Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Reglerna för aktielån bör ändras omgående!

Anser fortfarande att aktielån som förstärker lågkonjuktur när de spekulerar ned kurser i den allmänna nedgången. Det är faktiskt en smutsig handel att låna aktier för att enbart pressa ned dem ytterligare vid en lågkonjuktur. Under dessa tider bör man inte påskynda på lågkonjukturen utan att ge bättre förutsättningar att ta sig ur den. De stora och sofistikerade aktörerna som tillhör den mindre och oftast välbeställda kategorin i samhället kan tjäna pengar, snabbare om de spekulerar i kursnedgång istället för uppgång. Detta leder till att börsmarknaden inte kommer att återhämta sig så länge man inte hejdar blankningarna trots positiva signalerna om en konjukturuppgång, ...

Börsläget...

Tänkte passa på och skriva ned lite tankar om börsläget och allt det som nu händer och inte minst har hänt runt om kring det. Då tänker jag självklart först och främst på det som jag väljer att kalla för spektaklet i USA. De har nu lyckats skrämma livet ur både sin egen och världens börser, men kanske än viktigare de olika finansiella instituten genom att göra en viktig handling till en politisk fråga. Jag vet att det råder skilda åsikter om detta räddningspaket både här och där borta, men oavsett vem man frågar så är de flesta ändå överens om att något MÅSTE göras och det realtivt fort. ...

Redeye redigerar och krymper texter

När jag går in och studerar det som skrivits för att jag anser att tiden utvisat farhågan så märker jag att man krympt och decimerat ngt i systematik. Det gör budskapet förvanskat in i grunden. Och här kan ingen kopiera det man redan skrivit som är de tankar och reflektioner man har men som samtidigt hotar någon annans fönsterdressing. Är detta kort nog för dem som äger allt och unnar intet? ...

Svenskar i utlandet

Många svenskar tar inte i beräkning vad den svåra ekonomiska krisen kommer att betyda för dem. Det är många år sedan kronan var så svag mot euro som i dag (1/10 2008). Svenska pensionärer som vill bo utomlands stora delar av året får mindre att leva av. Dagens Industri skriver i dag om de svenska studenter som deltar i Erasmus-samarbetet. Det svenska studielånet som utbetalas i svenska kronor kommer inte räcka i länder med euro. ...

Grattis Arena-ägare

Norska “NorgesInvestor 4 AS” lade idag ett kontantbud á 6:25 kr/aktie på Arena Personal. Budet motvarar en premie på ungefär 37% relativt börskursen före budet. Styrelsen ställer sig enhälligt bakom budet. Arena noterades på NGM börsen så sent som i december 2006. Teckningskursen var 5:25 kr/aktie. Kort därefter handlades den i intervallet 6-8 kr innan en omvärderingen av bemanningsföretagen pressade ner kursen. Under det senaste halvåret har kursen pendlat kring 5 kr. ...

2017-05-30 11:41 · henk

Aktieportföljen i portföljtävlingen

Minus cirka 46000 såhär långt. Det kan gå spikrätt neråt men än är jag munter. Det är ju egentligen nu det det börjar bli köpläge. Visst kan det bli neråt i Usa och sverige en tid framöver men det är bättre att folket tar makten i det landet - förhoppningsvis kan de göra det även i framtiden. Låt kapitalsimbubblan förhoppningsvis minska något så att en eventuell storkrasch kan bli så liten som möjligt. Måhända kan dollar bli lite starkare av att slippa mer urvattning på ett tag. ...

VärmeKyl Grossisten - vilket uppryck!

Vem kunde tänka sig att det hårt nedpressade och konkursmässiga Värme och Kyl Grossisten skulle kunna bli en vinnare? Det kunde i vart fall Salmagundie, och därmed har han intagit en topp-placering i portföljtävlingen. De som satsat på EpiCept och Tanganyika Oil ligger har läget under kontroll, men det räcker inte riktigt. Salmagundie har även EpiCept i sin framgångsrika portfölj. Plus 15,3 procent för närvarande ger en betryggande ledning. VärmeKyl Grossisten 2,43kr. ...

En pink i havet

I min placeringsfilosofi har jag skrivit att jag ligger lång med halva kassan och tradar med den andra halvan och det har fungerat mycket bra över en längre tid nu. Så även i detta bistra börsklimat. Den som har valt att ligga fullinvesterad har haft det kämpigare skulle jag tro. När börserna havererar och all logik och sunt förnuft får stå åt sidan så uppstår det alltid fina köplägen, och då gäller det att ha likvider till hands. Alla korta daytrades jag gör avslutas naturligtvis samma dag, så som namnet förtäljer. Daytrader. ...

Pengarna bestämmer

De som läst mina bloggar bör väl inte sväva i tvivelsmål om att jag inte gillar idén: Att skattebetalarna skall betala. Att ta från de fattiga och ge till de rika. Jag var belåten i dag när börsen i Sverige under dagen reagerade normalt. Även den finansiella marknaden i går: Banker som skött sig har nu en chans att köpa upp oskickliga konkurrenter billigt. (Kreativ förstörelse heter det på ekonomisk språk när dåliga företag och banker slås ut. De duktiga lever vidare och ger välstånd, de oskickliga bolagen är tärande för samhället. De försvinner. Ger plats för de duktiga. ...

Många köper

Efter en halvtimmes handel är omsättningen 1,5 miljarder. Det är mycket. Det tyder på att när börsen stängs bör det ha omsatts sålts och köpts aktier för 25,5 miljarder kronor. Många passar på och köper Hennes & Mauritz billigt. Det är viktigt att fundera på att när många säljer är det också många som köper. Det hade varit intressant att kunnat haft koll på om det är små poster som säljs (småsparare) och stora poster som köps (stora, tunga aktörer). ...