Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

America is not rich. It is broke!

Jag läser amerikanska tidningar på nätet och får uppfattningen att 75 procent av amerikanska folket är urförbannade över den situation Wall Street satt landet i. Andra är förtvivlade. Så här skriver religiösa tidningen The Trumphet (www.thetrumphet.com) i dag (30/9 2008). Big numbers get thrown around like they are nothing these days—a $140 billion tax refund here, an $85 billion bailout there. America must be one rich country. But America is not rich. It’s broke! ...

Så började krisen i finansvärlden

IT kraschen, medförde att räntan i Amerika sänktes kraftigt, för att gynna nyföretagande. Samtidigt tillkom nya regler i samband med president Busch tillträde king år 2000, som gjorde det lättare för fattiga människor att låna till husköp. Låga räntor i kombination med stimulanspaketet för fastighetsförvärv, skapade en stor efterfrågan på privatbostäder, vilket i sin tur fick huspriserna att stiga. Räntan höjdes steg för steg, för att bromsa den enorma tillväxten i ekonomin. Plötsligt tog det stopp. Huspriserna började sjunka tillbaka. ...

Det värsta behöver inte vara över än, men möjligheter finns!

Efter dagens misslyckande att nå en överenskommelse kring USA-paketet om 700 miljarder dollar kan man nog konstatera att detvärsta i börsnedgången och volatiliteten på börsen förmodligen ännu inte är över. Nedgången slår ju i en del fall blint vilket skapar intressanta investeringsmöjligheter. Vid en titt på direktavkastningarna på ett antal bolag ser det ju minst sagt lockande ut för dem som har tålamod nog att vänta ut tills stormen har bedarrat. Se till exempel på bolag som Boliden och Carnegie med direktavkastningar på knappt 15 % eller på HQ Bank vid 14 %. Givet ett rejält vinsttapp för Boliden jämfört med fjolårets siffror är det ju inte alls säkert de kan leva upp till fjolårets utdelning. Även HQ har ju redovisat ett vinsttapp medan Carnegie med förvärvade Max Mathisen faktiskt ökat nettoresultatet för första halvåret 2008. Helt klart intressant att kolla mer på i alla fall. ...

2017-05-30 11:41 · mbeep

Reda ut stormen eller panik-sälja?

Ska man sälja aktierna som man tror så mycket på eller ska man hålla fast och försöka urskilja horisonten och hoppas på det bästa? De aktier jag har i min portfölj tror jag extremt mycket på och är övertygad om att de kommer att gå bra på 1-2 års sikt. Men hur mycket kan denna kris som nu är ett faktum påverka mina guldgripar i ett längre perspektiv? Ska jag sälja nu och köpa tillbaka när alla säger: “NU VÄNDER DET?” ...

2017-05-30 11:41 · dojch

Historisk dag

SP500 är ner 8,77%. Enligt http://bespokeinvest.typepad.com/bespoke/2008/09/biggest-sp-500.html skulle det vara det 9e största börsfallen i SP500 histopria, det största fallet sedan 1940-talet, och därmed också större än svarta måndagen 1987. För Dow Jones är fallet det största i punkter någonsin. För Nasdaq orkar jag inte kolla, men den tog nog några rejäl klubbningar 2000-2002. Oljefallet var runt 10%. VIX är på tokhöga nivåer, utan tillgång till mer historik Just nu har jag faktiskt inte mer kommentar än så. Det bör gå att få igenom ett reviderat förslag till “Mother of all bailouts” i USA den närmaste veckan. Det skulle kunna bli en räntesänkning från FED för syns skull redan imorgon. (de verkar ju sedan länge övergett sitt räntemål som vapen och övergått till mer kreativa låneprogram och aktioner, men som slap in the face kan det nog fungera ändå). ...

Steg 3 i cykeln: Paniken

Den tredje September skrev jag ett inlägg som beskrev konjunkturcykeln i nedgången och dess påverkan på börsen. Där hävdade jag att det ännu inte var så illa, och mycket värre avslöjanden väntade i garderoben. Idag kan jag säga att vi är inne i steg 3, otäcka nyheter kommer ut dagligen och vi börjar få en ordentlig sell-off. Nu gäller det att hålla ordentligt i hatten och lita till att den analys som gjorts av bolagen i portföljen är rätt och stresstestad. ...

Börjar det inte bli löjligt nu?

Är det någon som vet när “finanskrisen” är över? Finns det några mått på när den är över, eller är det bara psykologiskt? Är det som det så kallade kriget mot terrorismen? Det vill säga det finns inget logiskt slut på krisen. Inte ens om alla banker blev förstatligade så är det säkert att förtroendet för att det finns tillgång till riskkapital återvänder. Det var bättre förr då folk kunde gå til fursten och be om audiens, beskriva sitt projekt och vinstmöjligheterna och kanske kom de tillbaka med en säck guldmynt, eller en säck utsäde eller vad det kunde vara. Kanske borde vi gå tillbaka till byteshandel om nu bankerna är så osäkra? ...

Får en bankdirektör ljuga?

Rodney Alfén är den bankanalytiker som syns mest i media. Han är i TV, i radion i heta stolen hos DI, han chattar med läsare med mera. Så här presenteras han i Dagens Industri: Rodney Alfvén har en bakgrund som bland annat bankanalytiker på Alfred Berg och som redaktionschef på Veckans Affärer. Han har också jobbat som professionell kapellmästare och pianist med delar av den svenska musikeliten, däribland Carola. Under hela året har han sagt att det är så lugnt och fint i bland annat Swedbank. Senast häromdagen sa han att han har alla sina pengar i Svedbank och han känner sig lugn och trygg. ...

Intius - Friskt vågat, hälften vunnet

Intius 0,03 kr Intius - Utvecklar systemlösningar som betalningsteknik för Internet. Den nyregistrerade 75an har lagt sig i ledningen på portföljtävlingen. Rankad som nummer 692 bland de registrerade på Redeye kan signaturen 75an betecknas som en otippad outsider. Portföljökningen är i skrivande stund 9,14 procent, det vill säga att 500.000 kr har nu ökat med mer än 45.000 kr. Hemligheten bakom framgången är en enkl strategi som redan har gett huvudinnehavet i portföljen en vinst på hela 50 procent. Eftersom att 61 procent av kapitalet är investerat i aktien så ger det utslag. ...

Motsägelser

Det stora räddningspaket som röstades ned igår innehöll många motsägelser. 1) Ett tidigare räddningspaket i år i USA innebar att amerikanska skattebetalare fick checker att handla för. Det utföll bra. Konsumtionen hölls uppe. Nu dras enorma pengar bort från konsumtion de närmaste åren. Detta måste väl bidra till både recession och fattigdom i USA. 2) USA:s finansminister avgår om tre månader när USA byter president och regering. Han återgår finansmarknaden. Det har ju varit att sätt bocken till trädgårdsmästare att låta Henry Paulson sköta det här. Han har tillbringat hela sitt liv inom Goldman Sachs. Han själv tjänat 4 miljarder kronor, Inte minst på bostadslån inom investmentbanking. ...