Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Företagspresentationer - Cryptzone - VostokNafta - Tethys oil - 2Entertain

Webb-TV från Stora Aktie- och Fonddagen i Falköping 2008. Seriös aktieinformation från Aktiespararna. Man väljer vad man vill se från menyn till höger. Varje presentation tar cirka 20 minuter. http://aktiespararna.media.vgn.se/# Cryptzone - Företagspresentation Vostok Nafta - Företagspresentation Tethys oil - Svenskt oljeäventyr i Oman. 2Entertain - Bolag som delar ut förmåner till sina ägere. Presentationerna har hög kvalitet. Det är nyttigt att titta på videosnuttarna, för att få en bättre uppfattning om vad bolagen sysslar med. ...

26 september 2008 - Nykommen men ser mönstret.

På min profil kan man läas saker som folk förmodligen anser vara atypiskt för min generation såsom att jag vill"dö rik" eller satsar på sjukdommar och svält. Men även är det så att min satsning även riktar sig på en stor börskrasch. Det har väl ändå inte undgått många av dagens ungdomar att det kan komma en krasch under våran levnadstid - en krasch som kan bli den största och elakaste någonsin. Kanske är det bra…kan man bygga om ekonomin att innfatta miljö, människan och samhället och inte bara företaget. Är den dålig? Blir det storkrig, massvält och brott mot mänskligheten? ...

Inte sant....

I morse ändrade jag i min tävlingsportfölj och köpte in Cybaero, då jag tycker att värderingen har varit väldigt låg i förhållande till potentialen, även om riskerna i ekonomin har varit överhängande stora. Dessutom har någon köpt ofantliga mängder genom SWB, vilket gjorde att även jag nu vågade ta steget ut. Problemet uppstod dock nu då jag inte var föreberedd på ett sådant här rally i dag och nu undrar jag om det ens är värt att längre ta in det, då jag förmodligen får betala överpris (man köper ju för det den stänger) och samtidigt tycker jag att BV fortfarande är relativt lågt… Taskig tajming helt enkelt… :D ...

Dagen efter

raketfärden till månen med Tanganyika så har jag tagit hem en del av vinsten för vara lite mer likvid inför kommande affärer. Att köpet skulle spricka tror jag inte ett dugg på eftersom Syrien o Kina är polare sen många år tillbaka. Känns som ett Franz&Jäger, kassaskåp. Dom skålar nog redan nu i ett glas tung olja spetsat med lite gas. Utan att darra på manchetten så kan man sätta Köp på Tanganyika med riktkursen 200 kr på tre månaders sikt.. ...

Äntligen fredag!

Då var det äntligen fredag, dagen då amerikanarna skulle ha klart sitt “lilla” krispaket, men som det ser ut nu där borta verkar cirkusen fortsätta iaf till nästa vecka. Jag har faktiskt medvetet försökt stänga av det de håller på med, då jag anser att det hela börjar likna mer en politisk fars än något annat. Jag anser dock att USA inte har något val än att rädda finanssektorn oavsett vad folket tycker om det och skulle de av någon anledning inte göra det kommer det att påverka dem, men även världsekonomin så pass att en total återhämtning kanske aldrig blir möjlig. Så frågar ni mig så tror jag att vi nu kommer att få lite mer lugn framöver. ...

Lönsam långsiktighet

Är börsen ett långsiktigt lönande sparalternativ? En titt på 11 års grafen avslöjar att OMXS30 låg på en liknande toppnivå år 2007 som år 2000. Ja, hur ligger det till med detta? * Argumentet om lönande långsiktighet tycks först ha använts i samband med börskraschen 1929, för att lugna småspararna, så att de inte skulle rusa till banken och plocka ut sina besparingar. Tyngre aktörer sålde så fort de kunde, och försökte sprida argumentet efter bästa förmåga. ...

Dags att gå in i portföljtävlingen - min strategi

Så då har jag bestämt mig för att ge mig i kast med portföljtävlingen på Redeye. Surfade runt lite och såg då denna portföljtävling och det kan ju vara kul att se hur man står sig. Generellt känns det lite ovant för mig med så kort placeringshorisont då jag personligen oftast har en längre tidshorisont. Som marknaden ser ut nu gör det ju det inte precis enklare. Hur ska man då tänka för att ha någon chans? Av erfarenhet har man ju märkt att det lönar sig att ta risker i portföljtävlingarna, vilket ofta är ett måste om man ska placera sig i toppen av tävlingen. Risken är då förståss stor att man faller igenom om det inte går som man har tänkt, men hellre det än att hamna i mellanmjölkens domäner. På en fallande marknad skulle ju en defensiv portfölj kunna klara sig ganska ok, men gud så tråkigt det skulle vara. ...

2017-05-30 11:41 · mbeep

Master 2: Tredje nationella redovisningskonferensen - Malmqvist

Har genom min utbildning fått möjligheten att delta i den tredje nationella redovisningskonferensen, som just nu äger rum i Örebro. Ett stort antal föreläsningar blandat med seminarier och workshops utgör tillsammans konferensen som spänner över arbetsveckans tre sista dagar. Profesorer, lektorer, docenter och revisorer och andra inblandade i ämnet av alla dess slag deltar, och fler därtill. De mest namnkunniga talarna är f d finansminister Erik Åsbrink och den tidigare analyschefen på Nordnet, Peter Malmqvist. ...

2017-05-30 11:41 · siken

ojojoj grattis Kalle

Ni anar inte hur glad jag är idag. Jag menar en avkastning på 16,9 k är inte helt fy skam. Jag vill precis som många andra tacka Kalles farsa för att han gav mig insikt i tanganykia. Samtidigt var det inte helt orimligt att satsa på denna just för att den är på budgivning. Lycka till kalle med bloggandet. Du har sen tidigare haft en tendens att hitta det rätta så till er som läser detta så kan jag bara säga att följa “Kalles farsas” fotspår ...

Svagt av Finansinspektionen!

Det är nästan 3 månader sedan jag skrev min senaste blogg här på Redeye. Tiden har gått väldigt fort så man knappt kan tro att det är redan höst nu. Snart ser vi grön skog övergå till färgsprakande rött, orange och gult. Ja, naturen är fantastisk för oss. Glädje, tröst, förundran, insikt och äventyr! I de senaste tiden har jag inte hunnit skriva en blogg på Redeye berodde på att jag träffade en fantastisk kvinna som blev min stora kärlek. Startade eget företag inom PR-branschen med inriktning mot information och tillgänglighet. Jag arbetar för att hjälpa myndigheter och företag förstå människor med funktionshinder bättre. Förebygga diskriminering och arbetsgivarens negativa attityder pga bristande kunskaper om funktiosnhindrade. ...