Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Big ripples

Har lite för mycket att göra just nu, så det blir inte mycket tid över till blogging. Men det är kul att se att Bloomberg plockat upp “Plockepinn”-temat idag; Every time you tinker with this delicate system even small changes can create big ripples,'' said Dino Kos, former head of the New York Fed's open-market operations and now a managing director at Portales Partners LLC in New York. This is the impossible situation they are in. The risks are that the government’s $700 billion purchase of assets disturbs markets even more.'' ...

En stor order till IFS - 100 miljoner kronor!

Nu har affärssystembolaget IFS fått en stor order från Jotun för 100 miljoner kronor under 5 år. Det är mycket konstigt att IFS-aktien inte rörde sig uppåt när de fick en order. Börsen har gått upp strax 2 procent men IFS-aktien gick nedåt. Vad är problemet? Nu handlas IFS-aktien till 46.90 kronor. Det är samma aktievärde som hösten 2003. På den tiden visade IFS stor förlust och svagt kassaflöde. Idag visar IFS större vinst och bättre kassaflöde. Förra veckan återköpte IFS 400.000 aktier till kurs 49 kronor. ...

Klassiska misstag

Fredrik Virtanen vann en miljon på aktier, men förlorade snabbt allt. Som aktiesparare kan man förlora all sans, och då går det som det går. Fredrik Virtanen gör en rad klassiska misstag. 1. Han gör fina aktieköp, men börsnedgången raderar ut vinsterna. “Money management” hade skyddat kapitalet. 2. Han försöker ta igen det som förlorats genom att öka sitt risktagande, och satsa allt. Det är i själva verket nybörjarens vanligaste misstag. Den erfarne aktieplaceraren vet att när det går dåligt så skall man inte luras att öka risken, och definitvt inte sätta allt på “ett kort”. Det är en stor framtida förlust för den som slås ut från aktiemarknaden. Det kommer fler tillfällen, och man missar alla dessa om man förlorar hela summan. ...

Bailout och Buffet

Efter onsdagens omröstning i senaten ser det ut som om att vi till slut kan få igenom en bailout av Wall Street. $700 miljarder ställs till förfogande för att köpa upp “bad assets” som sitter i vägen för att kreditsystemet ska fungera. Frågan är dock hur det ska göras, och till vilket pris. Ingen vet ännu om den här fonden med skattebetalarnas pengar kommer att köpa tillgångarna till marknadspris eller om de väljer att betala överpris för att nedskrivningarna inte ska bli alltför stora för bankerna. Warren Buffett pratade på CNBC om marknadspris och nämnde de 22cent på dollarn som Merrill fick när de sålde av delar av sina innehav för några månader sedan. Ett sådant prisläge skulle definitivt inte göra bankerna gott, och det är ytterst tveksamt om de i så fall väljer att sälja. Det andra scenariot är att staten betalar kraftigt överpris och därmed gör ordentliga förluster. ...

Blankartider

Blankning är ett hett ämne i dessa domedagstider. Att få blanka aktier eller inte, thats the big question. Visst bör man få lov att “hyra aktier” av dom som är villiga att hyra ut dom till dig mot en skälig ersättning. Ingenting är ju som bekant gratis. Privat egendom gör man som man vill med ju . Lån kanske är ett bättre ord, men eftersom det kostar att låna aktierna så är det nog helt ok att kalla det hyra. Att låna någonting brukar ju vara gratis. Varför lånar man då aktier av en helt okänd person/institution mot betalning ? Man har ju ett syfte med förfarandet och det måste ju vara att tjäna pengar på “lånet” av aktierna. ...

Balans till Blankningsdebatten

Uppdatering: SEC förlänger förbudet mot blankning av cirkus 800 finans- och finansrelaterade bolag (bl.a Sears, IBM och GM) Jag hade tänkt att inte lägga mig i debatten om blankning, men när den numera handlar uteslutande om ett kollektivt raseri så kan det vara läge att balansera upp den lite. Såvitt jag förstår det anser majoriteten att säljoptioner är ok, men blankning är ett djävulens verk. Detta för att blankning sätter en hysterisk fart på nedgångar, men säljoptioner används främst som en försäkring för portföljen utifall att det blir börsfall. ...

Från bottenskiktet till toppskiktet och en bit ned igen

Dagens utveckling i Oxigene vände på min annars skrala inledning i portföljtävlingen och det trots att bara ett av mina fem innehav ligger på plus. Så är det ju med förhoppningsbolag. Ros ena dagen kan förvandlas till ris nästa dag. Med avtalet med Symphony köper sig Oxigene tid. Tid till att teckna ett lukurativt avtal med ett läkemedelsbolag kring sina VDAs Zybrestat och OXI4503. Nu är frågan dock om det innebär att ett avtal då kommer flyttas fram ytterligare i tid. ...

2017-05-30 11:42 · mbeep

Diamyd - Bioteknikens Riddarhyttan.

Jag känner igen tongångarna från min tid i aktien Riddarhyttan. Jag var då lika säker på min investering som jag idag är i motsvarande i Diamyd. Det fanns inget som pekade på att något skulle gå fel. Allt gick i rätt riktning, men vi var bara en handfull, som såg det och förstod det. Många, oftast anonyma, tokförklarade oss, men som vanligt ofta de utan pengar och som såg samma sak som oss men de kunde inte investera. ...

Blankning. Ett monumentalt bedrägeri

Blankning. Man lånar aktier till ett bolag man finner övervärderat av någon anledning, och sätter sedan igång att sälja för att köpa tillbaka på en billigare nivå. Man lämnar sedan tillbaka aktierna och mellanskillnaden är din. Det säger sig själv att blankning under vissa omständigheter kan vara sunt. Det förhindrar att bubblor bildas och stabiliserar marknaden. Då handlar det om för höga värden som måste justeras till allas nytta. Blankning idag, efter 14 månaders akut börskris, är föga annat än ett monumentalt bedrägeri där ett antal förslagna blankare utnyttjar rädsla, medias spammande av dåliga nyheter, kritiska TA-nivåer och falsk ryktesspridning till att fullkomligt masakrera börsen. Det är inget som hindrar dessa individer att låna enorma mängder aktier och sedan vid ett kritiskt ögonblick (Tex genom ryktesspridning a la Swedbank och/eller utnyttja småspararnas godtrogenhet och tillit till exempelvis teknisk analys (TA) till att med några enkla drag kasta ner aktier i en ohjälplig spiral mot katastrofen. ...

NGM avvecklas - Bästa bolagen flyttar

Finansinspektionen har ålagt NGM att inom sex månader avveckla verksamheten. De bolag som är noterade måste därför söka sig nya marknadsplatser. Det kan innebära fina möjligheter för den påpasslige köparen, eftersom att det normalt sett är positivt att ett bolag söker sig till en ny lista. En större lista kan ge mer uppmärksamhet. En listförflyttning kan också betyda högre likviditet. Baksidan med en flytt kan vara att noteringar kostar mera för bolaget, på vissa marknader. ...