Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Strukturerat om min portfölj idag

Efter veckans turbulens köpte strukturerade jag om lite i portföljen idag. Jag sålde allt jag hade utom Prcier med ca 4000 kr i vinst och köpte sedan på mig följande Aktier: NCC A - 75 kr Staten har föreslagit det största bidraget på många år för att minska verkningen av kommande lågkonjunktur genom att satsa på förbättring av rådande infrastruktur. NCC sysslar ganska mycket med sådana här typer av byggen vilket kan komma att påverka aktien positivt i framtiden. Dessutom har aktien en väldigt bra direktavkastning. Läs gärna yxhuggs senaste analys av NCC, riktigt intressant och läsvärd! ...

Totalt sammanbrott?

I Oslo är det ren panik. Oljepengarna i National-olje-fonden försvinner minut för minut. Som mest har nedgången i dag varit sensationella nio (!) procent. Stämningen är hysterisk på internetsidan www.hegnar.no. Småsparare varnas för att ge sig in i leken i dag! Det är rådet från de flesta. En analyschef spår totalt sammanbrott i världsekonomin om inte försäkringsbolaget AIG räddas i kväll eller i morgon. Citat från www.hegnar.no (16/9 2008): Oslo Børs fortsetter den bratte nedturen. Siste notering for hovedindeksen er 332,50 poeng, ned 6,1 prosent. På det meste var fallet på over ni prosent. Analysesjef Stig Myrseth i Orion Securities mener den siste tids fall kan karakteriseres som et børskrakk. ...

Nu är risken låg.

Aktier är en riskfylld placering. Det är ju det som ger den höga avkastningen. Nu är risken på aktiemarknaden dock ovanligt låg. Ca 40% lägre än när du så upphetsad köpte dina aktier för ett drygt år sedan. Det är få bubblor kvar ute på marknaden idag. Bubblan på de inhemska kinesiska börserna har spruckit, råvarububblan har spruckit och fastighetsbubblan har spruckit. Inflationen kommer att vara betydligt lägre om ett år. Var skulle inflationen komma ifrån när vi har deflation på fastighetsmarknaden, råvaror och aktiemarknaden samtidigt som arbetslösheten ökar? ...

Har det hänt något?

Har precis återkommit till civilisationen efter 14 dagar i den trappmaskin med integrerad utsikt som är västra Storbritannien - främst Dartmoor-heden och Snowdonia. Ser mig omkring. Börjar så smått fundera om vi inte ska ändra definitionen av “civiliserade områden” efter de senaste 14 dagarnas händelser. För frågan om det inte finns fler fårskockar i City nu för tiden än på alla Englands berg? Och om inte den samlade finanspressens bidrag till förståelsen för situationen är mer koskit än vad jag stod ankelhögt i efter ett par taktiska misstag i kartläsningen där på heden? ...

Aktieindexobligationer värdelösa - börsstoppas

Aktieindexobligationer framställs som ett säkert sparande. Som att ha hängslen och bälte samtidigt ungefär. Aktieindexobligationen består till 90 procent av en obligation som ger fast ränta och avkastning, för resterande del köps högriskpapper. Om de rör sig kraftigt uppåt kommer de att ge en god avkasning. Skulle derivaten bli värdelösa kommer obligationen att förränta sig och så småningom vara lika mycket värd som i början av sparperioden. En utomordentlig sparprodukt för den försiktige, kan man tycka. Möjligen är avgifterna lite höga. ...

I am I

I svallvågorna av surbörsen så har bloggarna här på sajten (särskilt gap2:s senaste mycket intressanta blogg) ramlat in på ämnet risk och det har väl knappast undgått någon som läst mina tidigare bloggar att jag betraktar risk som något fullt ätbart i min placeringsstrategi. Och eftersom detta är en blogg och jag valt att och blotta mig och vara rätt så personlig så fortsätter jag väl med det. Orsaken till min riskvilja har definitivt att göra med min personlighet. I sociala sammanhang är jag rätt blyg och jag antar att jag undermedvetet väljer att kompensera detta i viss mån med ökad riskbenägenhet på börsen (vilket är ett varningstecken, jag vet). Ytterligare så känner jag mig obekväm med en alltför stram placeringsstrategi a la Stinsen, alltså att ständigt agera långsiktigt och spara, spara och spara. Jag är rädd för att denna strategi fängslar mig och mitt kapital och att jag en dag på ålderdomshemmet ställer mig frågan över vad jag under livsåren gjort av vinsterna utöver att återplacera dem? Inget? Nää, jag tänker inte falla in i ett ekorrhjul som snurrar så fort att jag bara tänker på placeringsobjekt istället för att njuta av livet. Jag är faktiskt övertygad om att om du klarar av att njuta av det enkla i livet, vardagen, vädret, dofterna, ja då klarar du även av att ha ett bra förhållningssätt till dina surt förvärvade slantar och inte ser dem som det enda som bringar dig lycka och trygghet (även om det underlättar). Jag tycker att jag är hyfsat kapabel för att njuta av livet utanför plånboken och detta minskar även min oro kring placeringar med hög risk. Jag behöver dock nischa in min riskbenägenhet och utveckla en talang för att hitta rätt bolag med goda odds för att lyckas istället för att hoppa på vad som helst, samt givetvis utöka min vaksamhet kring makroekonomisk information och dess påverkan. Det viktiga är dock att bevara “udden”, alltså modet. ...

Telefonkonferens med Swedbank

Det står ju på nätet om Swedbanks stora exponering mot Lehman Brothers. Den är ju inte mindre än 9 miljarder svenska kronor. Jag ringde Swedbank i morse för att få upplysningar som bloggare och kom med på telefonkonferensen som Swedbank hade nu klockan 09.30 Konferensen var på engelska och deltagarna som ställde frågor var dels anlytiker från Stockholm men också representanter för Goldman Sachs m.fl. Det jag var mest intresserad av och som framkom på en fråga från en analytiker var: ...

Epicept, det drar ihop sig..

Att ha tidspress under partneravtal är aldrig bra, men att EU kommissionen inte skulle följa CHMPs beslut är mycket osannolikt. Gällande partneravtal så har förhandlingar pågått ett tag nu och jag tror nog att bolaget inom kort kommer få till stånd ett avtal. Ett mkt intressant läge där jag nog tycker att fördelarna överväger nackdelarna till rådande kurs med stora avkastningsmöjligheter. Hög risk dock.. Skrev f ö en analys i början på Aug som börjar bli högaktuell; http://www.redeye.se/medlemsanalys/23683 ...

2017-05-30 11:39 · krax

The dawn

Ännu ett nytt ras idag och jag försöker syna hur mörkt det verkligen är där ute? Det känns som att solen har precis gått ner och kvällen/natten närmar sig och det kommer att bli mörkare där ute. It’s always darkest before the dawn? Frågan är bara när gryningen visar sig och när den väl gör det, så tror iaf jag, att det kommer gå fort.

2017-05-30 11:39 · dojch

I´m back

Nu är jag tillbaka igen efter en tids time out. Till mångas förtret men kanske också till någons glädje. Anledningen till att jag varit frånvarande beror bara på en enda sak. Jag har sålt huset mitt och blivit med bostadsrätt istället. Oerhört mycket att tänka på när man säjer respektive köper. Vart tar räntan vägen ?? Besiktning, mäklare, pris, visningar, och så måste allt klaffa tidsmässigt vilket inte alltid är lätt. Inte ett helt enkelt beslut att ta men nu är det klart och det känns mycket bra. Såg att några av mina bloggkollegor “antydde” att mitt och några andra frekventa bloggares tillfälliga frånfälle skulle bero på det faktum att börsen går dåligt. ...