Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Tandlossning för Biolin

Biolin fröar av sig ännu ett bolag. Denna gång gäller det dentalimplantatföretaget Ospol som planteras i Stockholmsbörsens trädgårdsland, First North. Fröet Ospol skall även bevattnas med 10-30 miljoner droppar dyrt vatten delvis från befintliga aktieägares plånböcker. Beskedet kom inte oväntat. Eftersom Biolin tidigare konsoliderat Q-Sense, KSV, NIMA och Osstell till ett gemensamt affärsområde, analysinstrument, har det givetvis funnits misstankar om en kommande avknoppning av Ospol. Som resultat på beskedet dök dock kursen med över 8 procent under gårdagen, sannolikt mycket beroende på att aviserade nyemissioner i förhoppningsbolag inte direkt orsakar någon glädjeyra i dagens bistra börsklimat. För Biolins del så förbättras och stabiliseras läget rejält, åtminstone ur en resultat- och kassaflödesmässig synvinkel, framförallt då satsningen på Ospol dränerat kassan rejält de senaste åren. Dock så försvinner en mycket lovande “option” i och med avknoppningen men skilsmässan från detta snabbväxande bolag är dock nödvändig, särskilt vid nuvarande kursnivå. ...

Det kortsiktiga lånade kapitalet

Äntligen! Länge nog har vi haft för mycket upplånat, kortsiktigt kapital som med vindens hastighet har rusat runt på de finansiella marknaderna och med ett Följa-John perspektiv framför ögonen! Nu flyr detta kapitalet bort från i första hand marknader med exponering mot råvaror. Ryssland i första hand. Men kapitalet flyr också från “hög-risk-marknader”. Som långsiktigt värdeinvesterare med eget (begränsat) kapital så tycker jag att det är en av fördelarna med dagens marknadsturbulens. Ju djupare krisen blir ju längre dröjer det innan vi ser det kortsiktiga lånade kapitalet tillbaka på marknaden igen. Bra så. ...

SEB anställde åklagaren

SEB och FI 2008-01-15 För några månader sedan var han vice generaldirektör och chefsjurist på Finansinspektionen. Sedan årsskiftet är han bankdirektor på SEB. Jag talar om Gent Jansson. Det var han som under förra årets ansvarade för utredningar mot bland annat Carnegie och SEB för regelvidrig aktiehandel. De misstänktes på goda grunder för att ej hållit Finansinspektions regler för aktiehandel. Sällan har väl Sveriges små och stora aktie-ägare tjänat så mycket på att denna utredning gjordes. Inte bara berörda banker har ändrat sig totalt. Även HQ Bank som ej var anklagad har infört nya regler. Den utskällning Carnegie fick av FI är ju en av de kraftigastet som svensk myndighet någonsin gjort mot privata svenska foretag. Carnegie blev tvingade att avskeda sin verkställande direktör och förnya sina rutinerna. ...

Pricers framtid?

Hej! Jag har nu i cirka 1 år följt pricer och har således sett både köp och sälj-rekommendationer. Jag har dock mest sett köp rekommendationer och det har alltid sagts att bolaget är på väg uppåt och att man är marknadsledande. Kurvan har enbart varit nedåt vilket denna period med stor sannolikhet beror på börsens nedgång i övrigt. Jag gick själv in i pricer förra veckan (0,56) och hoppas och tror på detta företag. Har dock redan börjat tvivlat då jag förlorat ca 10 000 bara på 4 dagar. Men jag kommer ligga kvar i alla fall. Kan så här i efterhand kännas lite dumt att ha satsat en så relativt stor summa i ett sådant här bolag men det har på sitonde enbart skrivits om detta bolags utvecklingspotential. Anledningen till varför jag egentligen köpte var att jag ville ha ett bolag med lite högre risk som aktiekursen kan skjuta iväg på, en ivägskjut som jag än så länge inte sett till. Får helt enkelt hoppas det kommer snart! ...

Min lilla lyckoamulett

Efter att ha avverkat en månads långt arbetspass är jag nu åter igen hemma på landbacken. Det senaste arbetspasset har jag även haft mycket begränsad möjlighet till Internet vilket givetvis oroat då börsen ständigt råkar bli extra turbulent under mina arbetsperioder. Innan arbetspasset fyndade jag dock lite “billiga” aktier i Lundin Mining. Den som följt mina tidigare inlägg vet dock att Large Cap för mig är som en regnvåt formel 1-bana och Lundin Mining har ju efter mitt köp blivit “billigare” och när nu den kongolesiska staten vill knyta åt sig en större del av fyndigheten Tenke så har aktien idag sjunkit ytterligare ett par procent, suck. ...

Countermine - Småspararuppror

Vi är många aktieägare i Countermine som är grymt besvikna på den senaste tidens utveckling. Vi är många som anser att den största skulden till detta har VD Christer Bergquist. Vi är många som vill ha bort honom. Jag kan nu också avslöja att det kommit till min kännedom vilken som är den huvudsakliga anledningen till att det gått trögt att få till ett avtal i Libyen. I maj i år gick VD ut i en märklig Direkt-intervju. Han talade bland annat om Libyen som korrupt diktatur. Han talade om att Ghadaffi Foundation skulle “hjälpa dem”. Libyerna, som har koll på det mesta med sin säkerhetstjänst, fick artikeln översatt till arabiska och tog mycket illa vid sig. De slutade tvärt att gå på alla möten. Flera månader senare har det nu blåst över tillräckligt mycket för att man skulle kunna få till det statliga avtal som troligen var tänkt att undertecknas redan i maj/juni. ...

Manpowers arbetsmarknadsbarometer

Manpower kom idag med sin arbetsmarknadsbarometer för det fjärde kvartalet. Arbetsmarknaden är fortfarande stark trots räntehöjningar och begynnande lågkonjunktur. Undersökningen går till som så att Manpower har frågat en mängd företag (751 st.) frågan: “Hur tror du att sysselsättningen totalt sett kommer att förändras i ditt företag under de tre kommande månaderna fram till slutet av december 2008 jämfört med innevarande kvartal?”. Företagens svar borde korrelera med orderingången och ge en hint om vinsterna under de närmaste kvartalen. ...

2017-05-30 11:38 · henk

Master del 1

Jag har nu inlett mina studier på masterprogrammet med inriktning mot redovisning och finansiering och skall här via bloggen försöka skapa en serie inlägg om sådant vi går igenom, som jag tror på något sätt kan vara av intresse för er att läsa. Om inte för annat så, för att ge er en inblick i vad som behandlas i den akademiska världen på de områden som är intressanta för oss som är aktiva här på Redeye. Jag hoppas på att ni kommer med egna synpunkter på det jag skriver. Positiva, negativa samt utvecklingar av resonemang. Vid frågor skall jag efter bästa förmåga svara och förklara. ...

2017-05-30 11:38 · siken

Countermine - Äntligen!

Vi som är aktieägare i Countermine har prövats hårt det sista året. Kursen har sjunkit stadigt, dag för dag, tick tack, pålitligt som en klocka. Bolaget skickade ner sina två Oracle II-maskiner till Libyen redan i maj och sedan början av juni har de varit på plats. Trots det har de inte kommit igång att arbeta. Lite mindre ordrar på ammunitionsröjning har infunnit sig men inte någon order på maskinell minröjning. Den order som VD Christer Bergquist glatt gick ut i pressen och svamlade om skulle vara värd uppemot 300 miljoner kronor visade sig bli betydligt mindre efter att surveyn var klar. ...

Sentiment och konjunktur

Jag har i några kommentarer till andras inlägg haft en del synpunkter på konjunktur och marknadssentiment så kanske ska jag våga mig på ett eget inlägg om detta. Jag tvekar lite eftersom det egentligen aldrig varit avgörande för min framgång som investerare att hitta marknadens bottnar eller toppar och eftersom jag knappast är särskilt duktig på det. Nåväl, först några utgångspunkter. För att det överhuvudtaget ska vara lönt att hålla på med privat aktieanalys måste man acceptera några grundförutsättningar: ...