Marknaden verkar lite vilsen i att tyda resultaten men det kommer.. Vi kunde redan se potentialen till detta när aktien noterades under 5:-, det hela tar helt enkelt tid för marknaden att smälta och förstå. Bolaget har lyckats utveckla en enormt komplicerad substans som kommer kunna konkurrera/samt verka effektivt tillsammans med de mest sålda läkemedlen på värlsmarknaden. En del saker i de specificerande presentationen är värda att speciellt notera.. ...

2017-05-30 11:36 · krax

Plötsligen händer det

Plötsligen händer det. Din kassa går snabbare. Mackan landar med smöret upp. Pendeltåget väntar in dig innan dörrarna stängs. Och jag får rätt i mitt uttalande om oljeprisets uppgång. Sedan jag skrev min mycket primitiva tekniska analys (en diagonal linje) har oljepriset rusat. http://www.redeye.se/aktiebloggen/2780/standigt-denna-olja Men blev jag rikare för det? Näe, jag litade naturligtvis inte på min egen primitiva analys, och lyssnade mer på vade som skrevs om oljestatistiken. Så nu står man här med smör på marken, i den sega kassan, medan pendeltåget går. Men det känns bra ändå :-) ...

Dejlig eller dårlig - säsongsstart

I min serie “Dejlig eller dårlig” som jag skrev mellan april och maj i år gav jag mig ut i nya vatten och hoppade över bron till Danmark, för att leta efter fyndaktier. Läget var väl sällsynt dåligt givet hur likviditeten bland småbolag är, och hur börsen gick i juni, men jag är trots det besviken. I en anda av svensk ordningssamhet, “skicka smöret medsols runt bordet” (någon mer som fått det itutat sig på dagis?), så gick jag i bokstavsordning och började på Firsth North. ...

Räntorna

I dag (21/8 2008) har de långa räntorna gått upp, medan de korta ligger oförändrade. Det var mycket länge sedan jag såg detta. På lång sikt (veckor, månader) är läget det omvända i stort sett. Den amerikanske ekonomen och krönikören Paul Krugman, som skriver i New York Times en gång i veckan, anser att tio-års-räntan är den bästa vägledningen att bedöma hur aktiemarknaden skall gå. Det var han som på tidigt stadium slog larm våren 2007 om en katastrofal nedgång som skulle komma i ekonomin. Som vi vet kom den också i augusti 2007. ...

Vårt tids läge r

Jag vet inte om ni vill förstå eller om nån kan det. Men det handlar inte längre om att vi bör hysa nåt förtroende för somliga institut längre utan bara en fråga om när smäller det i deras egna face! Jag har inga tatueringar. Men jag funderar på att tautera in mina depånummer och sedan skaffa mig ett kinaschack och bära runt halsen! Vad krävs för insats när hela systemet har en cyklicitet som inte står i paritet till straffsatser för grova brott!? ...

Sikta på rikedom

Sikta på rikedom och du får allt annat än rikedom. Det här är ett svar på ett blogginlägg av Cedrik, 20 år, här på Redeye. Han har som mål och affärsplan att vid 25 års ålder ha sparat 500 000 kronor och vid 35 års ålder sparat 2 miljoner kronor. Jag vill citera en av 1900-talets stora managment-skribenter, den engelske professorn C. Northcote Parkinson som levde mellan åren 1929 - 1993. Alla äldre läsare känner till denne på sin tid så uppmärksammade författare. I dag är han väl glömd. ...

Odd Molly på auktionssajten tradera

Ett tämligen enkelt, och objektivt sätt att mäta intresset för Odd Molly kläder är att regelbundet kontrollera aktiviteten på auktionssajten - tradera. http://www.tradera.com/search/result.aspx?search=Odd+Molly&search_category=-1 Just nu ger en sökning på “Odd Molly” drygt 500 träffar. En stor andel av kläderna annonseras som “nya”, eller “aldrig använda”. Eftersom att jag aldrig tidigare mätt kläders popularitet på detta sätt vet jag inte riktigt vad som händer, när intresset avtar. Kommer utbudet av begagnat då att öka? Eller är det tvärtom så att när försäljning i butik går trögare, så kommer butiksägarna i högre grad än tidigare att saluföra kollektionerna via nätet? ...

Affärsplan och mål.

Tänkte göra en liten affärsplan för mitt sparande men ska börja med att sätta upp målet för mitt sparande. Slutgiltliga målet: Kunna leva på direktavkastningen från aktier. Milstolpe 1: Vid 25 års ålder ha ett sparat kapital på 500 000 kr Milstolpe 2: Vid 35 Års ålder ha ett sparat kapital på 2 000 000 kr Hur jag ska nå dit: Läsa minst 2 böcker per termin om Aktier / Ekonomi. Spara så mycket som möjligt utan att känna att jag inte kan leva gott, dock minst 2000kr i månaden. Ha en genomsnittsavkastning på minst 10% per år. Regler: ...

Odd Molly på Spirit Stores!

Var på Väla utanför Helsingborg och gick in på “Spirit Stores” där hängde en del Molly plagg på en ställning så jag kunde inte hålla mig för att fråga hur försäljningen gick. Hon svarade med ett brett leende att “Jo Odd Molly säljer jätte bra” med betoning på jätte. Nu kommer Q2 på fredag och vi får hoppas det blir runt nollan, viktigare är att ordervärdet i början på oktober visar på fortsatt tillväxt, och med tanke på att det tydligen går fortsatt mycket bra för Odd Molly ute i butikerna kan man tänka sig att man även inför vår/sommar kommer att ta in Odd Molly som vanligt eller till och med öka, varför minska på något som tydligen går åt som smör? ...

Odd molly - samma öde som Björn Borg

vill bara visa hur mycket vissa aktier rör sig utan några större nyheter, bara man lyckas träffa de högsta och lägsta punkterna. Triggern kan vara att marknaden inser att den överreagerat. På den här marknaden är det få företag jag vågar ha under rapportdagen. Jag sålde Borg vid 45 och Odd Molly vid 66 kr. Jag var rätt säker på att Borg inte skulle ha någon trigger i rapporten och förväntade mig ett ras. Den höga omsättningen tyder på att fallet kommer fortsätta, vi får se var det stannar upp. Går det ner mot 30 kr, då är det en kraftig överreaktion, då köper jag tillbaka. 37 kronors nivån tror jag inte kommer hålla. ...