Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Backspegeln

Jag är som sagt inte en vän av regleringar i en fri marknad, men räddningsaktionen som den amerikanska regeringen nu gör är ett nödvändigt ont. Lite som att välja mellan pest och kolera. I några bloggar för ett tag sedan så menade jag på att Usa borde göra som Sverige gjorde i början på 1990-talet. Det inrättades en bankakut som gjorde att skattebetalarna fick ta notan på 65 mdr kr. Några av er minns detta, men inte alla. Vi var illa ute ett tag där.. Ett gigantiskt belopp på den tiden. Det var helt rätt då och det kommer att visa sig att det är det enda rätta som Usa kan göra nu. Alternativet då hade varit det att alla småsparares pengar hade försvunnit upp i rök och den ekonomiska upphämtningen som sedan följde hade tagit avsevärt längre tid. Vi hade alla blivit avsevärt fattigare i ett huj. Skattebetalarna skall ju naturligtvis inte behöva gå in och ta smällen, men när hela det ekonomiska och finansiella systemet står på spel så har vi faktiskt inget val, tyvärr. Att låta allting och alla gå i konkurs är ju lätt att säga om man med säkerhet vet att det inte drabbar en själv. Nu är det ju så att det skulle drabba dom allra allra flesta av oss då alla har fingrarna i samma sura syltburk..Tro ingenting annat… ...

Är det en bestående vändning vi nu har sätt?

Vilket “knarkarrally” vi har sett på börsen idag. Dagens uppgång är den största enskilda uppgången på 10 år på börsen. Även övriga index runt om i Europa har haft kraftiga uppgångar idag. Och Ryssland som var nära kollaps i går har idag fått “fnatt” åt andra hållet. Även USA följer med (eller leder vidare uppgång) nu i kväll. Den stora frågan är väl om detta är den välbehövliga och efterlängtade botten på några år vi såg igår?. Det står nog skrivet i stjärnorna om så är fallet och åsikterna är lika många som experterna verkar det som. ...

Portföljtävlingens återkomst

Finanskollaps och ett börsras av historiska proportioner. Nästa dag är det glädjeyra och börsuppgångar som slår rekord. Svängningarna på börserna har aldrig varit större. Önskar du att du hade mer likvida medel? Skulle du våga kasta in dessa pengar i våghalsiga aktier? Vi har lösningen. På redeye.se kan du köpa aktier för låtsaspengar när paniken på marknaden är som värst och följa utvecklingen. Vi garanterar att detta inte kommer leda till några personliga konkurser… ...

Var inte rädd för att missa tåget!!

Idag har jag sålt av rejält, då portföljen rusat mer än 10 % och positionerat mig för en ny nedgång. I bästa fall fortsätter uppgången i USA men säkert inte i många dagar. När jag hör Soros prata om att vi inte har sett det värsta och Stensrud som driver skagenfonden kon-tiki säger att den norska börsen kan falla 50 % till då blir åtminstone jag nervös. Det enda jag vet är att nyheten med blankarna löser inga reella problem för företagen. Så många företag kommer att gå på knäna den närmsta framtiden och många värderingar kommer att vara lockande. Om vi ska vara ärliga så är det som skrämmer oss mest att vi kommer att missa tåget. Visst, vissa aktier kommer att stiga ytterligare men många kommer vara fortsatt lågt värderade. så missar man en chans står en tusen åter. Någon gång, snart, innan eller efter rapporterna kommer så kommer nya kraftiga ras - och då ska jag handla. Billigt! ...

Contrarian ripple trading - lågriskstrategi

I börstider som dessa kan det vara av intresse att påminna sig om att det finns lågriskstrategier. Nyligen publicerades en bok i ämnet, “Contrarian ripple trading”, som i all enkelhet presenterar en metod att agera på de naturliga kursrörelser som förekommer. Man köper när andra vill sälja. Författarparet presenterar en närmast osannolik vinstsvit: På tre år, med 1225 vändningar, så har de inte en enda förlust! Hemligheten är inte svår att lära sig, däremot krävs diciplin att följa metoden. Författarna har för länge sedan insett att de inte kommer att bli rika på lågriskagerandet, men som de säger: Ingen har gått i konkurs genom att hela tiden plocka små vinster från marknaden. ...

Orexo, marknadens ratande...

Om nivåerna på ett avtal för OX 17 blir som en del initierade analytiker spekulerar om bör endast kontantersättningen vid ett avtal kunna motsvara över 10:- per aktie. Om man dessutom väger in att den estimerade försäljningen av Rapinyl och Abstral motiverar hela nuvarande börsvärde blir det ännu svårare att förstå marknadens nuvarande ovilja att värdera bolaget. De gamla argumenten om besvikna aktieägare vid Biolipoxförvärvet håller knappast längre med tanke på de goda synergier som nu visar sig som en följd av den affären. ...

2017-05-30 11:40 · krax

Vem skall räddas?

USA-finansminister Henry Paulson som nu skall rädda världen är 62 år. Han började sin karriär i Vita Huset under president Nixon. Han var assistent till John Ehrlich, en man som dömdes till 1,5 års fängelse för inbrottet i Watergate. Henry Paulson kom i bankvärlden. När han slutade var han chef för Goldman Sachs. Det var under Paulsons tid som de s.k. sub-primelånen kom till. Under Paulsons ledarskap. Han slutade i maj 2007 för att bli USA:s finansminster. Han förmögenhet i dag är 4 miljarder svenska kronor. Alla dessa pengar har han tjänat som bankkille under de “goda åren” inte minst på bostadslån. ...

Sunt förnuft

Häromdagen sa förre FED-chefen Alen Greenspan att vi är inne i den värsta kris på 100 år. På amerikansk TV såg jag i går förre presidenten Clinton fastighetsmogulen Donald Trumph och många. många som inte kunde förstå hur världen hade hamnat i det här. I dag är det glädje-rally världen äver. Jorden är räddad. Det blir ingen kris. Vi skall fortsätta som förut. Ledningen för SEB kan ta ut 3 miljarder i bonus även nästa år. Hurra! ...

In God We Trust

Med dollarn ner över 2,5% idag mot euron, världen smockfull av dollar (50 miljarder repo i måndags, 70 miljarder repo i tisdags, 85 miljarder till AIG i onsdags) - är det inte dags att äntligen släppa tänket om dollarn som reservvaluta? Ett stycke papperspeng, med en död gubbe på omslaget sedan länge ersatt av bonnläppar från Texas med rätt att starta krig, stämplad “In God We Trust” för att riktigt trycka det i ansiktet på de buddistiska och muslimska barbarer som råkar producera alla västvärldens konsumtionsvaror. Känns det tryggt? Sover du gott om natten med kudden full av dom? ...

Kort om Ryssland

Vi som den här veckan har fått uppleva raset i Ryssland har fått vara med om en händelse som kommar att gå till börshistorien. Vad jag tar fasta på är att värderingen av ryska bolag nu är historisk låg med p/e -tal runt 6 (denna kurva har gått ner) Samtidigt är tillväxten i företagens vinster runt 25% (denna kurva har gått upp) och bolagen har tidigare i år lämnat starka tillväxtprognoser. ...