Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

SSAB och stålsektorn

SSAB A 143,25 kr SSAB A har sjunkit kraftigt de senaste dagarna. Ett skäl som anges i tidningarna är att Arcelor Mittal meddelat att bolaget skall sänka priset på stål i Sydafrika från och med nästa månad, Oktober. Det var första gången som Arcelor sänkte priserna denna stålcykel och en oro finns nu för att stålpriserna börjar falla globalt. Luxemburgbaserade Arcelor är efter sammanslagningen med ryska Severstal och störst i världen på stål. ...

Stärkt dollar - styrkta företag

Dollarn stärks inför presidentvalet. Bland de bolag som vinner på en starkare dollar märks bolag med stor export till USA. Läkemedelsjätten AstraZeneca och Electa tillhör dem som får mer betalt för sina produkter om dollarkuren är hög. Ericsson är ett annat förtag som påverkas kraftigt. Om dollarn stiger med tio procent så ökar vinsten med 7 procent. SKF, Volvo och och verkstadsföretaget Haldex ökar vinsten med 5-6 procent under samma förutsättningar. ...

Konjunkturnedgångens påverkan på börsen

Bearish som jag är får jag ibland mardrömmar om att Martin Feldstein från national bureau of economic research står med partyhatten på i direktsändning på CNBC och skriker ut att vi är inne i en recession, att botten är nådd och att det är fritt fram att handla nu. I min dröm korkar han sen upp champagnen tillsammans med en drös fondförvaltare. För de som varit med ett tag så låter det antagligen självklart att “nere på botten, här är det toppen” för det innebär att det bara finns en väg att gå. Uppåt. För oss andra som antingen inte varit med så länge, eller helt enkelt inte funderat så mycket över konjunkturcykeln och dess effekt på börsen tror jag att det kan passa bra med en snabbgenomgång. ...

AlfaLaval - ett miljö- och energialternativ

AlfaLaval 87,50 kr Tillverkar värmeväxlare, separatorer samt ventiler och pumpar inom flödeshantering. Målet för rörelsemarginalen före avskrivningar är 15 procent över en konjunkturcykel. Den senaste rapporten var marginalen 23 procent. Omsättningen växte med 20 procent och vinsten ökade hela 60 procent. Trots detta så har inte aktien handlats upp nämnvärt. Bolagets egen prognos, är fortsatt hög efterfrågan. AlfaLaval betecknas av analytiker som ett tillväxtbolag i en framtidsbranch. Bolaget verkar inom sektorerna miljö och energi. Företaget gynnas särskilt av olika strukturella förändringar i världsekonomin. Det innebär att bolaget har möjlighet att växa betydligt snabbare än ekonomin i stort. ...

Bolag som gynnas av ett lägre oljepris

Flera av de bolag som gynnas av ett lägre oljepris utvecklades väl. Electrolux B steg 2,9 procent till 88,50 kronor och Trelleborg B var upp 1,3 procent till 114,50 kronor. (Stockpicker Market Update) Jag är inte helt på det klara hur oljepriset kan ha en sådan inverkan på aktiekursen, men det kanske finns någon på forumet som kan förklara. Måhända finns det andra aktier som gynnas av ett lägre oljepris? ...

Förväntade fallande kurser under onsdagen

Spännande och fina trades med denna volatila marknad. Idag upp rejält och imorgon kommer vi säkert att få en fin nedgång. Det fallande oljepriset på grund av att Gustav valde en annan väg ledde till stigande börser världen över. USA har under tisdagskvällen fallit tillbaks rejält och vi kan behöva tighta till våra stop loss, mycket talar för att vi får se fallande kurser under onsdagen.

SEB, Swedbank och Baltikum

Världens banksystem håller på att krascha. I fredags (29/8 2008) sa britiske finansministern Allstair Darling att krisen blir den värsta på 60 år. I USA är det flera amerikanska ekonimi-professorer som anser att krisen är den värsta på 100 år. Hade amerikanska centralbanken inte räddat Bear Stearn hade hela världens banksystem råkat i gungning redan för några månader sedan. I Sverige vet vi att SEB och Swedbank har väldigt hög svansföring. ...

Towork Sverige

Har fått upp ögonen för ett bolag ett ganska nytt bolag på börsen det introducerades 2007 på aktietorget. Det är väldigt låg handel på denna aktie tyvärr. Towork Sverige är ett bolag som håller på med rekryteringstjänster på internet genom sin egenutvecklad teknisk plattform . Senaste rapporten redovisades en väldigt liten dipp i omsättning men ändå en bra rapport då ledningen aktivt arbetat ner kostnaderna och bättrat på vinsten från föregående rapporten ...

NeuroVive - Teckna

Vid en första anblick på NeuroVive ansåg jag att emissionskursen var för högt satt med tanke på rådande bioteknikmarknad. Det jag gjorde var att jag enbart tittade på deras NeuroSTAT för traumatisk hjärnskada, som är på väg in i en Fas I och som jag beräknar kan vara på marknaden tidigast 2012. Det jag då inte fick klart för mig är att NeuroSTAT, efter genomförd Fas I, kan börja säljas omgående mot samma område som läkemedlet Sandimmun. Detta är möjligt eftersom Sandimmun har samma grundsubstans, cyklosporin, fast med en annan bärare (lipidemulsion) ...

Jordens mysterium

Vi hör om brist på olja nästan dagligen och visst kommer det bli brist på olja, frågan är bara när. oljan växer ju inte i träd och inte i jord. det tar lång tid för naturen att “tillverka” olja. det här är logiskt enligt mig. det är klart att prisuppgången på olja under senare åren har drivit inflationen till viss del. Nu till något som jag tycker är mycket mycket märkligare. ...