Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Lag om lagom

Dom senaste årens ohämmade utlåning av pengar, värdepapper, försäkringar och olika ompaketeringar av dyligt, har nu slutat i en total finansiell kollaps. Ett räddningspaket är på väg och det är väl det enda som återstår att göra om inte allt ska haverera. Vi får alla vara med och betala priset för girigheten. Inte en enda kontrollstation längs Rue de catastrof tycks ha fungerat. Järnet hela vägen to the bitter end … ...

KappAhl - Hållpunkter inför rapport

KappAhl 41,40 kr Säljer kläder, med fokus på den mogna kvinnan. Målet är att öppna 20-25 nya butiker årligen och rörelsemarginalen ska vara 12 procent över en konjunkturcykel med ett minimum på 10 procent. KappAhls rörelseresultatet steg 10 procent till 145 miljoner kr under rapportkvartalet mars-maj. KappAhl redovisar idag sitt fjärde kvartal. Här är några hållpunkter. Dollarkursen Det som talar för KappAhl är att det har stora klädinköp i dollar. Under kvartalet (kv4) har dollarn försvagats med 11 procent, vilket borde ge draghjälp. ...

Pengarna flödar ut från börsen

Idag vaknar investerare över hela världen upp till nyheten om att republikaner och demokrater äntligen enats om en plan att börja köpa loss tillgångar från ansträngda banker för upp till $700 miljarder. Innan ni sätter er i förarsätet och trycker på rallymode tänkte jag gå igenom ett antal punkter som måhända inte behandlas i dagstidningarna men ändock kan bidra till en långsammare återhämtning eller fortsatt resa nedåt. *När andra värdskriget avslutats och överlevande soldater återvände hem inleddes en period som idag kallas för en baby-boom. Under de följande 20 åren föddes i USA 75 miljoner barn (uppskattad befolkningsmängd idag är 305 miljoner). I den här delen av befolkningen finns självklart en stor del av de rika och kapitalstarka, men många är även redo att gå i pension. Om vi adderar 62, som är åldern då social security tidigast betalas ut och folk går i pension, till 1945, då andra världskriget avslutades, kommer vi fram till 2007. Det innebär alltså att just nu när det som minst behövs kommer miljoner av amerikaner att gå i pension varje år, och istället för att utöka sitt pensionssparande sälja av sina innehav. För den obotlige optimisten innebär detta förstås även att fler jobb blir lediga. ...

Aktievärdering.. Odd Molly vs Redbet?

Sitter och tar mig en Havana Club (480) och funderar lite kring varför intresset är så lågt i klädesbranschen just nu. Man ska inte jämföra spel med kläder och vise versa, men jag tänkte göra det i alla fall. t.ex. Redbet som värderas just nu till p/e 7 och får köprek av Börsinsikt till 150 kr. Nu är det ju så att t.ex. Odd Molly också värderas till p/e 7 på 08tas vinst. Är det någon professionell investerare som kan tycka att det är en rättvis värdering? att sätta p/e 7 på alla företag tillhör inte min värld i alla fall. Om vi nu ska räkna med att Börsinsikt är en professionell tidning så räknar dom alltså med ett p/e på ca12 för Redbet, och om man då ska vara lite rättvis och jämföra den reken så ska Odd Molly ha minst ett p/e på 20, alltså en kurs idag på minst 140 kr. Personligen har jag svårt att förstå mig på teknisk analys så fundamenta har blivet min stora passion. Att kunna köpa Odd Molly idag till p/e 7, för 08tas vinst.. en sådan chans får vi inte igen på mycket länge. Dessutom tycker i alla fall jag att risken är betydligt lägre i klädesbranschen om man jämför med spelbranschen. Det är bara en tidsfråga till omvärderingen kommer, och där med revanschen. ...

Wallenbergsman gav pengar till USA:s finansminister

Jag vill kopiera en artikel som journalisten Andreas Cervenka skrev i tidskriften Affärsvärlden den 5 juli 2006. Det är mer än två år sedan. Det var i samband när chefen investeringsbanken Goldman Sachs blev USA:s nye finansminister. Lön: 134 miljoner för ett halvår USA:s nye finansminister Henry Paulson blev rikligt belönad under sitt sista halvår som chef för Goldman Sachs. Styrelsen, med förre Investorchefen Claes Dahlbäck, gav honom en kontantbonus på 134 miljoner kronor. Henry Paulson började förra veckan jobbet som finansminister. Och styrelsen i Goldman Sachs tackade honom alltså furstligt: 18,7 miljoner dollar i kontant bonus. Dessutom har styrelsen enligt Wall Street Journal tidigarelagt utdelningen av aktier och optioner till Paulson, till ett värde av 26 miljoner dollar, 187 miljoner kronor. ...

SEB och direktörernas bonus

Jag har fått fråga på internposten här på Redeye från en bloggare och läsare. Han frågar: Kan det vara möjligt att SEB planerar dela ut 3 miljarder för belöning av ledningen och att de redan håller på att avsätta pengar för det. Var kan man se det? Jag börjar först med utdelning till aktieägare för innevarande år (2008) som skall delas ut våren 2009. I halvårsbokslutet jan - juni 2008 står ...

Läkaren om nya läkemedel

En av mina tidigare publicerade artiklar - nu på Redeye.se! Ägnade en del åt förmiddagen åt att diskutera läkemedel och forskning med nära släkting bosatt i Norge, överläkare på universitetssjukhus i Oslo. Detta för att öka förståelsen kring hur den allmänna sjukvården ser på nya droger, samt BP´s förmåga att lansera och få läkare att faktiskt skriva ut dessa läkemedel. Vi diskuterade inte enbart karo´s Eprotirome, utan främst hur läkarkåren och vår försäkringskassa ser på nya läkemedel och behandlingsprinciper idag. Denna saga är alltså inte unik för karo bio utan snarare allmän. ...

2017-05-30 11:41 · kofot

Jämställdhet - medialt gissel. Gratis makt finns inte!!

Är det bara jag som är trött på allt tjat om jämställdhet? Att vara född 83 anbefaller tolerans mot utlänningar - jag har varit utomlands - så jag köper det. Det anbefaller tolerans mot homosexualitet - jag känner homosexuella och har inga problem med det - jag förstår dock inte mediahysterin om det - för mig är det uppenbart med homosexualitet rent biologiskt, den finns överallt i naturen…så jag köper det. ...

EpiCept - uppköpsspekulationer

Eftersom jag ligger “tung” i ett riskfyllt forskningsbolag som EpiCept så går min “trygghetsmekanism” på högvarv. Detta innebär att jag suttit timtal framför datorn och googlat efter ny info som beslutsunderlag med syfte att övertyga mig om att investeringen har en bra risk/reward-profil. Utfallet under förmiddagens googlande blev synnerligen intressant och jag hittade följande: Den 3 juli i år pressrealeade bioteknikbolaget Jerini AG att de erhållit ett bud från Shire Limited. Shire Limited:s syfte var att komma över Jerini:s preparat Firazyr (fd Icatibant). Firazyr är ett läkemedel med “orphan-status” och preparatet fick en positiv rekommendation från EMEA den 24 april och ett slutgiltigt EU-godkännande den 15 juli. Läkemedlet används för behandling av Hereditärt angioödem (HAE) som är en ärftlig kärlsvullnad som även kan vara livshotande. Den globala marknaden vid toppförsäljning uppskattas till 350 - 400 MUSD per år, varav Europa står för drygt hälften. Läkemedlet fick dock ett negativt utlåtande från amerikanska FDA i april i år. ...

Belåna aldrig dina aktier

Det finns många som säkert rubrikens påstående är ett korkat påstående från mig. Allt prat om vilka möjligheter det finns när man kan belåna portföljen för att investera mer och därmed också tjäna mer. Det ofta människor glömmer eller inte tänker på är konsekvenserna man risikerar om kurserna går den. Det kan bli en effekt av “ränta på ränta” effekt åt motsatt håll. Kanske ett litet svagt utryck, men effekten kan bli lite av det. När dina belånade aktier går ned blir du tvungen att sälja av en del för att det belopp du kan låna på dina aktier blir mindre. I en nedåtgående trendkanal sker detta med kanske fler av dina aktier. Effekten av detta blir att du får ingen möjlighet att själv styra över dina inköp/försäljningar och över en längre tid och i takt med att dina aktier rasar så blir du tvungen att sälja fler och fler av dina aktier. ...