Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Dagens rabatt

Jag har aldrig sett en liknande rabatt på ett bolag under uppköp som i Tanganyika oils fall. Vi pratar runt 18-20 % beroende på växelkursen. Hur är det bara möjligt ? Köp Tanganyika oil idag . Det gjorde jag… Att ge bort 205 kr för 173 kr som idag kan inte betraktas annat som en mental kollaps och härdsmälta i det analytiska tänkandet hos säljarna. Enorm ränta på satsade pengar och man cashar in redan innan årsskiftet. Vi får hitta på nya ord för agerandet i vissa aktier då panik och rädsla inte längre är tillräckligt starka ord . ...

Epicept - marknaden besviken?

Godkväll Sitter och funderar på hur komiskt det är att många här sitter och väntar på ett beslut som redan är klart - nämligen epicepts möjlighet att få ut ett preparat på marknaden och på så sätt kunna skapa sig bra vinster. Detta faktum medför funderingar: - De flesta som känner till bolaget har förmodligen redan köpt in sig i bolaget. Många har gjort det för att följa bolaget under mkt lång tid. Andra för att kamma hem vinst direkt på nästa nyhet, andra kommer minska sitt innehav på nyhet till förmån för andra aktier. Vilka ska då stå för det köptryck som behövs då gårdagens nyhet ska upprepas? Givetvis kommer det på nyhetsdagen finnas kortsiktigt kapital som vill göra snabb vinst. Men min tro är tyvärr att behovet av att ta hem en vinst är stor, iallafall för alltför många för att uppgången ska bli så kraftig. ...

2017-05-30 11:42 · kofot

Blankningens historia

Blankning, det vill säga lån av aktier, i syfte att sälja dem var förbjudet i Sverige mellan 1979 - 1991. Motivet till restriktionen att blanka var att omsättningen på Stockholmsbörsen ansågs för låg. Ett annat skäl var att vissa aktörer ansågs ha bättre kännedom om marknadsläget och därigenom kunde få ett övertag gentemot sin motpart. Blankning bedömdes dessutom vara ett alltför spekulativt instrument. Under det glada ekonomiska uppsvinget på 1980-talet förändrades omständigheterna på den svenska finansmarknaden, och därför upphävdes förbudet den 1:a augusti 1991. ...

Tänkbara syndabockar i finanskrisen

Allteftersom finanskrisen skördar fler offer växer illviljan gentemot Wall Street och de direktörer som tjänat oerhört stora pengar under de senaste åren när vi har haft en global högkonjunktur. Utanför USA riktas all skuld mot Amerikanernas girighet och inkompetens och ingen tolererar att “deras” kris blir “vår”. Mest för att jag själv tycker det är roligt tänkte jag gå igenom lite olika tänkbara syndabockar vars foto vi kan skriva ut och kasta pil på när sparkontot sinar. ...

Nationalekonomisk utblick av en amatör

Som framgår av rubriken - jag är ingen nationalekonom! Men däremot är jag intresserad men jag läser, tyvärr, alltför få artiklar i ämnet. Så, mina funderingar är som följer. USAs budgetunderskott fördubblas, ekonomiska styrkan på världsmarknaden försvagas kraftigt (och därmed den militära styrkan), dollarn ifrågasätts som “säker valuta” (har redan gjorts!) och ersätts med Euro och guld i länders valutareserv. Risken är att USA blir mer protektionistiskt och tycker att man har nog med egna problem. Samtidigt blir USA mer beroende av utlandet för finansieringen av underskottet. ...

Från hjärtat

Jag kan inte lägga in bilder tydligen (redaktionen hjälp gärna till). Men den här bilden sammanfattar nog vad många människor just nu känner för Wall Street, särskilt efter fredagskvällens fall: http://3.bp.blogspot.com/_AL2FXcy6tvw/SObu13CDF9I/AAAAAAAAAH0/JFO5PU6JD7U/s1600-h/pic01569.jpg

Äntligen har jag lärt mig av de största, bästa och vackraste!

Jag byter sida i detta spel. Nästa lån är mitt att ta - jag har ju inga att låna ut. Jag tänker leva som en kung så länge det går - utan att betala skatt, som om en kung betalar skatt…ska betrakta mig som rik, ska betrakta mig som min egen bank. Jag har inget ansvar alls - enbart min egen lycka. Det är det enda värt att sträva efter - det korkade fotfolket under mig är ju ändå de som betalar för mig…men de finns inte där jag kommer att vara i lyx, lycka och fridfullhet med det bästa livet kan erbjuda. ...

En fin årgång

Så här på fredagskvällen blir det ju gärna att man tar sig ett glas vin. Och är det något man lär sig med tiden med vindrickande så är det att årgångar faktiskt spelar roll. Dåliga viner från bra årgångar, och bra viner från dåliga årgångar, brukar det sägas att man ska välja för bästa valuta för pengarna. Lite likadant är det inom private equity. Placera Nu uppmärksammar det jag i min ensamhet gaggat om i NAXS och i min krönika “What I learned at Yale”: årgången på private equity är A och O. ...

When the going gets tough..

the tough gets going into the bastun, sägar man ju over there. Så nu är det dags att spänna fast sig och visa att det går att göra affärer trots att det mesta talar emot. Man kan nästan ta och känna på nervositeten och spänningen, och alla sitter som på nålar och inväntar omröstningen i Usa . Om det blir ett nej, så får siste man släcka ljuset. Blir det ett ja så uppstår det ett kortsiktigt lättnadsrally. ...

EpiCept/RABT/Prevas

Idag ligger jag nedbäddad febrig och magsjuk och imorgon väntar sjölivet. Förhoppningsvis har jag någon turbomedicin i medicinskåpet som gör att jag åtminstone klarar av att ta mig till flygplatsen imorgon bitti. Det positiva är dock att när jag väl kommer ombord på min flytande arbetsplats så har det installerats bredband ombord via satellit, vilket tillför mycket gott, särskilt för en som har satt besparingarna på spel på börsen. Statistiskt sätt så brukar dock börsen gå sämre när jag är på jobb, så räkna därför med att oktober blir dyster och frågan är ju om vi är på väg in i en global ekonomisk härdsmälta? ...