Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Personlighet/

Personlighet/“Mod”/“Rädsla”. Skillnaden mellan teoretiska /praktiska affärer. Inom aktiehandel talas det skämtsamt om tex “perrongsittare”, eller “politiker” mfl nidbegrepp, på aktiehandlare, som aldrig kommer IN i marknaden (dvs aldrig trycker på köp-knappen). Aktiehandeln blir en akademisk övning. Paralleller finns inom flera fält. Inom tex den akademiska världen talas om den akademiska saxen. Att fastna i denna innebär, att man sas aldrig kommer ut i verkligheten/ på arbetsmarknaden. Ja ni hajar.. Den framlidne grekiska Redarkungen/affärsgeniet Onassis, var känd för att påminna omgivningen på sitt något grova vis, om att “det är st ke i mig”. Så var det nog också. Utan utbildning, byggda han sitt imperium, från i princip 0, till att bli en av världens rikaste män. Under en tid och omständigheter, som för oss som lever i Sverige idag (och är vana vid rätt ordnade former), nog skulle uppfatta som kaos, rättslöshet. ...

2017-05-30 11:39 · gap2

ICT Fastigheter

Ett relativt färskt bolag på börsen som växer så det står härliga till… Fastighetsbolaget har gjort bra affärer hittils och har bra visioner, se bifogade fil där man beskriver bolaget. http://www.bequoted.se/investor/company/documents/ict_presentation_080912.pdf

Ryssland - Världens sämsta börs

Nu, medan världens finansiella karta håller på att ritas om, sitter jag och kollar lite på tänkbara köpkandidater till en långsiktig portfölj. Jag har inte bråttom in, men jag tror att man gör klokt i att börja analysera och förbereda sig på att successivt ta positioner om man har en längre placeringshorisont. Ett par av de bolag jag tittar på är verksamma i Ryssland och därför ska detta inlägg handla om den ryska marknaden. ...

Få grepp om svart måndag

Det här är ingen blogg i vanlig bemärkelse. Inget tyckande och inga radikala åsikter. Däremot lite tips om hur du kan hålla dig uppdaterad en dag som denna som säkerligen kommer vara ett datum som kommer att refereras historiskt. Det finns numer ganska många ”Black Mondays” i börshistorien och detta kommer att vara en av dessa. Att Lehman Brothers lämnat in konkursansökan och att Merrill Lynch håller på att bli uppköpt har ni antagligen inte missat. Men vad blir konsekvenserna och hur ska jag hålla mig uppdaterad om det senaste? Svenska affärssidor på nätet i all ära men för dig som vill få mer kött på benen och verkligen inte vill missa något så rekommenderas vår specialsida som ger dig ett urval utländska sidor så du kan navigera dig genom kaoset. På speicalsidan kan du också ge din åsikt om börsläget, kreditkrisen mm i en enkel poll. ...

Orkanen Knut och rävsaxen

Bröderna Lehman has left the building och börsen ser ut som mörkaste Mordor. En finanshöjdare spår att ytterligare 1 000 banker kommer att falla ner i avgrunden och frågan är om det verkligen finns någon ringbärare som kan rädda oss från eländet? Bernanke, McCain, Greenspan, Obama? Nej, alla ser dessvärre ut att ha för tjocka fingrar, fingrar som inte heller mjuknar fastän de blivit insmorda i lite billigare olja. Dags att ta på överlevnadsdräkten kanske eller att söka fram ett rymligt ide att övervintra i? För inte är det väl någon som egentligen tror på att “bottom är nådd”? ...

Saneringen har startat

Idag läser vi om Lehman Brothers kollaps. Finanskrisen är inne på sin trettonde månad och nu börjar oseriösa “spelare” att slås ut. Spelare som, i grund och botten, har tagit för stora risker och varit dåligt pålästa om risknivån i sina investeringar. Jag tycker bara detta är bra. Se dagens händelse som ett reningsbad som kommer att vara positivt för framtiden. Detta gör att riskaptiten minskar och risken för framtida bubblor minskar betydligt. (läs: mindre lånat, kortsiktigt kapital som snurrar omkring på olika marknader/tillgångsslag och skapar bubblor). ...

Det stora problemet

Att det kommer en svår krasch är OK. Vad som inte kan accepteras är att finansiella mýndigheter och stora aktörer så länge har försökt förhindra och skjuta upp det här. Jag har skrivit om de stora centralbankerna världen över som försökt vara trollkarlar och med finansiell ingenjörskonst har försökt undvika en helt naturlig nedgång. USA:s finansminister Henk Paulsson var ju själv i många år chef för en av de största investeringsbankerna och Paulsson var själv med om att införa och finna på de nu så misslyckade bostadslånen. ...

Nytt index

Jag tror den finansiella världen skulle vinna på om det lanserades ett nytt och säkert mycket träffsäkert index. I går skrev Yxhugg som en kommentar till min blogg “Stor osäkerhet” följande: - Intressant nog så kan man i viss mån avläsa börstemperaturen i antalet publicerade inlägg. De dagar när det går bra skriver fler, än under de svåra perioder när börsen trilskas. Ett nytt yxhugg-index som mäter antalet inlägg i svåra tider och i goda. Har Yxhugg rätt? ...

Central Asia Gold - halverad produktion

Jag följer med visst intresse den drastiska utförslöpan i Central Asia Gold. Kursen är nu nere på 25 öre per aktie, och flera av skribenterna tycks inte ha förusett de stora procentuella förändringar som endast ett öres uppgång innebär. Så sent som i april 2008 skrev Börsveckan en köprekommendation som byggde på att bolaget då värderades till tio dollar per uns guld, samt att relativvärderingen gentemot andra prospekteringsbolag var låg. ...

Flyg och resebranschens stålbad

Det verkar som det nu börjar krisa till sig ordentligt i resebranschen i allmänhet och flygbranschen i synnerlighet. Konkurser och nedlagda rutter duggar tätt om dagen och problemen verkar fortsätta. Enbart senaste månaden har detta hänt: Den 19:e augusti försattes det Ryska flygbolaget KrasAir i konkurs eftersom de ej betalat sina bränslefakturor i flera månader. Den 28:e augusti meddelade Engelsk-Kanadensiska flygbolaget Zoom Airlines att man ställer in alla flygningar och försätts i konkurs. Samma dag meddelade Polska lågprisflygbolaget Centralwings att man ställer in alla flygningar från mitten av september. Den 8:e september var det dags för Spanska flygbolaget Futura Airlines att ställa planen på marken och begäras i konkurs. Den 10:e september var det dags igen när Italienska flygbolaget AirBee landade för gott. Den 12:e september meddelar Engelska flygbolaget Excel att man begärs i konkurs. Excel är storbritanniens 3:e största charteroperatör och många resenärer kommer drabbas av de inställda flygningarna. Imorgon finns även risk för att Allitalia kan begäras i konkurs, Ryanair och fler lågprisbolag lägger ned linjer gör allt man kan för att spara. SAS har stora problemer med flera flygbolag och engelska reseselskap verkar slås i konkurs dagligen. ...