Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Londons klärovajanssällskap ställer in på grund av oförutsedda händelser.

Ena dagen ned, andra upp. Vem kunde i torsdags ana att på fredag väntar en börsuppgång på 8,25 procent, och att den kommer att vara den största som skett de senaste tio åren? Ett nätklipp, till tröst, som passar in när osäkerheten är som störst: “Det finns … anledning att, liksom Warren Buffett, ställa sig artigt skeptisk till alltför avancerade matematiska övningar när det gäller att försöka värdera företag. Osäkerheten är helt enkelt för stor, och det är lätt att göra bort sig när man inte vet något om framtiden. Då kan det gå som det gick för Londons Klärvoajanssällskap, som en gång satte in följande lilla annons i London Financial Times: ”Londons Klärvoajanssällskap måste tyvärr ställa in tisdagens möte på grund av oförutsedda händelser.” ...

Karo bio, BP knackar på dörren...

Jaha, måndag snart igen och en ny börsvecka står framför oss. Förra veckans berg och dalbana har nog satt spår även på den mest ärrade börsveteranen och jag tror att även denna vecka kommer att bli minst lika händelserik, med allt vad det innebär. Jag väljer dock att helt fokusera på Karo bio denna vecka då det nu, för mig iaf, står allt klarare vad framtiden kommer att bära med sig, nämligen ett BP-avtal. Eprotirome har visat klass, det har dock inte marknaden. Både krax (mahler) och springman, men även Redeyes egna analytiker har försökt väcka folks medvetande, men till föga lycka. Vad detta beror på förutom folks allmänna börsmisstro är förbi mig och jag kan i hela fridens namn inte förstå att man i dagsläget väljer att äga denna aktie om man är rädd att de (KARO) inte kommer att lyckas. Mao, jag sstår helt oförstående till dem som väljer att släppa sina på dessa nivåer. ...

Återhämtning eller inte..

Räddningsaktionen som sjösattes i fredags var absolut nödvändig. Kommer världens ekonomier att återhämta sig nu ? Ja, jag tror att detta är vändningen, men det kommer inte att komma över natt, och vi kommer att få bakslag på bakslag en tid, men när förtroendet för dom finansiella institutionerna sakta men säkert återvänder så kommer människor att våga ta lån igen och börja se framåt. Utan friska banker och banklån, inga hus, och inga husbyggare. ...

FED varnar för Sverige

Jag noterar att Wall Streets Journal på sin hemsida citerar FED-chefen Ben Bernanke där han motiverar den stora räddningskaktion som nu skall göras med Sverige bl.a. Citat från WSJ hemsida i dag (21/9 2008): “If we don’t do this, we risk an uncertain fate,” Mr. Bernanke added. He said that if the problem wasn’t corrected, the U.S. economy could enter a deep, multi-year recession akin to Japan’s lost decade of the 1990s, or what Sweden endured in the early 1990s when a surge in bad loans plagued the economy and sent unemployment to 12%. ...

En rapport från verkligheten.

Hej, jag skulle ju återkomma med en analys från verkligheten efter att jag gjort mitt besök tillsammans med 45 andra entusiastiska aktiesparare i gjuteriet och motormonteringen på Volvo fabriken i Skövde. Detta var ett fantastiskt tillfälle att få se ett modernt gjuteri. Volvo håller samtidigt på att bygga ut fabriken det är Peab som bygger åt Volvo Powertrain i Skövde, kontraktssumman uppgår till cirka 95 Mkr. Uppdraget är en samordnad generalentreprenad, byggstart i augusti 2008 och färdigställs under augusti 2009. Eftersom jag inte kände till speciellt mycket angående Volvo och vad de sysslade med i Skövde före detta besök tar vi samtidigt och uppdaterar oss om bolaget och hur det ser ut: Volvo har ju många strängar på sin lyra men i Skövde gäller: ...

Stora portföljförändringar

Har senaste tiden varit väldig aktiv i min portfölj vilket jag sällan är under ett längre perspektiv, men dom svängningarna som är på börsen för tillfället leder till dessa förändringarna. Har sålt av Nordea då jag tror att det inom det närmaste kommer mer negativt om svenska bankerna i spåren av finanskrisen. Dom svenska bankerna kommer säkert klara krisen galant och jag tror också att dom kommer vara vinnarna när det väl har lagt sig. Men nu kunde jag inte låta bli att sälja av allt efter gårsdagens uppgång. ...

Caught with my pants up

Trevligt att få skriva denna rubrik när man som jag är fullinvesterad. Om jag verkligen är fångad med byxorna uppe återstår dock att se. Det vet vi först om några månader då man ser om det här var en panisk rörelse eller om det faktiskt var det som var början på upgången. Ryska börsen värderas väl till runt PE 5 - 6 idag och den svenska till runt 10. Ingetdera känns överdrivet högt värderat. Även om marginaler sjunker (och de gör dem) så ska det nog kunna bli ganska OK det här.Kunde bara någon låna mig hela ryska börsvärdet skulle jag med glädje köpa rubbet och använda vinsterna till att lösa ut mig och betala räntor. Tyvärr lär jag få svårt att få finansiering till detta. När bankerna i USA vräkt ut pengar för att folk som inte har råd att betala sina huslån ska köpa hus kunde de gott ha finansierat ett helt utköp av ryska börsen av mig. Det skulle ju gå att betala lånen på bara några åt och sedan vore jag världens rikaste man. Skulle inte störa mig. ...

Varför torsdagar?

Bloggaren www.borslank.se förundrar sig och vet inte svaret varför USA finansminister Henry Paulson alltid agerar på torsdagskvällar. Jag kan tillägga att även FED och dess chef Ben Bernanke agerar på torsdagar. Jag har svaret och tyvärr är det skrämmande? Det är dagen före lösendag på standardariserade optioner som Paulson och Bernanke agerar. Obs. Standardiserade optioner har inget att göra med de jättelika optioner som bankerna opererar med i sina affärer med varandra. Jag har skrivit flera bloggar om detta. ...

Världspolis!

Ända sedan juni 2007 har jag förstått att krisen skulle komma och redan då köpte jag XACT Bear. Jag har ansett krisen fullständigt normal och som ett resultat av oskickligt hanterande av världens banker och dess ledare. Detta måste rättas till under en lågkonjuktur. Krisen har varit naturlig ända till nu amerikanska regeringen utfärdar en räddningsplan och låter sina skattebetalare stå för årets förluster inom den finansiella sektorn. Nu blir jag orolig. ...

Kilsta Metall frikännande av

Produktionschef Anders Svärdvik idag. Mycket efterlängtat och väntat besked. Finns mycket billigt att köpa idag på börsen kan tyckas. Jag undrar om inte detta är bland det bättre casen risk/reward bland småbolag med möjlighet att växa kommande år. Detta med tanke på att man redan gör rejäla vinster. Förra året 15 mkr brutto i år något liknande. Nästa år blir riktigt roligt att följa vad bolaget kommer prestera. Ledningen med Anders Svärdvik i spetsen har visat sig ha mycket god näsa för affärer av detta slag. Hans erfarenhet och breda kontaktnät i branchen borgar för ytterligare affärer. Vi ser ju också avtalen om metalleveranser som fullständigt haglar in över bolaget. Gissningsvis med tanke på förvärvade och intrimmade verksamheter landar vi någonstans mellan 20-30 mkr. efter skatt säg ca 20 mkr nettovinst nästa år. Idag en värdering på knappt 50 mkr oräknat kassa och skulder. Jo jag tackar. ...