Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Odd Molly

Odd Molly marknadsför sig för första gången! Det svenska modeföretaget Odd Molly gör sin första kampanj någonsin och plåtar den danska modellen Helena Christensen. - “Det var vår drömtjej. Hon stod högst upp på önskelistan”, säger Per Holknekt, kreativ chef på Odd Molly. I höst satsar Odd Molly mer på införsäljning av kollektionen jämfört med tidigare år. När vi startade var vi en t-shirt leverantör som hade en och annan klänning. I dag ser det helt annorlunda ut, andra förutsättningar och andra konkurrenter. Per Holknekt vill inte ge för många detaljer om reklamidén men avslöjar att kampanjen ska bestå av fyra ansikten där Helena Christensen är ett. Åldern på modellerna är 16, 26, 40 och 60 år. Annonserna med Helena Christensen kommer att publiceras i ledande modemagasin i länder som USA, England, Italien, Sverige och Danmark. För att få pengarna att räcka lite längre har Odd Molly tänkt till kring medievalet. Vi ska gå i modemagasin som har täckning också utanför sina utgivningsländer. Amerikanska Vouge läses också i Kanada precis som den italienska upplagan läses i Spanien. ...

Är det sista urblåsningen vi ser nu?

Som väntat höjde Riksbanken räntan idag och med det accelerade även fram lågkonjukturen. Om konsumtionen har sjunket innan kommer inte detta bättra på situationen direkt heller. Bostadsmarknaden som sedan tidigare har arbetat i motvind får med dagens besked en orkan i ansiktet och försäljning och byggande av nya bostäder kommer säkerligen sjunka ytterligare. Även börsen fick sig en rejäl törn idag, inte enbart beroende av räntehöjningen, men en del av förklaringen. Frågan är om dagens nedgång är början på den sista rejäla urblåsningen nedåt för den här gången eller om vi måstevänta ytterligare ett halvår innan uppgången sker. Då både september och oktober historiskt sätt är svaga börsmånader både tror och hoppas jag att sista fasen i nedgångsperioden som nu har pågått i över ett år nu är här. Jag tror att en nedgång med 5-8% under denna tiden är realistisk för sedan en jämnare och mer sidledes börs tar vid innan uppgången startar efter årsskiftet. ...

Startskott för vinstvarningar ?

Idag vinstvarnade industrikoncernen SAAB. Marknadens reaktion var hård och hänsynslös: kursen föll med 20%. SAAB anses annars som en lågvärderad aktie, en trygg hamn i oroliga tider osv. Lite irroniskt att just SAAB var först ut på planen av de svenska storföretagen med en vinstvarning. För jag misstänker att, 13 månader efter att börsen började sin långa negativa trend, att vi kommer att få se fler vinstvarningar framöver. Först nu börjar kreditkriser, höga råvarupriser, hög inflation att märkas så smått i företagens orderingång. ...

Mitt Bullcase

Det är dagar som den här, när solen skiner och börsen rasar, det är viktigt att tänka till lite och se nyktert på situationen istället för att shoppa upp ena halvan av vinsten och öka exponeringen med den andra. När börsen dessutom faller så hårt, i min mening, på grund av rädsla för kraftigt ökad arbetslöshet, som vi lärde oss i förrgår är en laggande indikator, kan det vara värt att ta sig en titt på vad som talar emot min negativa inställning. Det här gäller förvisso den amerikanska marknaden, men de gånger vi inte gått i samma riktning på senaste tiden går att räkna på ena handens fingrar. ...

Ränta för jätte-krasch!

Affärsvärlden citerar och hänvisar i dag (4/9 2008) till en blogg som heter “Samuelsson”. Där diskuteras något som heter yield-kurvan. Den kan ritas upp på grundval av lång-ränta och kortränta. Bloggskribenten “Samuelsson” talar om att under tiden november 2006 - januari 2007 hade USA en omvänd yield-kurva. Riktig “ränte-kurva” skall ha långräntan över och korträntan under. Det är en positiv räntekurva. Är korträntan högre än långräntan är ett land inne i en mycket svår situation och det kan bara sluta med en ordentlig nedgång, skriver Samuelsson. Det är detta som sker i USA i dag. ...

Millicom int.

Ett översålt bolag ! Millicom har tappat trettio procent sedan i mitten av juni, men har nu efter en tydligare vägledning i och med att det installerats nya 3g-tjänster i Guatemala och Bolivia bl a. Ett incitament för företagets utveckling. Sydamerika stabiliseras. Enligt min mening kommer Millicom fortsätta att utvecklas i en bra takt framöver samt att vi kan se en rejäl uppjustering utav aktiekursen. Mitt kursmål, 580 kr på kort/medelsikt. ...

Därför döms Avanza av diciplinnämnden

_Här är fullständig information om varför Avanza blev tvugna att betala 100.000 kr till börsens diciplinnämnd. Jag klistrar in det eftersom att jag hade svårt att förstå, och kanske inte ännu riktigt fattar…_ -— Disciplinnämnden vid OMX Nordiska Börs Stockholm utdömer vite för Avanza Bankaktiebolaget Avanza har brutit mot reglerna vid OMX Nordiska Börs genom att inte ha följt reglerna om orderläggning på rätt sätt. Börsens disciplinnämnd har beslutat att bolaget ska betala ett vite och mäklaren tilldelas en varning. ...

Aktiecykelns fyra faser - en skiss

Aktiecykelns fyra faser. Lappen fanns inscannad på “Aktieguiden”. Någon har bemödat sig att i en handskriven penn-skiss markera hur ekonomin, aktier, råvaror och räntor förhåller sig till varandra. På skissens x-axel kan man utläsa vad som är mest lönsamt att investera i. Ibland är det obligationer som gäller, andra gånger är aktier det självklara valet. Men det finns även en tid när kontanter i en kassa, är att föredra. Länk som leder till bilden: ...

Talar du till dina aktier?

Jag hörde en amerikansk aktieentusiast berätta hur han talade till aktiestaplarna, medan han förljde kursutvecklingen. Han sa åt dem att göra det eller det. Befallde dem att gå upp eller att vika ned. Uttryckte sin besvikelse när de inte rörde sig som han ville. Hans fru undrade vad han gjorde. Jag talar till mina kursstaplar var svaret. Måhända finns det fler som gör likadant? Själv sitter jag under tystnad, men det kann bero på att min placeringshorisont är tämligen långsiktig. Skulle jag korttidshandla och bara hålla aktien några minuter eller timmar så kanske också jag skulle börja säga åt kursen att bete sig som jag önskar, eller uttrycka min frustration när det inte blir som jag vill… ...

Trendbrottet som oljenissarna inte vill tala om

Det som är mest värt att notera den senaste tiden är trendbrottet för dollarn. Hur längre uppgången håller i sig ju mer troligt är det att vi inte bara ser en upprekyl i en lång nedåtgående trend. Den allt starkare dollarn har verkligen skjutit oljepriset i sank med dunder och brak! Detta är beviset på det som jag sa redan under oljehaussen i sommar: uppgången var inte fundamentalt baserad på en ökad efterfrågan/mindre tillgång utan bara ren spekulation. ...