Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Portföljtävling

Idag start portföljtävlingen för mig, Aktierna jag startar med blir Rnb, Epicept, Heart of brands, Scania och Tripep Rnb - Tror dom har löst sina problem, Ny kollektion och För allt lågt nerpressad aktie sedan har dom Polarn och pyret som är värt mer än vad hela rnb är värt nu Heart of brands - Viss kritik mot företag har varit sant och fått aktien å gå väldigt mycket söder, tror det är väldigt bra läge å gå in i aktien nu tror mycket på Gul och blå’s Vd och själva märket och på POUR ...

Tjuv- och rackarspel

Osäkerheten kring Bush-administrationens räddningsplan fortsatte att prägla marknaden under onsdagen. Samtidigt meddelade Warren Buffets Berkshire Hathaway att man investerar betydande belopp i Goldman Sachs. Det här är inledningen till Redeyes analys i dag! Till detta vill jag tillägga: Det Warren Buffets Berkshire Hathaway investerar till “betydande belopp” är köp av preferensaktier i Goldman Sachs. Hans preferensaktier har följande villkor. De skall ge 10 procent i udelning så länge han har dem. De har ingen rösträtt men skall ha 10 procents utdelning innan övriga aktieägare kan få någon utdelning. ...

Även Buffet gör misstag

Det har nyligen kommit ut en bok som ger en balanserad bild av Warren Buffet. Jag ger här en kortfattad resume av innehållet i den. Warren Buffet betraktas som den största investerare som någonsin levt. Vahan Janjigian gör i boken Even Buffet Isn’t Perfect. What You Can and Can’t - Learn from the World’s Greatest Investor, ingen hemlighet av att han är en stor beundrare av Warren Buffet. Han fastslår det redan i inledningen. ...

En härlig resa....

börjar närma sig slutstationen då Tanganyika oil köps upp av det kinesiska oljebolaget Sinopec för 31,5 Cad. Runt 200 kr/aktie. Tack för resan får jag väl säga till Gary Guidry, Lundin och grabbarna bakom det hela. Grattis alla som vågade vara med… Jag hoppas att många av er har vågat rida med hela vägen ända in i kaklet och därmed blivit rikligt belönade. Tanganyika oil har ju varit mitt absoluta favoritbolag och jag är mycket nöjd med vad dom har presterat. Många har tvekat och andra har rekat, däribland jag själv. ...

Psst , det ryktas....

mycket om Tanganyika i dessa dagar. En sak är i alla fall säker och det är att ett av Lundins Holdingbolag, Lorita, har köpt på sig lite aktier i dagarna. 200.000 st för att vara exakt och är nu listat som en av dom större ägarna. Nu är det väl ingen större mängd bröderna Lundin köpte den här gången men det bådar gott i alla fall. Bröderna Lundin äger ju redan massor av aktier i Tanganyika via sina andra bolag så som Ellegrove och Zebra holding…Några miljoner.. ...

Diamyd - Typ 1 i egen regi

Diamyd har i försiktiga ordalag uttalat en möjlighet att man själva tar Diamyd Typ 1 till markanden i USA och EU. I mina försiktiga kalkyler har jag tidigare räknat med att man utlicenserierar substansen och för detta får man 30% royalty. Jag har inte ens räknat med någon milestone betalning utan bara en rak royalty. Mitt mål med min analys har varit att visa att den mest försiktiga analys visar att Diamyd är kraftigt undervärderad, samarbetspartner eller ej. (Denna försiktiga kalkyl ger en riktkurs på 166 SEK vid normal värdering och med dagens bioteknikklimat en kurs på drygt 90 SEK) ...

Portföljtävling mina val – låga P/E tal

På ca 2 ½ månad (till 11 december) skall man välja minst fem aktier. På den relativt korta tiden hinner kanske inte Buffet-strategin med värdeinvestering ge utdelning. Jag gör ändå ett försök med bolag med låga P/E tal. Inspirerad av Paul Getty och olja så väljer jag en gammal favorit, PA Resources (P/E 4), som även Löparn har pläderat mycket för. Ett annat oljebolag, West Siberian (P/E 6,5) ser också billigt ut. Byggbolaget NCC (P/E 3,9) är svåra att motstå, även om resultatet kan sjunka. Swedbank (P/E 4) får vi ta in också och hoppas att kreditförlusterna inte blir så stora. Slutligen får fastighetsbolaget Kungsleden (P/E 6), med hög utdelning, en plats i min portfölj. ...

Bernanke är en buse?

Amerikanska senatorer och kongressmän går med räddningspaket i USA om tre hinder kan överbryggas? 1) Det måste bli lönetak och bonustak för direktöerna inom banksfären annars skall bankerna inte räddas. Detta krav vägrar finansminister Henry Paulson att gå med på. Det visar ju på vilken sida han står? Han har ju hela tiden velat rädda direktörerna, sina förra vänner och kollegor. 2) Det måste bli öppet redovisat vad staten köper bostadslånen för. Det vägrar både Paulson och Bernanke att gå med på. Notera att Paulson redan i augusti förra året försökte få ut bostadslånen i ett speciellt bolag. Även då föll det på att Paulson krävde att det skulle vara hemligt för skattebetalarna vad lånen köptes för. ( Är det någon som nu tvekar på vilken sida han står). ...

Potföljtävlingen...

Nu hoppade även jag med i tävlingen. Min portfölj blev: Karo bio Impact coatings Eurocine Paradox Entertainment 100k likvid Var inte riktigt lika säker på en sista aktie. Får titta runt lite, finns ju alltid några vinnare! ;) Jag vill också önska alla lycka till i tävlingen! P.S. Kommentera gärna mina val! D.S.

Ger jag blanka f-n i

Blankning av aktier har varit ett hett ämne den senaste tiden. För eller emot blakning, that´s the question. . Att blanka en aktie innebär helt enkelt att man lånar ett antal aktier av någon mot en liten “provision” , ränta, och sedan gör man vad man vill med den. I dom allra flesta fall så säljer man aktien för att man tror att kursen är på en för hög nivå och så hoppas man att den ska sjunka, och då köper man tillbaka den billigare och lämnar över aktierna till den rättmätiga ägaren. Med tillräckligt många lånade aktier så kan man naturligtvis sänka kursen på en aktie utan några större problem. Sedan köper man tillbaka dom till ett lägre pris. ...