Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Söndagsberöm

Den mycket omtyckte och kompetenta bloggaren Staffan Kjellin skriver i senaste blogg om den stora osäkerheten på börsen och om svenskarnas stora ok, optimismen. Vi småsparare blir ju trots rejäl börsturbulens ständigt utsatta för medias och analyshusens köprekommendationer och sloganen att börsen nu kanske nått botten återkommer allt som oftast. Av årets alla köprekommendationer från analyshus och affärstidningen så är det rätt få som hittills träffat rätt. Jag har under helgen lite kikat på detta och bl.a. studerat utvecklingen för Affärsvärldens årsportföljer som presenterades i slutet av fjolåret. Utfallet hittill från femton köprekommendationer är att femton backat på börsen. De flesta har även backat rejält: ...

Stor osäkerhet

Det är få som vill skriva på Redeye i dagarna. Det är omöjligt att veta vart vi är på väg. Det är lättare för dem som läser utländska tidningar där finns inte den optimistiska ton som under ett år varit Sveriges i media och hos bloggarna. Svenskarna måste vara världens mest optimistiska folk. Jag var utomlands hela förra vintern och såg kontrasten mellan pessimismen i utlandet och optimismen i Sverige. ...

Storbråk om Thomas Nicolin. Blev avskedad!

Klipp ur svensk tidning. Kan vara e24 eller DI: Så sent som i maj i år orsakade Alecta, med vd Tomas Nicolin i spetsen, rubriker i samband med tjänstepensionsföretagets kamp för likabehandling av A- och B-aktieägare vid uppköp. Alectas budskap är att det vid offentliga uppköpserbjudanden inte ska vara någon prisskillnad mellan A -och B-aktier, att det hör till god sed på aktiemarknaden. det vid offentliga uppköpserbjudanden inte ska vara någon prisskillnad mellan A -och B-aktier, att det hör till god sed på aktiemarknaden. ...

Antal avslut

Jag är på jakt efter en internetsida där det står inte bara omsättningen på en aktie eller option utan också antal avslut i instrumentet. Som bekant är det ju en bra katalysator för att se trenden i handeln i en aktie eller option. Omsättningen i förhållande till avslut avslöjar mycket. Blir omsättningen/avslut låg i kronor räknat så är det små aktieägare som är inne i aktien. Det är inte så bra. ...

Ni kan tjäna 10 Mkr netto. På 10 år. Från scratch. Enl svenska forskare**.

Ni kan tjäna 10 Mkr netto. På 10 år. Från scratch. Enl svenska forskare**.. Märklig rubriksättning från mig kan tyckas, då mina tidigare bloggar vart av problematiserande natur. Vad gäller västerländsk (och andra) kultur. Möjligheten att “lyckas” (den Amerikanska drömmen), samt småspararens möjligheter på den moderna börsen… Dock anser jag att de numera nästan dagliga vittnesmålen på olika aktiechattar, om människor som förlorat allt (och ibland mera därtill), på börsen, visar behovet av att inte marknadsföra ett HALLELULJA-kit till den lilla börsplaceraren. ...

2017-05-30 11:39 · gap2

Med anledning av Ola Roléns utalande ang RECESSIONSSCENARIO

Hexagon föll på eftermiddagen som en gråsten (-16.17%) efter att VD Ola Rolén gått ut och sagt ‘‘Vi gjorde ju ett recessionsscenario vid vår kapitalmarknadsdag i fjol, och nu tyvärr så ser det väl ut som om vi är på väg mot det’’ Anledningen till att han gått ut med detta är att Hexagon noterat att marknaderna i Västeuropa har försvagats rejält efter sommaren, framför allt byggsektorn. Märkligt nog släptes det att Ola Rolén köpt 10 000 aktier bara 1 timme tidigare, detta låter helt sjukt enligt mig, kan någon förklara? ...

Med sorg i hjärtat säljer jag mina BB aktier

Det är med stor sorg, men samtidigt glädje jag idag har sålt av mina sista Björn Borg aktier. Det är dags att inse att det förmodligen kommer dröja några kvartal tills bolaget åter igen är på tillväxtspåret och därför väljer jag att ta hem resterande vinst idag för att försöka hitta bättre placeringsalternativ den närmaste tiden. Framförallt har skogsbolagen verkligen börjat röra på sig i nordlig rikting senste tiden, med “krisbolaget” Rottneros i spetsen. Men även SCA, Holmen och Stora Enso börjar visa muskler. Ett skogsbolag som jag verkligen tror är i startgroparna för en större uppgång är Norske Skogsindustrier som är världens största tillverkare av tryckpapper. Mycket av skogsbolagens uppgång kan förklaras av den stärkta dollarn samt lägre oljepriser, men även det faktum att dom har varit rejält nedtryckta under en längre tid, men det verkar som massapriset nu äntligen är på väg uppåt. ...

Så finner du insideraffärerna

Insideraffärer kan vara lönande att känna till. På finansinspektionens hemsida www.fi.se finner man dem. Klicka på “marknadsinformation” därefter “insynsregistret”. Därefter kan du välja “registrerad insynshandel under senaste månaden”. Då får du per datum reda på vilka insiderköp som gjorts. Uppdateras ca kl 15 varje dag. Du kan också välja företag och får då upp vilka som är insiderregistrerade och deras köp/sälj. Givetvis bör insideraffärerna kompletteras med fundamental analys och teknisk information om bolaget. ...

Orexo, attraktiva nivåer nu..

Kursnivåerna befinner sig nu återigen nära de nivåer som var innan bolaget fick godkänt av EMEA för Rapinyl. Efter godkännandet har positiva nyheter kring bolagets projekt nu igen börjat flöda och jag ser som troligt att vi nu befinner oss på lägsta nivåer med mkt stor uppsida framöver. Marknaden har trots de mycket positiva nyheterna den sista tiden varit extremt ovillig till att värdera upp aktien efter dessa, och det verkar som andra även påpekat att det enda som kan få marknaden att öppna ögonen skulle vara ett större avtal. ...

2017-05-30 11:38 · krax

Redbet över förväntan

Än en gång överträffar Redbet förväntningarna. Omsättningen för augusti uppgick till 17 593 tkr, motsvarande en tillväxt på 2,7 % jämfört med föregående månad. Kursen har tryckts ned inför augusti rapporten. Med all sannolikhet beror detta på att besöks statistiken på Redbets siter har gått ned markant under augusti jämfört med juli. En faktor som många kanske missat är att det generellt är ett fåtal spelare som står för majoriteten av omsättningen. Det som ofta benämns 80/20 regeln och som antagligen borde heta 90/10 regeln kan kvalitativt visas med den centrala gränsvärdes satsen inom statistiken. ...