Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Bud på Karo Bio ?

Börjar nu florera en del uppköpsrykten kring bolaget. Först ut var Bloomberg vars journalist Trista Kelley bla intervjuat ABG s analytiker Alexander Lindström. Artikeln har sedan följts upp av bl a Wall Street journals börsbloggare Jacob Goldstein och hela resonemanget som nu faktiskt förs i internationella kretsar, baseras på de stora tapp som bl a Pfizer och Astra står inför med tanke på att deras patent för sina storsäljare Lipitor samt Crestor snart löper ut. ...

2017-05-30 11:39 · krax

Riksgäldens statsskuldväxlar

Det blir mycket spännande klockan 15 att höra vad Riksgäldskontoret kommer att göra. Det var intressant att höra Riksgäldskontorets informationschef Marja Lång i Dagens eko berätta anledningen till stoppet. Landet Sverige lånar i dag inga pengar utomlands (annat var det förr, min kommentar). Upplåningen inom landet och i utlandet skedde tidigare genom statsskuldsväxlar. I dag när Sverige inte har någon skuld och inte behöver utge statsskuldväxlar så har Riksgälden fortsatt med detta ändå. Mest för att hjälpa svenska banker. ...

Oljepriset

Oljepriset sänktes i dag med 50 öre. Det stämmer exakt med mina beräkningar. 18/8 Råoljepriset på börsen i New York i svenska kronor per liter och med beräkning av den dagens dollarpris 4,53 svenska kronor 4,03 svenska kronor (en månad senare, 17 september och med den dagens valuta kurs. En reflektion kan ju göras varför oljebolagen inte sänker dag för dag. Motsatta metoden är de ju så snabba med när det gäller höjningen. ...

Börsnytt: "Nightmare on Wall Street"

BÖRSNYTT INRIKES Igår stoppades ett misstänkt jaktlag i Arvidsjaur av polisen. Orsaken var att jaktlagets vapen som bestod av pansarvagnar inte ansågs ändamålsenliga. Efter att polisen genomfört en större undersökning så framkom det dock att jaktlaget egentligen var aktieägare i Teligent på väg ner till bolagsstämman i Stockholm. Aktieägarna var mycket missnöjda över ledningens kursvård av aktien det senaste året och på frågan varför de använder pansarvagnar som fortskaffningsmedel ner till Stockholm svarar en aktieägare: Det finns bara ett ord - TANKS! Enligt obekräftade källor så väntas ett stort säkerhetspådrag vid stämman, trots att bolaget bjuder på smällkarameller lånade av Kaupthing och Handelsbanken. ...

Teknik , galenskap och psykologi

I takt med våra tekniska framsteg så tror vi människor att nu är det en ny epok på gång, igen, och vi driver upp aktiekurserna till orimliga nivåer, igen, som sedan följs av en krasch, igen. Det hände redan i början av seklet när elekriciteten kom som följdes av bilen intåg tjugo år senare o.s.v . Börserna upp som raketer och ner som pannkakor. Här hemma så hade vi fastighetskraschen som drog med sig bankerna i början på 1990-talet som följdes av IT-kraschen och då var det den “nya” ekonomin som gällde. Man trodde att det fanns en sidoekonomi vid sidan om den gamla vanliga ekonomin. Hur korkat kan det bli egentligen. Ett stickpår i cyberrymden som inte fanns… ...

Kommentar till Yxhuggs blogg om TA: Effektiva marknader

Tycker debatten om TA är mycket intressant och är (i alla fall borde vara) av stort intresse för oss investerare. Själv är jag skeptisk till TA. Samtidigt måste jag säga att jag aldrig heller använt mig av denna analysmetod. Jag tror dock på marknadens/investerarnas rationalitet och effektiva marknader. Därför skriver jag detta inlägg för att belysa teorier som talar emot TA. Teorin om effektiva marknader framkom på 1950-talet av en slump då den brittiske statistikern Maurice Kendall studerade beteendet hos aktie- och varupriser. Kendall hade förväntat sig att hitta regelbundna priscykler, men dessa visade sig inte existera. Istället blev slutsatsen att prisrörelserna för aktier och varor följde en slumpmässig gång, ”Random walk”. ...

2017-05-30 11:39 · siken

Spik i Orexo ?

Ser ut som en Key reversal nu är på g. Vi får i s f positiv rekyl mot 47:- där MA 10 möter upp, vid genombrott har vi då ny köpsignal. Stopp loss 41:-.Omsättningen är dock för låg för stor tillförlitlighet. Det fundamentala läget ser som en “backup” till det tekniska, mkt bra ut där den senaste urblåsningen beror på att marknaden envisas med att endast värdera ett kommunicerat samarbetsavtal.Bolag utrycker själva sedan en tid att förhandlingar pågår beträffande tre av bolagets prioriterade projekt och det finns anledning att anta att vi närsomhelst får se ett avtal på pränt. Jag vill repetera den bild som jag gav för någon v sedan enl nedan och betonar att den sista allmänna turbulensen turbulensen nu skapat ännu bättre köpläge. Generellt ser man nu många billiga bolag på börsen men ett fåtal erbjuder den uppsida med närstående triggers som Orexo nu gör. ...

2017-05-30 11:39 · krax

Teknisk analys - sannolikhetsbeviset

Yxhugg TA är fortfarande meningslöst påhitt för att lura småsparare att utveckling är skönjbar. Det är få TA-ryttare som nämner alla de gånger TA slår fel. Det är fler än 50% vilkeet tyder på att det bara är humbug. SÄRSKILT när börsen är rena slaktbänken. / Mr Jinx -— Till Mr Jinx: Din invändning saknar faktamässig förankring. * Teknisk analys har följt affärslivet i århundraden. Exempel på tidiga tekniska ansatser finns redan på 1700-talet. ...

Historiska proportioner

Nu finns det väl ingen som längre kan tveka om att den kris vi har och som vi förlängningen kommer att få, är av historiska propotioner. När jag tittar på kabel-TV och ser de amerikanska fristående experterna som var glada när Lehmans gick på pumpen. Som är ledsna när AIG räddas. Som alla experter säger: Ucle Sam har inga pengar. Den som är värst ute just nu är inte bankerna och investmentbolaget, det är USA. ...

Vändning i sikte?

AIG räddat, Morgan Stanley bättre än väntat och Fed ger ett självsäkert intryck genom sina handlingar. Är det en vändning vi nu ser? Räcker det verkligen eller är det åter bara korta rally efterföljda av stora vinsthemtagningar? Ja, vem vet, men jag vill nog till skillnad från t.ex. Avanzas Niklas Storåker tro att vi nu möjligen kommer att se en vändning, visserligen tror jag inte att det händer över en natt, men jag tror att vi nu har sett en möjlig botten. ...