Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

De kan stoppa blankningen

För att blanka behövs att någon med mycket aktier “lånar” ut aktierna under blankningstiden och får någon eller några procent för att tillfälligt överlåtit aktierna. Vilka lånar ut? Det är de svenska AP-fonderna, det är fackförningarnas fonder Folksam, AMF, SPP med fler. Det upplevs som mycket lönsamt för en fond att låna ut aktier. Det är givetvis därför de gör det. De har som mål att slå index. Men inte ta för stora risker. ...

Varför sjunker dollarkursen?

När USA:s finansiella sektor såg ut att vara på randen till totalt sammanbrott så stärktes den amerikanska dollarn. Nu när en plan för att förhindra massiv utslagning av finansbolag har blivit utlovad och den slutliga slakten i “Harmageddon” ser ut att ha avvärjts för alltid, så har USA dollarn sjunkit. Borde det inte vara precis tvärtom? Varför stiger dollarkusen på dåliga nyhjeter och sjunker tillbaka när goda indikationer når marknaden? Ytligt så ser det ut som en motsägelse, men det finns en förklaring till idiotin. ...

Paul Getty´s bok: "Hur man blir rik"

Ni kanske TROR att ni kan en del om pengar (börs)….Det trodde jag också. TILLS jag läste boken enl rubriken (eng titel " How to be rich"). Paul Getty (död 1975) är världens genom tiderna kanske mest framgångrike affärsman efter självaste Rockefeller. Hans far blev rik under den tidiga oljeruschen i USA. Paul lånade 500 dollar av sin far, för att bevisa att han kunde lyckas från scratch, på egen hand. ...

2017-05-30 11:40 · gap2

Mina tävlingsval denna gång..

Får väl även jag kommentera mina initiala val till portföljtävlingen, nu 10 min till stängning och känns lite märkligt att inte veta ännu vilket pris (GAV) man fått.. ( Om jag fattat saken rätt?). Blir hursomhelst spännande med ny portföljtävling nu särskilt med tanke på det instabila allmänna börsklimatet. Eftersom tidsramarna är snäva väljer jag även denna gång att plocka ut innehav från min verkliga portfölj men endast dessa som jag anser har en god kortsiktig potential. Byten av innehav kommer att göras med utgångspunkt från mina verkliga portföljer samt bevakningslista, där ca 10-15 bolag främst från smallcap f n ingår. Min generella attityd är stockpicking med entré i ett så lämpligt tekniskt läge som möjligt. Risken i portföljen kommer att vara relativt hög med tanke på tidsramarna. ...

2017-05-30 11:40 · krax

Initialval i portföljtävlingen

Roligt med en ny portföljtävling! Jag ser det som ett bra sätt att testa lite andra strategier än jag brukar göra med mina verkliga portföljer. Visserligen kan man “torrsimulera” och göra egna låtsasköp med olika strategier, men det rinner lätt ut i sanden med uppföljningen för mig. Förhoppningsvis kommer jag vara mer alert när portföljen ligger såhär öppet på Redeye. Det började i alla fall bra första timmen när portföljen segade sig upp till en förstaplats under i alla fall någon stund. Jag förmodar jag får ha det i minnet i fortsättningen bara. ...

Varför?

På SEB:s hemsida finns ett tal som en av bankens direktörer nyligen hållit i London. SEB skryter med att de i juli gjorde den näst högsta vinsten i bankens historia. (det gällde vinsten för 2:a kvartalet 2008) .Det står på hemsidan nu. Swedbanks direktör säger vid halvårsrapporten att Swedbank är den mest lönsamma banken i världen förhållande till sin storlek. Under hela året har investerare och analytiker trott att det skulle komma nedskrivningar för olika engagemang (icke minst Baltikum och bostadsobligar som den hos Lehmans borde väl också ha uppmärksammats. Nedskrivningarna har varit minimala. I början av året trodde en samfäld av analytiker att nedskrivningarna för Baltikum skulle bli cirka tio miljarder bara på SEB. De blir drygt miljarden. ...

Ödesvecka för EpiCept

Forskningsbolaget EpiCept är inne i en högintressant vecka. Med tanke på att EU-kommissionen förväntas komma med ett slutgiltigt marknadsgodkännande för preparatet Ceplene mot AML är det en historisk höjdpunkt vi har att se fram emot då EpiCept i så fall blir det första svenska forskningsbolaget som lyckas få ett läkemedel till marknaden. Då bolaget tidigare förväntat sig ett utlåtande kring månadsskiftet september/oktober kan alltså ett beslut komma vilken dag som helst och det spekuleras om att det kommer imorgon eller nästa veckas onsdag, då EU-kommissionen har möten. ...

Handelsstoppa?

Under över ett år av akut finansfrossa, och förnyad finansfrossa, och förnyad förnyad finansfrossa har börsen rasat ohämmat, pådrivna av en högst egennyttig media och blankare som utnyttjar oro istället för högt börsvärde att trycka ner aktier till nivåer där värderingen mer speglar en framtid i konkurs än en lågkonjuktur. Det har nu gått så långt att många regeringar tillfälligt inför blankningsförbud för aktier kopplade till finansvärlden. Nu börjar man höra röster från andra företag som ber om blankningsförbud mot sina egna aktier för att skydda sina aktieägare och bolag mot dessa giriga vargar. Blankning är ett nyttigt instrument att använda under tider när det inte råder börsfrossa för att normalisera värdena och balansera börsen. ...

Finansminstern värnar om direktörerna

Amerikanska politiker protesterar högljutt mot president George Bush´s och finansminister Henry Paulson plan: Den ger finansministern allt för stor makt. Han och hans departement skulle kunna sitta och välja och vraka vilka bostadslån som skulle köpas och av vilka och till vilket pris. Och varför vill finansminister Paulsson att lagförslaget får inte inbegripa beslut om att bankdirektörernas löner skall sänkas. Nej det förslaget var för utmanande: Without some limitations on CEO compensation and compensation for the other top executives, this bill is going to be rejected not just by the Congress but by the country,’’ Frank said today in an interview with Bloomberg Television. ...

Trött...

Nu kan jag säga att jag är REJÄLT trött på alla dessa domedagsprofetior. Finanskris, finansoro, förnyad finansoro, förnyad oro på en redan befintlig förnyad finanskris? Vad är det frågan om? Inte nog med att media väljer att fokusera på det negativa så att det enda som kablas ut och har kablats ut det senaste ett och ett halvt år är just ett negativt sentiment. INGEN vet egentligen omfattningen av just den s.k. finanskrisen. Ekonomiprofessorer har sina teorier och ger sina uttalanden den ena mörkare än den andre. Analytiker slänger ur sig både köp- och säljråd på löpande band, samtidigt som marknaden beter sig minst sagt som ett uppskrämt djur i total panik. Vad är det frågan om egentligen? ...