Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Börs som bara går upp- lita på PPPT

Det har ju länge ryktats om ett PPT - Plunge Protection Team - bestående av regeringsmedlemmar, Federal Reserve-chefer, bankirer och andra samhällets stöttepelare (ironin beror lite på om de faktiskt finns eller inte). Denna mytologiska best skulle då pyssla med att förhindra stora fall på landets börser, genom att t.ex. köpa upp börsen vid perioder av svaghet. Naturligtvis kan det av vissa paragrafryttare ses som lite odemokratiskt. Därför är det ju spännande att se att ett land som Pakistan nu går i bräschen för mer demokratiska lösningar, med ett pakistanskt PPT - det blir väl PPPT. Man har helt enkelt förbjudit nedgångar på börsen fr.o.m. nu. Aktierna får röra sig inom ett spann på 5% men inte under nivån av föregående dags stängning. Praktiskt - en börs som bara kan gå upp! ...

BBB - Börsens Billiga Bolag. En P/e-tals lista.

För den som vill fynda, så ser reahyllan ut så här just nu. Mätt efter pris på aktien i förhållande till prognosvinsten för 2008. Eniro är lägst värderad, P/E 4,4. Orsaken är en oro inför att utdelningen kommer att sjunka, samtidigt som belåningen är hög. Dessutom finns ett stort frågetecken. Kommer Eniro att klara övergången in i den hårt konkurrensutsatta internetvärlden, utan att tappa i vinst? De har inget val, eftersom att papperskatalogens marknad raskt krymper. Men marginalerna kan komma att minska i ett redan ekonomiskt ansträngt bolag. ...

Graham Bornholt och strategin som utklassar index

En australiensk forskare, Graham Bornholt, har funnit en strategi som överträffar index utan att risken ökar. Den går ut på att man skall belåna sina tillgångar om börsen går ned, och lägga sig kontant med 50 procent när det gått upp. Jag ställer mig tveksam, och tror att det är en efterhandsrekonstuktion. Affärsvärlden har i korthet beskrivit metoden: http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article401455.ece Min grundhållinng är att risk och avkastning följer varandra. Däremot kan man se till att få goda odds, om man tar en hög risk. ...

Var sak har sin tid

Martin Guenny har i en blogg frågat sig varför det är så få skribenter på Redeye just i detta nu. Jag och andra håller i kommentarer med Martin Guenny i hans iaktagelser. Det har också framskymtat att det är roligare att skriva i framggångstid än vid stiltje och nedgång. Dessutom kan man i dag tillägga: Vad är att skriva en dag som i dag är. Alla kan se att omsättningen är låg och att aktierna rör sig minimalt. Alla väntar på något. ...

Aktie-berättelser ur verkliga livet

Det är något speciellt med de små personliga skildringar som då och nu dyker upp på aktiechattsidorna. Bland de bästa hör sådana där skribenten kommit till någon dyrköpt insikt. Som här, ett klipp från Aktiespararnas aktieforum. Signaturen “AM” beskiver hur han kom att överlåta sina pengar till någon som han litade på. Han hoppades att denne skulle förränta besparingarna åt honom på ett effektivt sätt. Aktierna som skulle ge framgången var Björn Borg och Odd Molly. ...

Dagens lilla fynd

Som värdeförvaltare med fokus på undervärderade, impopulära och undervärderade aktier så har man goda tider för tillfället. Marknadspsykologin slår tänderna i många aktievärderingar och ger bra köplägen. Idag har jag hittat en liten godbit: EOS Russia. Så här resonerar jag: Ryska krafttillgångar är lågt värderade jämfört med övriga länders. Den pågående reformen i Ryssland kommer med tiden att lyfta fram en högre värdering. På detta kan läggas att EOS Russia handlas med en rabatt på omkring 40%. Har kan man prata om att köpa tillgångar billigt! ...

Börsen har nått botten?

Redbet kom med en bra rapport idag, men kursen rör sig knappt. Flera tidigare aktiva Redeye bloggare och analytiker verkar hålla en låg profil för tillfället. Jag är inte ensam om att sakna dem, Kalles farsa, Sigge, Kim Dahlström, Staffan Kjellin … Det känns som att börsklimatet är väldigt kyligt just nu. Omsättningen på börsen är märkligt låg världen över. För mig, är dessa tydliga indikatorer på att börsen håller på med en bottenformation. Eller är semestperioden inte över än? Är jag en obotlig optimist som hela tiden letar efter ljus i mörkret? ...

NeuroVive - Avvakta

Har läst genom prospektet för NeuroVive och måste tyvärr avråda från teckning i dagens läge. Utan att gå för djupt in i deras produktportfölj, som dock jag tror är intressant då de redan uppmärksammats, har NeuroVive tyvärr valt att sätta introduktionspriset alldeles för högt för rådande marknad. Vid en nuvärdesberäkning har SmallCap som gjort en (beställd??) analys använt sig av värde som inte är förankrade i verkligheten. De har valt att sätta en kalkylränta som jag vet många analytiker knappt sätter på ett väletablerat läkemedelsbolag, dvs 15% och detta på ett företag som inte ens genomfört en Fas I för den framtida ”stora” substansen. ...

Raka finnar

Sitter på Helsingfors flygplats på väg hem ifrån en två dagars tur i den finska huvudstaden. Syftet med min finska tripp har varit att etablera Redeyes koncept Analysgaranti i Finland. Detta tillsammans med vår partner OMX Nasdaq som dörröppnare och snöplog. Det kommer onekligen att bli en intressant utmaning att försöka få till Analysgaranti i Finland. Det finns ju inte många Pekka i de tusen sjöarnas land som känner till Redeye. I Sverige har vi ju haft en fördel att firman känns igen åtminstone i finanskretsar. Mina förhoppningar inför resan var därmed lågt ställda. Alltför lågt visade det sig. Känner mig riktigt upprymd och det av många skäl. För det första: finnar – vilket störtskönt folkslag. Här säger man inte ett ord i onödan. Raka puckar är det som gäller. I ett möte med en svensk VD kan man sitta två timmar i sträck och lyssna på corporate bullshit och utsvävningar hur fantastisk framtid bolaget har. Men inte i Finland. Här låter man fakta tala och säger man nåt så tycks man mena det – på allvar. Ganska kul därmed att de två listade bolagen som jag träffade sade ”Joo, men visst” på klingande finlandssvenska angående intresset för vår Analysgaranti-tjänst. ...

Börsens sämsta bolag - Hebi Health Care?

Det finns företag så är så dåliga, att jag förundras över att någon vill satsa sina besparingar i dem. Nåja, jag inser att om det vänder så är potentialen vanligen hisnande. Problemet som dessa företag ofta har gemensamt är en stark huvudägare, och dåliga finanser. Ibland är det affärsidén som sviktar, andra gånger handlar det om ledningens bristande förmåga att föra företaget till vinst. Hebi Health Care, med legendariske Refaat El-Sayed är ett sådant. Rapporten häromdagen var inget undantag. Ständigt en hårsmån från konkurs, eller nyemission. ...