Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Orkaners sjuka påverkan på oljeaktier

Jo, jag vet. Jag skulle inte blogga om oljan eller spekulationen runt oljan. Men ibland går det inte att låta bli. Under gårdagens handel, när det står klart att orkanen Gustav inte blir lika kraftig som befarat, så påverkar detta ett stort oljebolag som Statoil så till den milda grad att aktien sjunker med över 4%! Detta är helt sjukt och ännu ett bevis på att allt för mycket kortsiktigt kapital är inne och spekulerar om priset på olja. ...

Har det blåst färdigt nu?

Är det fler än jag som kommer ihåg “den nya superkonjunkturen” det skrevs mycket och ofta om i början av förra sommaren? Vi hade magiskt nog lyckats trolla bort konjunkturcykeln och det var bara rekordartad tillväxt i sikte så långt alla experter kunde se. Jag har sen dess slutat läsa DI, och den globala ekonomin har minst sagt fått en ihärdigt dunkande migrän. Vad många, såväl härdade portföljförvaltare som pålästa privatinvesterare, nu hävdar är vi står inför den motsatta situationen. Som “alla” vet så är börsen snabb på att diskontera (prisa in) händelser åtminstone ett halvår fram i tiden, och efter att vi sett ett kraftigt prisras kanske det är dags att börja ackumulera aktier nu, fastän vi kommer se fortsatt svaghet i ekonomin. ...

Omvärdering av Heart of Brands!

Först att man väljer att skjuta upp Q2 rapporten med motiveringen att man vill se tendensen på ordervärdet, varför inte slänga ut rapporten den 15e och sen komma med ett exakt ordervärde i början av oktober, så tycker jag ett seriöst företag går till väga. Vidare har vi inte fått veta hur Mac Scott ska finansieras. Det krävs en mycket tydligare redogörelse om hur dom tänker lösa finansiering och lyfta fram tydliga synergier. Det finns bara 3 milj kvar i likvida medel så vi står helt säkert inför minst en NE framöver innan det blir lönsamhet i detta. ...

Portföljtävlingens vara eller icke vara.

Vill först passa på att gratulera vinnaren till vinsten i portföljtävlingen. GRATTIS Harre34. Vill även passa på att gratulera mig själv med 7. platsen vilken jag finner högst representabel i sammanhanget. Sedan vill jag nu efter tävlingens slut passa på att framföra mina synpunkter på tävlingen då flera under resans gång har framfört viss kritik mot tävlingen och dess kortsiktighet. Självklart beror största delen av tävlingen en stor portion tur och mindre skicklighet och för egen del så beror detta främst på Epicept’s uppgång. Samtidigt så handlar det även om ett risktagande och en timing i att träffa rätt aktie vid rätt tidpunkt. Så det handlar inte enbart om tur, för alla som handlar med aktier kortsiktigt med lyckad resultat kan säkerligen berätta mer om detta. ...

Betta på Bettingbolagen

Idag får 5 svenska bettingbolag en köprekomendation i tidningen börsveckan (Betsson, Net Entertainm., Unibet, Entraction och Redbet). Jag gillar bettingbolagen starkt. Låg värdering god tillväxt goda marginaler och i många fall starka finanser konjunkturokänsliga Vid ett bättre börsklimat bör bettingbolagen värderas upp en bra bit. http://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?n=1042285&source=Direkt

Håll i hatten

Mycket har hänt sen jag sist knåpade ihop några dystra inlägg här på bloggen i slutet av April, och när jag nu tänker återuppta skrivandet så ser det tyvärr inte mycket bättre ut. Mitt första inlägg blir en liten tillbakablick på vad som skett under sommaren och senare inlägg kommer innehålla mer detaljerade analyser och observationer. *OMX30 orkade nästan hela vägen upp till 1040 i Maj innan det började gå brant nedför. Efter att ha varit ner under 800 en solig sommardag så har vi de senaste månaderna skvalpat mellan 830-900. ...

Kinnevik

Ny här så passar på att säga hej till er alla ! Kinnevik tycker jag är intressant på dessa nivåer och flera banker mfl tycker ju även de att det är för stor rabatt i Kinnevik. Orsaken till att jag håller med är bl.a att deras innehav som tex Millicom, drogs ner ordentligt vid rapporten, kanske lite väl mycket, och är ju ett företag som växer mycket, dock på lite osäkra länder förstås. ...

2017-05-30 11:37 · robot

Min syn av Heart of brands

Rapporten kanske inte var den bästa siffror som ute blev t.ex. mer utförligt hur det gick på mässan. Men känner ändå att framtiden är väldigt ljus dom håller på å bygger upp grunden nu för att kunna ta upp kampen mot andra bolag nu har dom tre olika marknader jeans,mode och äldre kvinnor. Nu skulle jag villja se att dom började satsa mer på att marknadsföra sina märken och få in kollektionerna på bra affärer eller skapa en bra affär med bra personal och läge. ...

Portföljtävlingen, snart över..

Har varit mkt trevligt inslag tycker jag och hoppas på liknande inslag fortsättningsvis. Även om det till viss del alltid är en form av lotteri med de kraftigaste uppgångarna, speciellt eftersom tävlingen också haft en snäv tidsbegränsning i investerarsammanhang, så blir man ju ändå lite stolt att ha två st portföljer inom familjen på topp 10. Min fru har sneglat på mina investeringsval men tagit det coolare, vilket har givit henne ett bättre resultat. En bra erfarenhet för mig; lite mer kvinnlig eftertänksamhet i sina placeringsbeslut är kanske inte helt fel… ...

2017-05-30 11:37 · krax

Jag beger mig till Volvofabriken i Skövde 1 september för att bilda mig en egen uppfattning om läget!

Aktiespararna rekomenderade köp för Volvo Aktien, kursen stod då i 77 kr ungefär. Idag är den nere och nosar på 70 strecket. Hur kan den lille mannen som i detta fall är jag själv göra en bedömning av läget? Är aktien köpvärd? Aktiespararna här i Skövde anordnar ett företagsbesök 1 september på Volvofabriken där man på plats kan bedöma läget. Som gammal byggnadsarbetare är man van att arbeta i produktionen jag tror jag lägger märke till saker som vår analytikerkår inte tänker på. Hur ser det ut för “gubbarna” på golvet? Jag kan åtminstone se om personalen andas optimism eller pessimism. Man kan fråga hur läget är mellan dem och ledningen, hur fungerar kommunikationen? Hur ser maskinparken ut, verkar det vara ordning och reda o s v. Jag har lärt mig genom att läsa olika aktierelateradesidor även denna att dessa ofta går ut på att personer som tror sig vara experet gör analyser av börsföretag och det går ofta ut på att få med sig en svans av okunniga naiva männskor som springer åt samma håll så fort någon verkar ge intrycket av att vara insatt i en Aktie och därmed ett företag som består av personer av kött och blod. Att det är lätt att hoppa på tåget genom att läsa om en aktie har även jag gjort. Hur svårt det är börjar jag naturligtvis mer och mer att förstå. Därför måste jag lära mig göra egna analyser och bedömningar då kan jag lättare ta en “smäll” då har jag åtminstone försökt sätta mig in i bolaget och det tycker jag är klart intressantare än att som ett gäng följa Jonnare skälla på “häckhopparen” som man trodde visste allt om de bolag som han rekomenderade och som nu visat sig vara felsatsningar. ...