Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Redbet starkt kassaflöde

Q2 rapporten kom in i linje med mina förväntningar. Rörelseresultat före godwill var 10892 eller 20,6% i rörelsemarginal. Godwill avskrivningarna var på 1193. (Jag räknar marg. innan godwill då denna inte har med verksamhetens status att göra, godwill=en avdragsrätt som uppstod vid företagsköp) Resultatet hamnade på 7195 tkr, 3,48/aktie eller löpande_x4 på 14 kr. (Här ingår förstås godwill). Den stora nyheten i rapporten var att kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 14 301 tkr. Likvida medel var ca 16milj Q2 mot Q1 3,2milj Q1. ...

Entraction: stabil tillväxt

Entraction har idag presenterat en kanonrapport. Samtliga spel har gått bra, och rensat från säsongseffekter så är det kraftigt upp på alla spel. Pokern har under Q3 fortsatt upp och nästa rapport kommer visa betydligt högre resultat där. Betting är alltid svag under Q2 för Entraction men visar på en rejäl ökning. Under Q3 kommer den bidra ordentligt till resultatet. Bingo lanseras om några veckor och hjälper till att få in nya partners och kunder. Räkna med begränsat spel under Q3 och en viss resultatbidrag under Q4. ...

Följ inte råden okritiskt - Goda råd blir oftast dyra.

Jonas Bernholm beskriver öppenhjärtigt och ingående hur snårig vägen till goda placeringar kan vara. Den som placerar i finansiella instrument kommer att stöta på sådana som gärna vill ha sin del av kakan, utan att ge speciellt mycket tillbaka när det går dåligt. Den placeringsbiografi som Jonas Berholm skildrar, med sitt eget liv som utgångspunkt, är en berättelse om hur lätt det är att hamna i klorna på hjälpsamma som vill mjölka tillgångarna på pengar. Det handlar om “handel i eget lager”. “Personlig rådgiving, med mäklare som kontaktar en ofta. Här skymtar även en attityd om att stabila aktier, skulle vara “mossiga” och “stendöda”. Faller man för detta så töms snabbt depån på värdetillgångar. Berättelsen omfattar tiden 1994 - 2003. ...

Tillbaka till ruta 1?

Igår presenterade Guideline, eller snarare Malå geoscience, sin rapport för Q2 2008. Rapporten tänker jag inte gå in på i denna blogg utan snarare försöka resonera eller snarare spekulera i den övriga informationen som gavs ut i rapporten. Dels kom informationen att inga fältstudier eller intäkter från samarbetet med Tesco har utförts kvartal 2. Detta är 2. kvartalet i följd som inga större framsteg med Tescosamarbetet sker. Enligt rapporten beror detta på omständigheter som ligger utanför Guidelines teknik utan snarare handlar om brist på testplatser och personalförändringar i Tesco. ...

Dejlig eller dårlig episod X - Enalyzer

En gång i tiden började jag min bloggserie “Dejlig eller dårlig” på First North Copenhagen, i bokstavsordning, som jag då liknade vid börslistornas Christiania. Liksom många svenskar gjort genom tiderna i Christiania, körde jag dock fast, tappade motivationen lite, och blev sittandes efter en energisk inledning. Men nu när OS är över, och “danschkjäävlarna” (http://www.youtube.com/watch?v=YlTukY9fV9Y) vunnit medaljligan också, så är det hög tid att fortsätta analyserandet. Och som en klen tröst i jämförelse med flopparna i Peking, ser det ut som jag hittat ytterligare en dansk flopp: enalyzer. ...

Rapportkommentar Borg

Då jag varit på resande fot under en vecka har därför inte haft möjlighet att kommentera Borg’s rapport förrän nu. Det verkar det som om de flesta vänder aktien ryggen, Redeye har sälj rekommendation och även många bloggare som tidigare höjde aktien till skyarna verkar ha gått i idé. Sanningen är oftast inte lika ljus som när “alla” skriker köp och inte lika nattsvart som när alla skriker sälj, sanningen pendlar i en gråskala där emellan, med pilen på den lite mörkgrå nyansen för tillfället. ...

2017-05-30 11:37 · henk

Köpte Nobia

I fredags köpte jag Nobia, kurs 34 kr. Hade innehavet för ett par veckor sedan vid en mindre dipp och fick 10 % på tre dagar. Sedan rapporten för en månad sedan har aktien inte handlats för under 32 kr och som högst ca 37 kr. Aktien var väldigt nedpressad och stod som lägst i 27 kr, sedan kom en relativt positiv rapport och aktien steg direkt till 33 kr. Därför känner jag mig relativt trygg på den här nivån eftersom miljoner aktier har handlats vid den här nivån sedan rapporten. ...

Intervjun med Odd Mollys VD

Intervjun med Odd Mollys VD Christina Tillman i fredas på TV8 Hela intervjun gick i positiv anda, ord som att tillväxten börjar ta fart i södra Europa och att det går bra i USA är ljuv musik för öronen. När det gäller konjunkturen kan dom inte känna av den och allt rullar på enligt planerna. Just nu pågår införsäljningen med den danska supermodellen Helena Christensen som ansiktet utåt och parallellt pågår den globala kampanjen på Internet. Hon fick även frågan om värderingen på aktien, då kunde hon inte hålla sig för skratt och sa att hon inte ville kommentera kursen men sa samtidigt att det kunde vara ett bra ingångsvärde på aktien just nu. ...

En vettig modell att eventuellt praktisera på ditt kylskåp

Blev mkt glad över att läsa DI idag. För där står det en del om hur man kan tänka i helheten och inte i delarna. Jag tror att den som fikar efter makt missar betydelsen vad makten har för innehåll i tusendel jämfört med det som ingen kan klara sig utan. Den som har ett side by side kylskåp kan nu få en uppgift. Gå till din lokala handelsman och studera priset på Ryggbiff , entrecote ,oxfile och gärna skriva in plats och pris och vikt. Om du sedan köper något av dessa varor för förvaring till senare så använder du säkert en frysbox. Eller i dessa tider när vi ställt den gamla skattkistan med sitt frusna kontantinnehåll på höjden och kallar den side by side. ...

Resultatförbättringar i bolagen på grund av att dollarn stärks

En majoritet av storbolagen på Stockholmsbörsen vinner på att den amerikanska valutan stiger i värde mot kronan. Mest vinner pappersmassabolagen Rottneros och Billerud. Rottneros, beräknas, allt annat lika, öka sin vinst med 40 procent för varje 10 procent som dollarn stiger. Bolagets försäljning sker helt i dollar, vilket kan innebära stora valutakursvinster vid omräkningen till kronor. Så mycket påverkas bolagets resultat om dollarn stiger med 10 procent mot kronan, allt annat lika. ...